SMB og Finder

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

SMB og Finder

Innleggav Eivinn » tor 08.01.2004 15:07

Hei,

Jeg har nå fått meg en ny Powerbook og prøver å få lastet over filer fra min Samba server over SMB.
Mitt problem er at etter jeg har logget meg inn på serveren og browser delte mapper begynner nettverksikonene å endre seg til aliaser og disse går ikke an å bruke. Etter en liten stund virker ingen delte mapper. En restart er prøvd, bytting av ip er prøvd. Serveren er ikke mulig å bruke videre. Hvordan kan jeg fikse dette?

Eivinn, nesten lykkelig 12" eier
 

Innleggav admin » tor 08.01.2004 15:18

Jeg har opplevd lignende før, og da var det knyttet til feil brukernavn/passord.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 08.01.2004 18:04

Jeg har skrevet litt om SMB sharing her :)
http://www.mac1.no/community/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=351

Håper det kan hjelpe deg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Eivinn » fre 09.01.2004 15:42

Etter å ha funnet ut at jeg kan mounte mappene gjennom connect to server er det ikke noe problem. Automount er noe kjipe greier ved SMB, men ikke noe problem lenger.

Nå lurer jeg bare på hvordan man sletter en bokstav foran pekeren (delete på windows).
Samtidig har jeg enda ikke funnet ut hvordan jeg selv kan dele mapper. Har skrudd på Windows File Sharing, men hva må jeg gjøre så??

Takker for svar!
 

Innleggav jervi » tor 12.02.2004 1:12

Eivinn skrev:Nå lurer jeg bare på hvordan man sletter en bokstav foran pekeren (delete på windows).
Samtidig har jeg enda ikke funnet ut hvordan jeg selv kan dele mapper.

Du hadde en PowerBook, ikke sant? Hvis du ikke allerede har funnet ut av det: hold nede "fn"-knappen når du trykker på Backspace, så får du Delete.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Echo9 » ons 18.02.2004 23:31

Hadde samme problem... Svært irriterende!

Koble til tjener (eple-k) fungerer fint, i alle fall. Her er syntaxen du kan bruke for å slippe å skrive brukernavn/passord hver gang:

smb://[workgroup];[bruker]:[passord]@[maskinnavn]

Fungerer helt utmerket med Panther og XP Pro.
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Jon » tor 19.02.2004 1:09

Jeg bruker stortsett console når jeg mounter ting.. irriterer meg nesten over de snarveiene som popper opp over alt.. når jeg mounter ting i en dir så ønsker jeg å bruke den diren og ikke alle disse snarveiene.

Det går vel ann å skru det av finder tror jeg, har ikke sjekka det så nøye siden det ikke er SÅ farlig...

jeg skriver forøvrig..

mount -t smbfs (t =fs type) -o rw (option: readwrite) //brukernavn:<evnt. passord. Det kommer i plaintext>@maskin/path /mount/path

Skriver man ikke passord så får man opp "password:" etterpå.

man mount er en fin måte å lære litt.

I den senere tid har jeg gått over til mount_smbfs (ta gjerne "man mount_smbfs" og :)

I mount_smbfs får man mulighet til å spesifisere fil og dir rettigheter litt bedre.. for fulle rettighete (man må seff ha det fra den maskinen man er inne på) mount_smbfs -d(irectory) 777 -f(ile) 777 //brukernavn:<evnt.passord>@maskin/share /mount/point

For å unmounte skriv "umount /mount/path" (du kan ikke være/gjøre noe i diren når du skriver det. Det skjer ikke noe, men du får ikke lov til å umounte.)

Man kan også sette opp ting som skal mountes ved boot i fstab (etc/fstab).. :)

Håper dere skjønte det :)

[EDIT: Denne tråden var vist ganske gammel (så det nå), men får håpe det hjelper noen :)]

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]