En lang erfaring med kjøp av mac og bruk av mac på PC-skole

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

En lang erfaring med kjøp av mac og bruk av mac på PC-skole

Innleggav TeSp » tir 24.02.2004 17:16

Jeg er en en student som går på Nesodden VGS. Jeg går VK1 på linjen Tegning Form og Farge. Vi bruker maskinen endel, mest til Photoshop, Textbehandling og surfing etter bilder og analyseringer av bilder.

Grunnen til at jeg kjøpte mac er egentlig litt merkelig. Jeg har et par kammerater som alltid har hatt mac, han ene kammeraten min går på en annen skole en ikke pc skole.
På skolen vår skal vi bruke laptopper til alt. Vi har wlan og er nesten online hele skoledagen. Første året på vgs fikk vi utlevert PCer som vi måtte leie. Disse pcene var gamle IBM maskiner som så vidt klarte å kjøre win 98. Jeg som er vant med windows ble irritert over at alt gikk veldig sakte fordi det var en gammel maskin. En annen ting var at vi hadde ikke batteri på maskinene. Da kan dere tenke dere hvordan det var å flytte seg fra en time til en annen.. Og det tok 5 minuter bare og starte den opp.

Ofte når vi var hos kammeraten min satt vi foran Macen dem og spilte spill. Jeg husker spesielt en dag da jeg var hos han (dette var før vi begynte på VGS). Og faren hans kom hjem med jaguar, og han ropte på oss se her gutter det er Jaguar, Jaguar hører dere?. Jeg og kammeraten min fattet ikke hva som var så stort før faren hans hadde instalerte på maskinen som egentlig ikke skulle klare å kjøre OSet. Jeg fatter ikke hvordan han klarte det, men en programerer kan gjøre det meste.
Vi bare mååpet! Det var noe HELT nytt fra OS 9. Det var noe som var fantastisk. Det er en dag jeg kommer til huske for alltid. Det så så kult ut og det hoppet og var veldig underholdene.

Et par år senere gikk vi på VGS og satt med gamle pcer som ikke hadde noe batterid tid.
Vi bestemte oss for å kjøpe privat pcer etter det første året. Spørsmålet som jeg hadde stilt meg var Mac eller PC.
Jeg fikk en sommer jobb hos pappa, jeg satt med en mac og ryddet i et arkiv med masse bilder for hele Hydro. Jeg redigerte endel på bildene med photoshop. Da jeg jobbet der fikk jeg lånt en Powerbook 400Mhz elns med OS 9. Jeg ble spurt om jeg hadde brukt en mac før, og jeg svarte jeg har brukt det før.
Flott sa han, da kan du låne Powerbooken de ukene du skal jobbe her.
Jeg ble kjempeglad ikke bare fordi jeg fikk redigere bilder og arkivere men fordi jeg fikk låne en PowerBook, jeg tok den med hjem enkelte ganger. Jeg vet ikke hvoror men jeg syntes det var så morro å sitte på båten med den, det eneste jeg syntes var iriterende var at den kjørte OS 9. Men det overlever man med.

Pappa mååpet når jeg gikk til han etter jeg fikk utlevert denne maskinen av jobben hans. Han fattet ikke hvorfor de hadde lånt meg denne maskinen. Når jeg kun skulle jobbe der noen uker. Han hadde pratet med sjefen hans og han sa at dette måtte jeg ha.
Jeg var kjempeglad ikke bare fordi jeg fikk låne en pc mens jeg jobbet der men hallo det var en PowerBook.

Når jeg tok med denne maskinen med hjem var det førte jeg gjorde var å vise den frem til min mor, hun syntes den var kjempe stilig også forklarte pappa resten til mamma om alt som hadde skjedd. Men jeg dro med maskinen opp til kammeraten min. De var ute og spiste middag i hagen men jeg var så glad så jeg satt meg ned på en stol og tok opp maskinen. Faren hans måpte og lurte på om jeg hadde kjøpt maskinen, kammeraten min så WOW.... Så forklarte jeg alt som hadde skjedd til dem.
Faren hans fattet ikke helt hvorfor de kjørte os 9 på maskinen men det var det samme sa jeg, og at jeg var bare glad for å få låne den.

Etter dette bestemte vi oss for å kjøpe laptopps, mac laptopps. Kammeraten min ville ha en ibook. Men jeg hadde brukt en Powerbook i et par uker og ville ha en 15". Den kostet jo en hel haug. Så når jeg viste pappa prisen på maskinen sa han bare "Steven den er altfor DYR". Men så er det klart pappa, mamma og kos kos osv.. Men svaret var fortsatt nei.

Tiden gikk og jeg dro innom Mac & Carry og foto knudsen på karl johan. Og sjekket da 12" PB hvordan de var. Prisen var fortsatt endel men betydelig mindre en en 15". Så møtte jeg min far i byen og han sa at vi måtte da ta oss en tur innom og sjekke.
Da ble han forklart en hel haug om mac og hva som jeg trengte av ekstra utstyr. Og det var mer ram, jeg ble anbefalt 512 mb og så måtte jeg ha et Airport Extrem kort for å bruke wlan som vi hadde på skolen. Prisen ble litt over 17 500 kr tror jeg.
Pappa sa at det var endel men at vi skulle tenke på det. Og han sa at vi kunne ringe om vi skulle ha en.

Vi dro hjem og jeg var skuffet, over at vi ikke hadde bestilt en. Jeg satt og forklarte at jeg kunne betale 10 000 også betalte de resten. Pappa sa at han kjente meg veldig godt og at om et år ville jeg nok sikkert ha en ny maskin igjen, og om 2-3 ville den være så gammel at den ikke bar brukelig lengere. Jeg sa at han skulle spørre på jobben om vi kunne kjøpe maskinen jeg hadde lånt og om hvor gammel den var, han sa at dette skulle han gjøre på jobben i morgen.
Når vi kom hjem til mamma fortalte vi henne om alt,prisen og alt.. Hun sa at det var for dyrt og at hvorfor var ikke en slik maskin som min kammerat hadde bestilt var bra nok. Det var en ibook g3 800mhz med 300 og noe ram ,60 GBHD. Og prisen på den var endel rimeigere ble de to enige om. Men så begynte jeg, men jeg vil ha en powerbook en slik som jeg hadde brukt i sommer. Mamma sa at det var veldig forstålig. Så gikk jeg opp på pcen og satt på apple.com leenge... Til mamma kom opp og ville se bilder av ibooken. Hun syntes den ikke var noe fin i det hele tatt.
Også sa hun at jeg hadde vært flink til å jobbe denne sommeren og hvis jeg var villig til å betale litt for den selv var det ok med en Powerbook 12". Jeg var så glad at jeg begynte nesten å gråte. Fortalte min kammerat dette og han var kjempeglad han også.

Kammeraten min fortalte dette til faren hans etter jeg hadde dratt og han sa at hvis jeg skulle kjøpe en 15" burde jeg vente fordi de skulle bli oppdatert veldig snart. Men en 12" var knall.
Siden en 12" var det jeg skulle ha var jeg glad, jeg ba min far ringe Mac & Carry for å bestille en. Vi bestilte og de sa at det kom nok til å ta 2-3 uker til jeg fikk maskinen.

Ukene gikk og kammeraten min hadde fått sin ibook etter 2 uker. Jeg ventet 3 uker også ringte jeg Mac & Carry og lurte på hvor min PB var. Han sa at de var på vei..
Jeg ventet enda 1 uke til og hadde gått på skolen nå i 2 uker. Det var en uke til vi måtte betale for de bærbare og måtte da evt levere dem tilbake hvis vi skulle ha priv pc.

Jeg fikk med giro hjem og fortalte pappa om dette. Han ble litt sint og sur fordi det hadde tatt veldig lang tid for å få maskinen. Mac & Carry beklaget og sa at de ikke kunne gjøre noe med det. Pappa sa at da var det ingen vits i å kjøpe maskinen med mer eller mindre de fikk den inn innen denne uken. De sa vi får dem sikkert innen denne uken. Men pappa syntes dette ble sagt bare som en trøst.

