Alt er trist!!!

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Innleggav Brhm » ons 06.10.2004 18:11

Hei og takk for gode og "gode" svar...

Fiskepudding skrev:Skaff deg en brukt Mac. De første FW G3 iMacene får du til rundt tusenlappen om du er heldig da kan du kjøre OSX og stort sett all programmvare -spill har du sikkert ikke råd til som student så da gjør vel ikke det noe at den ikke er så sprek. Bruker selv en 4år gammel iMac (G3-500) og den gjør fremdels nytten tom til redigering av familievideoene. (Det tar litt id å enkode til MPEG2 (3-4 dager pr time video når den jobber i bakgrunnen), men jeg har ikke dårlig tid :-)

Men kunne jo tenkt meg en G5 jeg og da ....
Har desverre litt høgare krav...

Funkaholic skrev:Føler med deg.. Måtte nurket bli en rik og framgangsrik person som når du blir gammel kan mate deg med så mange macer at du bare sitter og gliser ditt tannløse, parkinsonsristende glis :)
Eg nøyer meg nok ikkje med iMac G5 når han er voksen...

TorbX skrev:Når jeg vinner 20 mill i lotto, skal du få G5'en din! :D
Eg reknar med at du held deg til avtalen...

Ttiger skrev:kjøp brukt! det finnes mange gode maskiner til salgs på nettet, finn.no, qxl.no, osv... en G4 til 5-6.000 kroner er et virkelig godt kjøp! Lett så finner du sikkert noe som passer din pengebok.
Den siste løsningen er f.eks å kjøpe på avbetaling, deal.no selger de flest mac-modellene, alt fra 250 kroner mnd til 1.000 kroner.

Det var noen tips til alle som ikke har råd til en ny g5.. :wink:
Har sett på Deal før men eg syns det blir alt for dyrt til slutt, sjølv om eg betalar ned hurtigare...

macrules skrev:Kan kjøpe min. Det er en ultrarask G3 med 233 mhz. (imac)
Skjermen er ødelagt, men det gjør ikkeno for jeg har kobla til en ekstern skjerm.

Siden du er så i nød skal du få den for 5000,- :roll:
Eg slår til!!! NOT!!!

netromac skrev:Har en gammel performa 5200 stående i skapet som du kan få kjøpe. (den eneste mac´en jeg har kjøpt som jeg ikke kommer til å savne særlig om jeg selger den :wink: )

Det er bare to ulemper. Den er treeeeg. Kan ikke kobles til nett (les: liten sjanse for å få virus :P ).

Oi! 3 ulemper! Den kan heller ikke kjøre os X. Rart, siden den har 40 mb ram 75 mhz PowerPC 603 og greier og greier .

Leveres med masse software. Bl.a. Office, WP, PhotoShop, FileMaker + en del spill.

Ikke akkurat noen G5, men kan kanskje få stilt den verste tørste etter mac. :lol:
Den siste mac-en min var ein LC-II (trur eg den heitte). Eg kan sikkert finne den dersom eg leiter...

sniffer skrev:
Ttiger skrev:kjøp brukt! det finnes mange gode maskiner til salgs på nettet, finn.no, qxl.no, osv... en G4 til 5-6.000 kroner er et virkelig godt kjøp! Lett så finner du sikkert noe som passer din pengebok.
Den siste løsningen er f.eks å kjøpe på avbetaling, deal.no selger de flest mac-modellene, alt fra 250 kroner mnd til 1.000 kroner.

Det var noen tips til alle som ikke har råd til en ny g5.. :wink:


QXL er virkelig selgers marked. Tror jeg heller vil anbefale en ny eMac eller noe istede. Med mindre enn ikke har så store krav. Man kan finne iMac G3 og eldre PowerMac modeller som ikke koster skjorten og som er OS X kompetible. Menne.. OSX krever mye ressurser selv om du gjerne kan kjøre det på en iMac G3 233 MHz visst du vil/må.
Heilt enig med deg sniffer. Då tar eg heller eMac med ADC-rabatt...


Det er ellers veldig hyggelig at så mange svarar på posten min. Det er nok fare for at eg framover vil, etter beste evne, vere fast inventar i denne opne og inkluderande "familien"

Takk...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » ons 06.10.2004 20:47

Så så! Det blir nok bra til slutt. Hvor mye penger kan du bruke per i dag? Jeg ville anbefalt at du tok en liten fillejobb på si, hvor pengene utelukkende gikk til ny Mac. Hvis du har litt du kan bruke nå, er det kanskje ikke så mange tusen som trengs før du har en ny iMac. Dette kan være Oppvask på et sykehus, snømåking, vekter, avislevering, etc. Det finnes mange jobber hvor det ruller inn en 5-6 hundre i uka, og selv om det er mindre vil alt hjelpe. Man må bare starte et sted, og ta seg tid til det. Selv sitter jeg med en topp utrustet PowerBook 12", og det føles godt å vite at jeg virkelig har svetta og jobba for den. Ikke utelukk denne muligheten - jeg vet av folk som har sånne ordninger, og det funker. Man finner tid til det. :o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav TorbX » ons 06.10.2004 21:03

Jepp, nytter ikke å sitte og syte. Klarer man å legge av 100 kroner i uka i 2 år, får man nok til en liten iBook. Og da er det vel iBook G5 som er i vinden :lol:

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Brhm » ons 06.10.2004 21:21

Det var ikkje meininga å gi eit alltfor "sytete" bilete av situasjonen. Posten vart komponert etter ein lang kveld med hard kamp mot overmakta...
Nå er alt mykje betre. Det vil seie at eg ikkje gjer noko alvorleg på maskina og dermed ikkje får problema som nesten alltid følger med Windows.
Eg er i ferd med å omdisponere midler, så kanskje er eg attende på den riktige plattformen snart.

Kanskje eg berre treng den rette overbevisinga. Kan Dykk hyggelige mennesker gi meg dei aller beste årsakene til å gjere det store spranget.
Min betre halvdel treng dei klaraste grunnane. Ho har tross alt like mykje å seie. For ho er dette heilt ukjent terreng...

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TorbX » ons 06.10.2004 22:06


Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 06.10.2004 22:22

Brhm skrev:Kanskje eg berre treng den rette overbevisinga. Kan Dykk hyggelige mennesker gi meg dei aller beste årsakene til å gjere det store spranget.
Min betre halvdel treng dei klaraste grunnane. Ho har tross alt like mykje å seie. For ho er dette heilt ukjent terreng...


Bortsett ifra hyggelige iLife goder du og din bedre halvdel garantert vil sette pris på, så hadde LinuxInsider.com nylig noen interessante innfallsvinkler på Apple status que slash (/) Wintel vs Apple debatten. Også hadde UsaToDay.com en artikkel som påpeker en trend der fremtredende individuelle PC brukere rett og slett dropper Windows som den ultimate kur mot virus og sikkerhets problemer.

.. mange gode og nyttige innfalls vinkler å plukke opp. :)

Visst jeg husker adressen rett, så finner du også mye nyttig på http://mac1.no/switch

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Harley78 » ons 06.10.2004 22:25

Gode argumenter:

Dekorativ i stua, sjelden ingen av venninnene har maken, overlegent design og SEXY

:P

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » ons 06.10.2004 23:44

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 17:11, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 06.10.2004 23:47

og med Officeline sin kommende Apple butikk i sentrum ser det ut til at det kommer til å ta seg opp med tiden... "the geeks shall inherit the earth" 8)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Harley78 » ons 06.10.2004 23:48

Ok da ALLE venninene har maken, da må vi ha en også....

:P

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron