Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Innleggav Mac-addict » ons 04.08.2004 20:29

Hei, jeg er ny på forumet her...

Jeg håper at dette kan bli et flott diskusjonssted med hyggelige vibber...

Uansett: Jeg lurer litt på hva mac har som ikke PC har. Er det lett å switche? Det ser da fryktelig pent ut! :D Så jeg lurer på en 12" PowerBook med DVD-brenner. Er det et godt valg? Er den kraftig nok til å redigere filmer?

Det virker på meg som om mac er dyrere enn pc, det har mange sagt.
Men jeg går utifra at du får "mer" på kjøpet.

Selv om jeg virker ganske newbie, er jeg selværklert mac-fan, men jeg har så mange MAC-hatere rundt meg at jeg nesten begynner å TRO på argumentene deres... 8O

Får hjelpe meg, dere, da!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav SimonMee » ons 04.08.2004 20:57

Jeg håper at dette kan bli et flott diskusjonssted med hyggelige vibber...


Er det ikke det, da?

Hvorfor hater folk rundt deg Mac? :roll:

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Mac-addict » ons 04.08.2004 20:59

Joda, visst er det det - jeg er helt ny - den første meldingen, så jeg har ikke peiling på tonen - men dette er jo fantastisk!

PC er noe som ligger dypt inni sjelen til mine kamerater...

Men som sagt, håper på hjelp.... :D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav SimonMee » ons 04.08.2004 21:12

Kjøp deg en Mac. Alle er "top of the line"-maskiner, så du behøver nesten ikke å tenke på hva du skal kjøpe, så lenge du kjøper noe du føler du har bruk for.

Så tar du med Mac'en din til hver og en av kameratene dine, viser dem utseende, funksjonaliteten på operativsystemet, så skal du se; kanskje dem ikke hater Mac lengre!;)

Vis dem Exposé i slow-motion, samme med forstørrelsen av Dock og Fast User Switching! Så er dem nok solgt, skal du se!

Lykke til :D

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Mac-addict » ons 04.08.2004 21:20

Takk, takk!

Men en ting til:

Hva bør jeg velge når jeg skal:

Redigere film med iMovie (muligens Final Cut)
Drive med Adobe Creative Suite
Office
Surfing
Musikk (Cubase og Finale)

Finnes det noen PB'er med ASIO lydkort (=støtte for VST)?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Jon » ons 04.08.2004 21:36

Skal du bruke den til filmredigering og sånt, så ville jeg nok anbefalt en powerbook. Har selv en 12" og er kjempefornøyd.

Var forøvrig veldig skeptisk til mac, men når jeg fikk se selv hvor kult og bra det er så ble jeg frelst!

Det at os x bygger på bsd hjalp veldig og! Det beste fra 3 steder, mac programmer (+ kjente apps som adobe ps ++, ms office, quark, etc), emulerte windows programmer og sist, men ikke minst, *nix programmer.

Du kan få 20% rabatt hos apple, hvis du er student. Det funker bare en gang, neste gangene vil du få 5% tror jeg.

Hooloovoo jobber med en oppklarende artikkel ang. det, så den kommer nok snart.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Mac-addict » ons 04.08.2004 21:50

OK! Tusen takk for hjelpen! :D :P :)

Jeg er også interessert i rpm på harddisker.
I siste nummer av MacFormat, et macintosh-blad fra England, går det frem at med en disk på 4200 som 12” PB selges med, ikke er nok til å drive med mer enn et lydopptak omgangen.
Si at du åpner Garageband – har to spor, og begge er lydopptak. Da er det ikke nok med 4200 RPM har jeg hørt.
Er dette riktig? Finnes det harddisker med 7200 rpm integrert med Powerbook?
Eller er en annen variant å investere i en Combo 15” og heller koble opp en ekstern DVD-brenner...?
Finnes det gode rabatter – for studenter, eller gunstige avbetalinger?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Innleggav sniffer » ons 04.08.2004 22:47

