Har switcha. trenger litt hjelp

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Har switcha. trenger litt hjelp

Innleggav myexplorer » fre 29.10.2004 10:16

Hei. mottok min Imac G5 igår og prøver å skjønne mac...hehe ikke så lett. Så eg har en del spørsmål:

1. Hvordan innstalere eg programmer som msn messenger? har gjort det men de forsvinner ved neste oppstart. Må jeg kopiere filene selv til programmer? Og hvordan fjerner jeg programmer? finnes det legg til/fjerne funksjon som i windows?

2. Jeg har en ekstern harddisk som jeg har oppbevart mine pc filer i, denne inneholder alt fra word dokumenter, filmer, mp3, bilder osv. Når jeg går inn i den eksterne harddisken så leser ikke mac os X filer som har Ø i navnet, da dukker det opp spørsmålstegn istedenfor. Mange av filene er også borte. Jeg prøver å kopiere over men det går ikke me de filene som har Ø i seg. f-eks søknader mappa heter nå "s?". Når jeg prøver å kopiere for jeg denne feilbeskjeden: "kunne ikke fullføre fordi filen med navnet <> finnes allerede".

Merkeligt? det står ingen filnavn engang!

3. Hvordan kan jeg spille wmv filer? uten å måte innstalere windows media player. Finnes det noen plug in til quictime. Ellers hvilken programmer trenger jeg å ha uten de som fulgte me? er ikke fan av ha mange programmer for å kunne spille ulike filer. Vil gjerne ha et program som spiller alle videofiler istedenfor å ha 2-3 videoprogrammer. Synes det blir litt unødvendig. da begynner det å ligne på windows igjen..

Håper dere kan gjøre overgangen min litt letere..begynner allerede å bli frustrert..

Mvh - myexplorer
medlem i 233 måneder
 

Re: Har switcha. trenger litt hjelp

Innleggav andemann » fre 29.10.2004 10:29

myexplorer skrev:1. Hvordan innstalere eg programmer som msn messenger? har gjort det men de forsvinner ved neste oppstart. Må jeg kopiere filene selv til programmer? Og hvordan fjerner jeg programmer? finnes det legg til/fjerne funksjon som i windows?

Du laster ned, som regel en dmg fil eller tilsvarende. Denen filen oppfører seg på samme måte som en cd/dvd plate .

For å installere, så drar du programikonet over i den folderen der du vil ha programmet. Anbefaler at du bruker folder "programmer" som ligger til venstre i Finder.

For å avinstallere programmer, dra de til søppelkurven.

MSN messenger for mac er heller dårlig, anbefaler at du bruker en alternativ klient som Proteus, AdiumX eller Fire.
Du finner disse på http://www.macupdate.com eller http://www.versiontracker.com

myexplorer skrev:2. Jeg har en ekstern harddisk som jeg har oppbevart mine pc filer i, denne inneholder alt fra word dokumenter, filmer, mp3, bilder osv. Når jeg går inn i den eksterne harddisken så leser ikke mac os X filer som har Ø i navnet, da dukker det opp spørsmålstegn ..

Mest sannsylig så har denne disken NTFS, gå til noen som har en windowsboks (win 2000 eller xp) kopier filene inn på harddisken, formater med fat32 og kopiert tilbake.

OS X har dårlig støtte for NTFS disker

myexplorer skrev:3. Hvordan kan jeg spille wmv filer? uten å måte innstalere windows media player. Finnes det noen plug in til quictime. Ellers hvilken programmer trenger jeg å ha uten de som fulgte me? er ikke fan av ha mange programmer for å kunne spille ulike filer. Vil gjerne ha et program som spiller alle videofiler istedenfor å ha 2-3 videoprogrammer. Synes det blir litt unødvendig. da begynner det å ligne på windows igjen..

mplayer OS X eller vlc player (fra overnenvnte nettsteder), fungerer fint.

myexplorer skrev:Håper dere kan gjøre overgangen min litt letere..begynner allerede å bli frustrert..


Det går over,, brukte ca 30 minutter på å venne meg til OS X, savner ikkje windowsboksen... den er degradert til fil og webserver inni garderobeskapet.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

takk takk

Innleggav myexplorer » fre 29.10.2004 10:59

takk for svar..veldig raskt og effektiv...ser lysere på ting nå...hehe
medlem i 233 måneder
 

Innleggav netromac » fre 29.10.2004 11:23

Gratulerer, og velkommen i klubben. Du vil nok finne ut av ting etter hvert. Man gjør stadig vekk nye oppdagelser, selv etter flere år som mac os X og mac "classic" bruker. Kan være lurt å sjekke sider som macosxhints og lignende for å finne diverse tips. osxfaq.com er også en site verdt å sjekke ut.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav admin » fre 29.10.2004 11:35

Til msn anbefaler jeg aMSN. Absolutt den som ligner mest på Windows utgaven av MSN i forhold til funksjoner.

http://amsn.sourceforge.net/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

prøve amsn

Innleggav myexplorer » fre 29.10.2004 12:12

skal prøve amsn, men slette jeg msn messenger bare ved å dra den til søppelkassa? hvordan kan jeg undersøke at den har uinstall?
medlem i 233 måneder
 

et lite problem

Innleggav myexplorer » fre 29.10.2004 12:23

Hei som nybegynner fikk jeg et lite problem da jeg prøvde hotmail plugin til Mail, denne var ikke noe bra og jeg skulle prøve å avinnstalere, slik:
How do I get rid of this thing?


1. To de-install the plugin, you must delete the httpmail_panther.mailbundle folder in the Bundles folder of the current user.The path is likely to be: Macintosh HD / Users / [current user name] / Library / Mail / Bundles. You must also delete every http-Mail folder that was created in the Bundles folder.


2. Then you must de-activate the plug-in by executing the following command in a Terminal window, paying great attention to the exact spelling:


defaults write com.apple.mail EnableBundles 0

Jeg fikk til nummer 1, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem i nr2, hva er terminal?
medlem i 233 måneder
 

Re: Har switcha. trenger litt hjelp

Innleggav macrules » fre 29.10.2004 12:26

myexplorer skrev:1. Hvordan innstalere eg programmer som msn messenger? har gjort det men de forsvinner ved neste oppstart. Må jeg kopiere filene selv til programmer?



Kommer med ett par tips her til nybegynnere. Noe vi alle har vært engang. :wink:

Hver gang du har lastet ned ett program og pakket det ut og/eller mounta dmg fila vil du finne en readme fil sammen med programmet.
Readme eller Readme first!!! osv :)
Anbefaler alle å alltid lese den først!
Der står det hvordan programmet installeres.
Det kan også stå viktig informasjon, så les denne først.

Noen program har ett installasjonsprogram som du dobbeltklikker på hvor den så gjør det hele for deg. Andre program må du selv dra på plass dit du vil ha det.
Program bør jo selvfølgelig ligge i program mappa. Men anbefaler at du lager nye mapper inni program mappa som heter f.eks "Bilde program", "Tekst program" osv eller bare "Bilde", "Tekst" osv.
Laster du ned mange program blir det lettere å holde oversikt om du gjør det slik. Så om du laster ned ett tekstprogram legges dette i "Tekst program" mappa.
De programmene som installeres med ett installasjonsprogram vil ofte legge programmet i program mappa. Da må du selv flytte det til riktig mappe etterpå....

Husk også at når du er inni en mappe kan du trykke eple+j
Da får du opp ett lite vindu med diverse valg.
Trykk nå på "This window only" (Jeg har det på engelsk)
Når den er markert kan du stille på resten av valgene.
Her har mulighet til å gjøre innholdet i mappa mer oversiktlig.
Du kan stille at alt som ligger i mappa blir sortert alfabetisk, at bilder som ligger der viser tumbnail-preview, du kan velge bakgrunnsfarge, eller ha ett bilde som bakgrunn.

Så hver mappe kan ha sitt eget utseende.

Tips til:
Disse mappene som du ga navn "Bilde program", ""Tekst program" osv disse kan du gi nye ikoner som du velger selv.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav apple_digger » fre 29.10.2004 12:26

syntes den måten å avinstallere virket veldig gammeldags og dårlig, ligger det ikke masse igjen i register og lignende da?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Rev » fre 29.10.2004 12:31

Programmer i os x kan bare dras til søplekurven når du vil slette dem. Men følger det med en uninstaller, er det bedre å bruke den, da sørger den for å slette evt. andre filer som er installert.

Skjønte ikke helt hva du mente med uinstall.

Her har jeg lagt ved en lenke for tastatursnarveier. du har kanskje nok med å finne frem for øyeblikket, men etterhvert bør du ta en titt på disse, jo flinkere du er til å bruke dem, desto mer effektiv arbeidsflyt får du.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459

Forøvrig velkommen i det gode selskap (og ikke fortvil, snart smiler du fra øre til øre. Vi hjelper deg hvis du har noen spørsmål).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Takk for en god mottakelse

Innleggav myexplorer » fre 29.10.2004 12:34

Takk skal dere ha. jeg skal prøve å være tålmodig ser at det e mye å lære. Eg prøve å feile litt som dere ser. Hvis dere leser litt lengre oppe så ser dere at jeg har problemer med å avinnstallere et plugin til Mail som ikke fungerte.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav macrules » fre 29.10.2004 12:35

En tråd om avinstallering her.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Rev » fre 29.10.2004 12:38

syntes den måten å avinstallere virket veldig gammeldags og dårlig, ligger det ikke masse igjen i register og lignende da?


Mange små programmer har ikke stort mer en programmet i seg selv. Det er ikke det samme registry som på winows-systemer. Du vil alltid ha en .plist-fil (personlige innstillinger) her:
hjemmemappe/Library/Preferences/ (evt. bibliotek/preferences avhengig av språkinnst.)
andre filer kan legge seg under hjem/bibliotek/application support/ , men for det meste holder det å slette programmet i seg selv. Det kkan være lurt å bruke programmer som Spring Cleaning en gang i blant, eller enda bedre å formatere hele disken å installere på nytt (da selvfølgelig med backup av det du vil beholde).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Har switcha. trenger litt hjelp

Innleggav andemann » fre 29.10.2004 12:41

macrules skrev:
Program bør jo selvfølgelig ligge i program mappa. Men anbefaler at du lager nye mapper inni program mappa som heter f.eks "Bilde program", "Tekst program" osv eller bare "Bilde", "Tekst" osv.
Laster du ned mange program blir det lettere å holde oversikt om du gjør det slik. Så om du laster ned ett tekstprogram legges dette i "Tekst program" mappa.

Ulempen med dette er Apple sine programmer og software Update, tror det var iPhoto eg flyttet til "Bilde" mappen under programmer med det resultat at Software update prøvde å oppgradere iPhotoen min.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 29.10.2004 12:55

apple_digger skrev:syntes den måten å avinstallere virket veldig gammeldags og dårlig, ligger det ikke masse igjen i register og lignende da?

Mac OS X har ikke noe register. Les mer om det her :)
http://www.mac1.no/community/modules.ph ... pic&t=2514

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]