Pappa hadde da søkt på qxl etter Powerbooks og fant en som var ny. Det var en 15", 60GB HD,1024 MB, Airport, Superdrive, med kvitering og det hele. Maskinen koster 19 000. Som han syntes var veldig billig. Siden den koster ca 27 000 hos apple.com

Han ringte selgeren og lurte på om den var brukt eller noe. Han sa nei den er ikke brukt, har kvitering og alt. Så spurte han om han kunne komme hjem til oss med maskinen og viste oss kviteringen og maskinen og alt. Selgeren sa ja hvis dere kjøper den. Pappa kjøpte den og selgeren kom hjem til oss. Maskinen var uåpnet i esken. Kviteringen var med, det var en giro og noe greier.
Faren min er en kvikk fyr som hadde sett på en internett side hvor det stod at en del powerbooks hadde blitt stjålet. Også en link videre til en side hvor man kunne skrive in serial nummeret for å sjekke om maskinen er stjålet.
Faren min skrev in serial nummeret og det var ingen av de Powerbook serialene som stemte med min. Han sjekket på begge sidene og den var ikke registrert som en stjålet powerbook.
Pappa var veldig lettet, og selgeren sa at hvis det skal være noe problem så kan dere alltid ringe meg.
Vi startet maskinen opp og alt fungerte utmerket. Han puttet inn den ekstra 512 brikken som lå i en liten eske og startet den på nytt igjen. Han satt sammen med meg når jeg instalerte os x og viste oss about this mac ting slik at vi så at det var 1ghz, 1024 mb ram, superdrive og alt det andre. Han sa også at han vi kunne låne maskinen i en uke før vi bestemte oss om vi kjøpte den eller ikke. Pappa sa at han skulle sette inn penger på kontoen hans med en gang slik at vi ikke benyttet denne prøve uken. Vi gikk nok engang på internett og overførte penger. Skrev opp all infoen til selgeren også var maskinen solgt.

Neste dag på skolen hadde jeg den med, alt fungerte fint etter de data ansvarlige hadde registrert en adresse slik at jeg kunne være på wlan.
Noen uker etter, gjorde skolen en stor forandring. De hadde kjøpt inn 200 nye pcer.
GK elevene fikk disse maskinene. Alt fungerte fint til noen GK elever begynte med CS over netverket. Dette gjorde utslag på internett. wlan fungerte så tregt som bare det. Ingen ting fungerte lengere. De it ansvarlige fikk dlink på saken. Dlink satt at de hadde sperrer på slik trafikk. Og det hele ente opp med at skolen kjøpte dlink utstyr for masse penger, men for en "billig" penge mente skolen.

Grunnen til at skolen fikk det så billig var at fordi dlink hadde masse neverkskort og acsess punkter som gikk på en standard de har funnet på selv som heter 4x Mode.
Denne standarden ville dlink slutte med og derfor fikk skolen alt 4xmode utstyret billigere siden dlink måtte ha det vekk fra lagrene sine.
Denne 4x Mode skulle gjøre netverket til å overføre trafikk 4x ganger raskere dvs 12 mbit isteden for 11. De hadde kalt denne standarden noe spesielt slik som 198.0.0b4x eller noe.
Og det var denne standarden som ødela masse for oss brukere med ikke pcmcia kort, dvs kammeraten min og jeg som hadde en ibook, og de andre som hadde pc uten pcmcia leser. Dette gjorde at vi ikke kom på internett med mer eller mindre vi hadde dlink kort i maskinen. De som hadde kjøpt wlan kort fikk ikke brukt disse på skolen.

Når vi da som hadde private pcer, eller vi oss uten pcmcia portet på laptopps fant ut at vi måtte fikse dette. Ja det er pcer uten pcmcia porter. De it ansvarlige sa bare da har dere kjøpt møkka pcer og burde levere dem tilbake. Jeg og kammeraten min sa at vi nektet å gjøre dette. Og de sa ja da nekter vi å hjelpe dere.
Det var da vi var innom Ram og Rom på karl johan, vi spilte NGC til en man kom inn og skulle kjøpe en console. Kammeraten min som jobber for Nintendo Norge er såklart en Nintendo Fanboy. Og kjæresten til denne mannen ville ha en xbox. Jeg kan ikke forklare deg her min kjære.
Jeg som er veldig pratsom lurte på hvorfor vil du ha en xbox. Fordi jeg hater MS. Og da kviknet det liv i meg og kammeraten min. Han var en av lederne i skole linux prosjekt eller noe. Også pratet vi lenge til en annen fyr som var i butikken begynte å prate med oss, han var også en mac fanboy. Kjæresten til denne skole linux mannen kjedet seg og stod og spilte NGC i ca en time før vi var ferdige med praten.
Vi pratet lenge, vi fortalte han hva skolen vår ville gjøre og alt. Han sa at det er slike ting som gjør kjære Bill enda rikere. Og lurte på om han kunne skrive en artikkel eller intervjue oss. Han fikk da epost adressene våres. Men vi har ikke hørt noe fra han enda. Jeg minner dere på at det var veldig lenge siden. Han har sikkert glemt oss.

Men frem til det positive, skolen kjøpte alle netverkskortene og acsess punktene dlink hadde igjen av 4xmode. Slik at når skolen fant ut at de ikke hadde nok netverksort måtte de gå tilbake over den normale standarden på 11mbit. Og da fungerte airport og alt igjen for alle oss som ikke har pcmcia port.

Dette er det eneste problemet vi har hatt som en Mac bruker på en pc skole. Alt annen fungerer kjempe fint. Spesielt med panther, som er enda mer Windows kompatibelt. Før panther hadde vi problemer med å printe ut og andre små ting.

.....
Forje sommer valt hent vanvittig, den har sikkert forandret en hel levestil, nå er det borte vekk med MS i alt...
Jeg må også bare fortelle dere om en siste ting, nå har skolen vår kjøpt nye laptopper til alle ellever på skolen. Også fikk jeg en kommentar av en i klassen som sa, steven du angrer vel på at du kjøpte privat pc. Jeg svarte hvorfor det? Denne maskinen kan gjøre alt deres maskinen gjør bare 10 ganger bedre. Jeg syntes det bare var litt morsomt sagt. Men i ettertid har jeg litt feil, det er ET program vi bruker på skolen som ikke er mac kompatibelt, det heter Scitificnotebok, dette er et matte program som vi bruker til å tegne grafer osv.. Men jeg prøver å installere virtual PC 6 på maskinen og rote meg til å legge in XP eller 98 på macen. Men heldigvis er dette siste halvår med matte, for resten av livet! Jeg liker ikke matte.. :D

Men jeg begynner å lure litt på om denne fyren vi møtte har gjort fordi i biblioteket på skolen står det to maskiner som kjører linux.
Alle elevene har også fått utlevert openoffice på cd sammen med en Lisens av Norton Antivirus på en cd for pc.
Men dette er flott, muligens skolen har funnet ut at det koster for mye med MS office pack og da begynner å bruke Open Office.

Håper ikke dette ble for kjedelig, det tok ialfall lang nok tid å skrive.. ;D

Steven

overgangen fra PC til Mac har ikke vært noe skummel, den har bare vært irriterende lett. Men jeg må si at startet har vært ofte veldig irriterende. Som å gå i optons i et program. Fordi man finner den ikke. Men øvers på skjermen er det en linje og der er alle options og alt. Dette var veldig irriterende en stund. Men nå føler jeg meg vel med OS X og Mac.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Jon » tir 24.02.2004 17:45

Venta meg noe langt noe ja.. men ikke så langt! Hjelp! :P

Blir sikkert bra lesning så jeg skal ta å lese igjennom litt senere... ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav TeSp » tir 24.02.2004 17:57

hehe.. Ja det ble langt!

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav supah » fre 05.03.2004 2:41

Fin historie! :)
Skal sannsynligvis kjøpe meg powermac nå snart. Gleder meg!!
medlem i 245 måneder
 

Innleggav SimonMee » fre 05.03.2004 13:28

Festlig innlegg.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 05.03.2004 18:22

Hoi, det var mye å lese, men det er fint at du har funnet en plattform du liker. Og jeg kan ikke annet enn å berømme valget ditt - velkommen i "familen"! ;o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav TeSp » søn 07.03.2004 15:08

Takk takk... Hyggelig å få litt tilbakemelding når man har skrevet så langt!!! :P

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav segrov » søn 28.03.2004 14:35

Veldig bra lesing. Tusen takk, mister!
medlem i 250 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]