Mac-addict skrev:Uansett: Jeg lurer litt på hva mac har som ikke PC har. Er det lett å switche? Det ser da fryktelig pent ut! :D Så jeg lurer på en 12" PowerBook med DVD-brenner. Er det et godt valg? Er den kraftig nok til å redigere filmer?
12" PB er ett godt valg ja. Har eid en Mac tidligere, iMac G3, og jeg eier nå en iBook G3 og en ny PB 12". Jeg tror 12" PB (rev. C) som jeg eier nå vil stå ut som det beste kjøpet av samtlige tre. Den er definitivt kraftig nok til film redigering. En fordel er også at skjermkortet støtter Core Video som kommer i Tiger til neste år. Anbefaler at du kjøper ekstra minne til den. En ekstra 512 brikke er ett godt kjøp, og de selger de billigere på f.eks. Komplett.no enn AppleStore.
Det virker på meg som om mac er dyrere enn pc, det har mange sagt.
Men jeg går utifra at du får "mer" på kjøpet.
Det kommer helt ann på hva du prioriterer som viktig for deg. Integreringen mellom maskinvare og programvare er helt unik på Macintosh, og Apple maskiner kjempegodt designet. I tillegg er programvaren som følger med, altså "iLife" kjempe hendig. Du finner x86 maskiner som gir mere datakraft for pengene. Og du finner x86 maskiner som er dyrere (IBM.. Sony også muligens), men som igjen er spesialiserte på andre områder. Apple sine produkter er rimelig godt balanserte mellom pris, design og kvalitet. Uansett får du som regel det du betaler for uansett bærbar; forskjellen på det du får er hva du prioriterer i ett produkt.
Selv om jeg virker ganske newbie, er jeg selværklert mac-fan, men jeg har så mange MAC-hatere rundt meg at jeg nesten begynner å TRO på argumentene deres... 8O
Som regel reagerer folk med "WOW" når de ser maskinen min og OS X. Men man får som regel høre mye rart av folk som ikke har kjennskap til Mac. Folk er for opphengt i tall enn hva man faktisk får til med maskinvaren+programvaren i kombinasjon (som fungerer utrolig bra på Apple maskiner). Synd for "dem" at de ikke vet hva de går glipp av vil jeg påstå, men det forblir deres problem. Men derimot er det alltid hyggelig når folk er nyskjerrige på Mac. Folk er som regel positive i min erfaring.
Får hjelpe meg, dere, da!

Joda. ;)

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav ArneArts » ons 04.08.2004 22:52

Tror ikke harddiskhastigheten skal være en begrensning... Jeg har (i svært liten utstrekning) gjort opptak i Cubase på en 800 mhz iBook G4, uten problemer. Og jeg tror lydkortet er ASIO-kompatibelt.
På den samme maskinen kjører jeg også både Final Cut Pro og Shake uten problemer.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 04.08.2004 22:59

Mac-hating skyldes som regel ignoranse og fremmedfrykt. Det at blant annet FBI, NASA og de fleste seriøse musikkprodusenter bruker Mac holder i lenge for meg. Jeg stoler på at de folkene veit hva de driver med så det er min forsikring om at jeg har valgt riktig. Kjøpte min første Mac i 1998 og har fortsatt ingen planer om gå tilbake til Windows PC. Selv om kapasitet og bruksmåte har blitt mere og mere likt hverandre er det fortsatt feeling og GUI som holder meg på Mac siden.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Innleggav Thor » ons 04.08.2004 23:39

Mac-addict skrev:Får hjelpe meg, dere, da!


Du har kommet til rett sted, og det er jo en kjemebra start. Skulle ønske denne siden eksisterte da jeg hadde mitt første møte med Mac (en Macintosh Classic, ca. 1990). :)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Mac-addict » tor 05.08.2004 7:43

Takk, takk!

Men et lite spørsmål til ArneArts: Cubase kjører helt fint på maskiner som ikke er ASIO-kompatible. Poenget er at hvis du jobber med VST og ikke med MIDI vil du få problemer. Si at du kobler til det lille usb-pianoet og skal lage en sang. Men du vil høre lyden i VST og ikke i MIDI. Har ikke kortene gode ASIO-muligheter så vil man få en forsinkelse på lyden, altså at du trykker inn en tangent, men det tar 3 sek for lydkortet klarer å generere lyden.

Akkurat det må jeg finne ut av... :)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav macrules » tor 05.08.2004 10:44

Macer er Asio kompatible.

Forsinkelsen eller latency er overlegent lav på mac i forhold til pc.
CoreAudio er noe av årsaken.


Til musikk-inspilling er mac ett bedre valg enn pc. Synes nå jeg da... :lol:

Når man spør på pc-siden om hvilket profft program man anbefaler hører man ofte Cubase. Det sier litt om hvilken kvalitet man er vant til .... Cubase suger!


CoreAudio og CoreMidi ..... Asio er gårsdagens teknologi.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Mac-addict » tor 05.08.2004 11:13

Er core audio en egen versjon av VST?

Fungerer Cubase med CoreAudio?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

et par ting

Innleggav Snarf » tor 05.08.2004 12:44

CoreAuudio er Apple sin eigen lydteknologi i OSX.
For musikkproduksjon på mac er det ingenting som slår Emagis sitt Logic, eller Digidesign sitt Protools (Industristandard). Eg kjører begge desse på min iBook G4/800 og det går veldig fint. Der er avogtil hickups på PT sidan iBook sin 4200RPM disk er litt treig, men powerbook kan leverast med 5400RPM, då blir det jo endel bedre. Eller du kan bruke ein firewire/usb2 disk på 7200RPM. (Eg brukar ein 160Gig USB2.0 disk til musikk og video redigering.. Så ein powerbook er MEIRE enn sterk nok til å kjøre dårlige cubase. (som følses fælt å bruke etter å ha kost seg med overnevnte super sequensere. Asio er fullt støttet av osx.

Når det gjleder videoredigering, kan eg nevne at eg har redigert ein 3timers film som 1 STOR fil i iMovie på denne maskina også utan poblemar. Konklusjonen må vere at ein powerBook vil vere super til ditt bruk.

Stian

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron