Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Innleggav Mac-addict » fre 06.08.2004 21:46

Er 5400 nok for lyd?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Mac-addict » fre 06.08.2004 21:50

aslak skrev:expose gjør vel strengt tatt jobben, du trenger ikke større skjerm pga antall programmer, men noen programmer, som for eksempel lydredigeringsprogrammer blir mer oversiktlige med større skjermoppløsning, eller flere skjermer. men du ser jo uansett ikke på mer enn en ting av gangen, og med litt hurtigtaster i fingrene, skal du lett kunne bruke cubase på 12"


Så dere er ikke enige med denne mannen?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav aslak » fre 06.08.2004 21:59

12" og en 19" crtskjerm til 1200kr er fint.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Mac-addict » fre 06.08.2004 22:04

Det blir som en sekundær stasjonær det... :)
Man kan liksom ikke gjøre det med en 15".

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Innleggav piri » fre 06.08.2004 22:22

sniffer skrev:En fordel er også at skjermkortet støtter Core Video som kommer i Tiger til neste år.


Hvilke skjermkort støtter ikke Core Video? Gjør f.eks de skjermkortene som sitter i iBook det?

Lurer på å kjøpe en 14" iBook til fruen... 8)

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Mac-addict » fre 06.08.2004 22:35

Core-funksjonene er absolutt et must.

Går utifra at du får det når du bestiller en PB?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Jeg, arme mac-elsker trenger litt hjelp...

Innleggav sniffer » fre 06.08.2004 23:11

piri skrev:
sniffer skrev:En fordel er også at skjermkortet støtter Core Video som kommer i Tiger til neste år.


Hvilke skjermkort støtter ikke Core Video? Gjør f.eks de skjermkortene som sitter i iBook det?

Lurer på å kjøpe en 14" iBook til fruen... 8)


http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html

Ikke alle kortene fungerer optimalt med core, deriblant kortet i iBookene. Det kan godt hendte at enkeltvise funksjoner vil kunne virke. Det kommer helt ann på kortet. Alle PB modellene skal støtte core fullt ut. Mere detaljer finnes i lenken..

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav DJ-Immortal » lør 07.08.2004 0:34

Mac-addict skrev: Jeg er virkelig ikke sikker på hvilken maskin vi bør velge, når behovet er følgende:

-Microsoft Office
-Cubase + Finale (mye musikk)
-Portabilitet – mulighet for synkronisering med f. eks. T610 og lignende, ergo bluetooth.
-Kunne surfe overalt uten ledning.
-Redigering av film (sannsynligvis med iMovie)
-DVD-brenning.
Programmene i Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign ... )

Jeg er også interessert i rpm på harddisker.

I siste nummer av MacFormat, et macintosh-blad fra England, går det frem at med en disk på 4200 som 12” PB selges med, ikke er nok til å drive med mer enn et lydopptak omgangen.


Hei.
Når jeg ser på listen din over hva du skal bruke maskinen til så tror jeg ganske bestemt at du vil være fornøyd med en 12". Kjenner en liten håndfull folk som har denne (stort sett forrige revisjon), og de er kjempefornøyde.

Her er en sammenligning mellom 5400 og 4200 disker.
http://www.barefeats.com/pb12.html

Et lite spørsmål om den artikkelen du refererer til: sikker på om den ikke bare om garageband som har dette problemet? Du skriver at du bruker cubase og jeg tror det er et program som er mye mer egnet til flersporsopptak enn garageband, og ikke så utsatt for dette problemet.

Selvfølgelig, hvis du har pengene og mener at det er verdt de ekstra kronene så gå for 15", den er staselig!
Men det kan virke litt som om du er i samme båt som meg og de fleste andre her: med et tynt budsjett:)

Lykke til uansett hva du måtte velge!
Jon
medlem i 246 måneder
 

Innleggav macrules » lør 07.08.2004 1:26

Har selv en ibook 600 Mhz G3 med 384 mb ram.

Den er kjapp nok til å spille inn full demo låt med mange (minst 10) stereo spor. (Garageband og DP4)

Har også spilt inn mange demo-låter med en imac 233 Mhz G3. (DP4 og Studio Vision Pro)

Hey, jeg har tilogmed spilt inn demo-låter med en powermac 90 Mhz med under 100 mb ram. Dengang i os 8.6 (Studio Vision Pro)

Det som derimot kraftig begrenser antall spor er om du kjører virtuelle synter/instrument.

Eller kjører mange tunge pluggins samtidig. Som f.eks waves.

Da gjelder det å trikse. Som f.eks å slå av pluggins o.l. mens du spiller inn. ( Det å spille inn krever mye mer enn kun avspilling. )


Nå for tiden bruker jeg kun Garageband. Leker meg også litt med Guitar Rig som pluggins. Fant fort ut at det lønner seg å mikse Guitar Rig effektene om til nytt audio-spor med effektene inni. Så slå av Guitar Rig effekten. På den måten kan jeg få nok spor.

eMac 1.25 GHz G4, 1 GB ram.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » lør 07.08.2004 10:30

Hvis du har en 4200rpm disk, så får du ikke sendt info til 7200-disken kjappere enn disken på maskina tillater. Størst mulig disk på maskina, og gjerne en ekstern for allt du ikke trenger umiddelbart. Hvis du er ute etter å eliminere den stasjonære, bør du gå for 15". Hvis du vil ha en stasjonær som du kan ta med det over alt, kjøper du en 12" og en 19" CRT-skjerm. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Mac-addict » lør 07.08.2004 10:52

Jeg har ikke noen problemer med å velge 60 GB/4200 RPM - vi kommer uansett til å kjøpe en ekstern harddisk (250GB/7200 RPM/FW800) for:

-videoredigering
-komponere musikk

For resten av gjøremålene kreves det vel ikke mer enn en 4200?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 07.08.2004 19:07

Oppfølging til Mac'n'Carry (eller hva det var) sitt tilbud om å oppgradere til 7200 rpm disk.

http://forums.macnn.com/showthread.php? ... ost2114567

Just remember that the notebook will get significantly hotter and your battery life will basically be shot with the 7200rpm drive. Also, I am a apple authorized tech and I dont know if even we can open a powerbook, replace a warranty part with a nonwarranty part, and then give it back without voiding the warranty. And if anything ever happened and you had the 7200rpm drive in there apple wouldnt even look at it so you would have to pay someone to take it out and then put it back in. Too much of a hassle if you ask me... Just get a external and you'll be a ton happier.

Justin

--Update-- Just wanted to add that since everything is so close together and heat dissapation is not the best in my PB I think by adding a 7200rpm drive you might make it so hot that it could damgae other components. I was looking through my service contract/guide and it confirmed that adding a non-apple certified part will void any warranty unless it's a user installable part... It does say however that if the user gets it installed by a authorized tech and something ever happens Apple will fix the powerbook/ibook only if all the original hardware is in the notebook when it is sent in.


Jeg synes det var ett merkelig forslag ifra en Apple reseller. Forkortet betyr det at "du kan gjøre det", men visst du får problemer må en autorisert person sette inn den originale disken igjen FØR du kan sende den inn på garanti til Apple. Jeg ville ikke sagt ja før selgeren du har snakket med kan garantere det på en ryddig måte at du ikke vil få problemer med garantien senere visst den blir nødvendig å taes i bruk. Tviler egentlig at 7200 rpm diskene nødvendigvis er for varme, da hastighet ikke alltid sier like mye om strøm forbruk. Strømforbruk=varme, ikke hastighet=varme.

Lykke til.

(PS: Var jeg deg ville jeg sterkt vurdert 80 Gig 5400 rpm diskene ifra Apple Store istede visst du vil ha den lille ekstra hastigheten. Forskjellen skal visstnok være merkbar..)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav macrules » lør 07.08.2004 19:22

sniffer skrev:(PS: Var jeg deg ville jeg sterkt vurdert 80 Gig 5400 rpm diskene ifra Apple Store istede visst du vil ha den lille ekstra hastigheten. Forskjellen skal visstnok være merkbar..)


Støtter deg der sniffer! Den interne blir aldri stor nok....

Sjansen for at en ekstern HD skal gå istykker er større enn at den interne skal det. *personlig mening basert på uheldig erfaring*

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Jon » lør 07.08.2004 20:25

Hastighet må jo nødvendigvis skape varme.. ivertfall i forhold til harddisker.. det tror nå jeg.

Når platene spinner, må det skape en eller annen form for friksjon.

friksjon = energi = varme

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav macrules » lør 07.08.2004 20:44

Friksjonen er nok svært liten.... :roll:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron