Guide: Switche fra Windows til Mac.

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Guide: Switche fra Windows til Mac.

Innleggav EinarJ » søn 31.10.2004 4:39

NB! Dette er den originale tråden hvor switcheguiden opprinnelig ble startet, guiden i denne posten oppdateres ikke lengre, den oppdaterte guiden er å finne på http://www.mac1.no/switch

Etter å ha vært Windowsbruker i 8-9 år selv, har jeg da switchet til mac, og er fornøyd med det, men det har ikke vært uten visse problemer (omstillingsmessig). Derfor tenkte jeg at jeg skulle skrive en liten guide/ordbok, som går litt utover det man finner i Mac-Hjelp.

Altså for dere som switcher fra Windows til Mac:

Programvareinstallasjon/Avinstallasjon
For det meste kan du glemme installasjonsprogrammer (noen programmer har det, men det er få). På mac laster man ned .dmg filer (som tilsvarer ISO-filer, bare at de er skrivbare, det vil si, man dobbeltklikker på dem, så monteres de som disker man finner på siden i finder og på skrivebordet). Innholdet i disse DMG filene (som regel bare èn fil (med programnavnet) drar man så inn i "Programmer" mappa. voila, programmet er installert. (Du behøver ikke dra med Readme-filer og lignende.)

Avinstallasjon, er i 99% av tilfellene bare å dra programmet til søppelkassa i docken (den tingen nederst på skjermen).

Det lønner seg som regel å kikke litt i Readme-fila til programmet man har lastet ned, så man er sikker, da enkelte programmer har sine særheter (akkurat som på Windows)

Docken
OS X (Uttales "os ti") har ingen Start-Meny slik man kjenner den fra Windows, derimot har man Docken, den tingen nederst på skjermen hvor alle aktive programmer ligger. Nå skal jeg forklare hvordan den fungerer:

Fra starten av har du enkelte programmer liggende i docken (iPhoto, iMovie osv) disse kan du fritt dra ut av docken for å få dem vekk derifra. I prinsippet fungerer dette på samme måte som QuickLaunchbar på Windows (den til høyre for start-knappen). MEN, den kombinerer også oppgavelinja fra Windows, slik at alle programmer du åpner som du ikke har der fra før, blir i Docken mens de kjører. ALLE åpne programmer har en svart trekant under symbolet i docken. Vil du ha flere programmer inn i docken er det bare å dra dem dit.

SÅ kommer det snedige, for du KAN om du vil få en "Start-meny" også her, bare dra "Programmer" mappa di til delen av docken til høyre for skillesymbolet (ved, ikke I søppelkassa), og slipp. Når du nå høyreklikker på denne får du opp alle programmene dine. Snedig?

Tastaturet
Som du kanskje har lagt merke til har du ikke lenger en Windowstast, istedet har du en eple-tast (kommandotasten, CMD). Denne brukes i mange tilfeller som en erstatning for alt/ctrl i tastkombinasjoner. Alt kalles i en del tilfeller for tilvalgstasten og har et symbol i menyer som ligner på ett jernbanespor.

CTRL - A blir CMD - A
CTRL - C blir CMD - C
CTRL - V blir CMD - V
CTRL - X blir CMD - X
ALT - TAB blir CMD - TAB

Home og End fungerer ikke som du er vant til, her er de Topp og Bunn, og ikke Starten av linja, Slutten av linja. Til de formålene har man CMD-VENSTRE, og CMD-HØYRE. ALT-HØYRE, og ALT-VENSTRE, hopper enkeltord.

Programmerere kan ha behov for å vite at \{} er henholdsvis ALT-SHIFT 6,7 og 8.

Vil legge til flere tastkombinasjoner her så snart jeg kommer på flere.

Andre tastkombinasjoner (her har jeg kopiert inn fra svarene i tråden):
Ctrl-Eject-Enter - slå av (quit)
Ctrl-Eject-r - omstart (restart)
Ctrl-Eject-s - dvale (sleep)
CMD-D - Svare ja i dialogbokser)
CMD-1, 2 og 3 - Velge visningsmodus i Finder
CMD-pil opp - Tilsvarer backspace i Explorer, bare toveis
CMD-pil ned - Tilsvarer enter i Explorer.
CMD-Delete - Flytt til søppelkassa.
CMD-I - Egenskaper for markert fil.
CMD-ALT-I - "Inspektør" (Egenskaper for den filen du til enhver tid har markert)
CMD-H - Gjem alle vinduer i aktiv applikasjon.
ALT-CMD-H - Gjem ALLE vinduer.
CMD-Shift-3 - Screenshot av hele skjermen
CMD-Shift-4 - Screenshot av markert område. (trykker du space med en gang, kan du velge hvilket vindu du skal ta bilde av)

Exposé
Denne funksjonen har man ingen tilsvarende funksjon til i Windows, (med mindre man legger inn Winsplosion, som IKKE er så bra som the real thing) derfor bør det nevnes, prøv å trykke f9 (alle vinduer), f10 (vinder i det programmet du bruker for øyeblikket), og f11 (skrivebordet), har du ei mus med flere knapper, lønner det seg å koble disse funksjonene til noen av disse).

Hold forøvrig shift inne for å brife litt ekstra ;)

Mus
Standardmus (og touchpad) på mac har èn knapp, for å få høyreklikk må man holde ctrl-tasten, mens man klikker, det blir fort en vane, men man kan også bruke vanlig usb-mus med flere knapper.

Mouse Gestures(StokeIt)
StrokeIt finnes ikke til mac, men vi har Cocoa Gesture som gjør mye samme nytten, (dog ikke i alle programmer).

C:, D:, E: osv
Kan man BARE glemme, her monteres alle stasjoner under /Volumes (som du sjelden behøver å bry deg om) Filstrukturen er UNIX-basert, hvilket betyr at alle disker er i samme struktur. Man skjønner det fort.

Registeret
Har vi ikke, du kan bare glemme hele konseptet.

Explorer
Er Finder, som ALLTID er lengst til venstre i docken

CTRL-ALT-DEL
Er her: CMD-ALT-ESC og gjør samme nytten som det gjorde i Windows 9x (altså ingen låsing av maskina).

Kontrollpanelet
Finner man under eplet helt øverst til venstre, bare det at her har det skiftet navn til Systemvalg. Panelet man kjenner som System fra Windows heter Om denne maskinen under samme Eple. (Her finner vi også Dvale, Reboot og Slå av.

Systemtray/Menylinje
Vi har da ingen startmeny, og dermed heller ingen Systemtray, derimot har alle programmer menylinja si helt øverst på skjermen (det aktive programmet er det som gjelder). Avslutt og Instillinger finner man i 95% av tilfellene under menyvalget med samme navn som programmet.

Systemtrayen er øverst til høyre og kan inneholde masse gøy. Akkurat som på Windows (bare litt mindre rot). Man flytter disse symbolene ved å CMD-Klikke på dem.

Låse maskina
Her har vi flere løsninger, en av dem er skjermbeskytter (som kan trigges med hot-corners som man finner under Systemvalg->Exposè)

Ellers kan man låse maskinen ved hjelp av ett hengelås-symbol man kan legge til i menylinja, dette aktiveres ved hjelp av Programmer->Verktøy->Nøkkelringtilgang->Vis-Vis Status i Menylinja. (takk for hjelpen).

Reboote for hver minste ting
Mindre nødvendig, driverinstallasjon og lignende krever sjeldent slikt. Reboot ikke med mindre programmet ber deg om det.

Diskettstasjon
Trengs ikke (men man KAN kjøpe USB-Diskettstasjon). Hva skal man med det?

Nero
Toast erstatter Nero og lignende fullgodt.

Cracks og andre ulumskheter for å spare deg fra å bytte CDer
Man kan fullt ut lage ISOer av alle CDene man har for å spare seg fra bryet med å måtte finne dem fram og skifte i hytt og pine, selvfølgelig skal man ikke kopiere videre disse ISOene, men til privat bruk er dette en veldig grei ordning. Daemon Tools er ikke nødvendig, da OS X har fullgod støtte for ISOer.

Dvalemodus, bærbar
Man kan IKKE lagre innholdet i minne til disk (Dvalemodus) på bærbare macer, derimot har vi Sleepmode, hvor kun minnet får strøm, dette er en helt grei erstatning som ikke krever store mengder strøm, og er greit over ganske gode tidsrom. Denne aktiverer man ved å:

a) klappe igjen lokket.
b) trykke på powerknappen og velge sleep.
c) Trykke på eplet øverst til venstre og velge sleep.

Se forøvrig FAQen for ett tips hvis du mister muspekeren i forbindelse med dvale.

Antivirus
Glem det.

Andre snedige ting vi kan gjøre
Utover Exposè har vi noen andre ting man ikke kan gjøre så enkelt på PC:

* Dra ett bilde fra safari (eller tekst) rett ut på skrivebordet, og det blir lagret der.
* Kombinere mus med CMD-TAB
* Filer man laster ned blir automatisk pakket opp/mountet.
* Slippe virus

Programvare
Programvare til OS X kan man finne lettest ved hjelp av:
VersionTracker
MacUpdate

Programvare som ofte blir etterspurt på forumet her har jeg tatt med under:

Fildeling:
SharePoints

FTP:
Transmit

MSN:
Adium X
Proteus
aMSN

Mediaplayers:
VLC
Mplayer OS X

Annet:
QuickSilver
MenuMeters


FAQ:
Her har jeg klippet noen spørsmål jeg har funnet ellers i forumet, og tatt med svarene.
Krediterer spørsmålsstiller og den som gir svar.

Q: Leser/skriver Mac Os X til ntfs? (Thrillseeker)
A: Nei Mac OS X kan kun lese fra NTFS disk. (xagits)

Q: TRenger jeg Acrobat Reader slik jeg hadde på pcèn eller kan de åpnes i annet program på mac? (LOAF)
A: Mac OS har innebygd støtte for pdf-filer i "preview", de burde åpnes automatisk.. (cybbe)

Q: En ting er at jeg er vant med å kunne åpne en fil/mappe med å markere og trykke enter. Dette betyr rename i OS X, men finnes det en hurtigtast for å åpne? (thimic)
A: CMD-NED eller CMD-O (Zpeidar)

Q: Hvorfor dekker ikke vinduet hele skjermen når jeg trykker den grønne knappen med + på?
A: Den knappen bare zoomer vinduet så stort det trenger å være, det finnes ingen maksimering på mac.

Q: Har hørt noe om at OS X går veeeldig langsomt, spesielt på iBook med lite RAM. Hva anbefaler dere av RAM? (an_mu)
A: Nei OS X går ikke veeeldig langsomt, men jeg ville anbefalt 512 MB RAM (poznix)

Q: Tekstbehandler til mac?
A: Office 2004 finnes til mac, ellers har vi iWork som selges hos Apple.

Q: Jeg koblet fra ekstern skjerm og mus samtidig (PowerBook), og mistet muspekeren (zpeidar)
A: Rett etter at du trekker ut skjermen forsvinner musen ett øyeblikk mens maskinen oppdaterer skjermen og det er fare for at muspekeren forsvinner helt dersom du setter maskinen rett i dvale eller fjerner USB musen på samme tid. Pekeren kan komme tilbake hvis du setter skjermen inn igjen. (Anbefalt rekkefølge er å fjerne musa FØRST, vente bittelitt, så ta skjerm, klapp sammen og ta strøm) (takk til tactis)

Q: Hvordan deler jeg filer med andre på nettverket?
A: Hvis du aktiverer deling i Systemvalg, kan man logge inn med en av brukernavnene på maskina og ha tilgang til denne brukerens mapper, er brukeren administrator kan man også mounte hele disken. Den enkleste måten å dele ting på er altså å lage en ny bruker som har tingene du skal dele i sine brukermapper. Alternativt kan man laste ned Sharepoints (se over).

Q: Hvordan fjerner jeg oppstartslyden?
A: Demp lyden på maskina helt før du slår den av, eller installer StartupSound

Q: Hvordan skifter jeg kontonavn i OS X 10.2 og 10.3?? (G-Mac)
A: For å gjøre dette enkelt, er det laget et program: artikkel (thomasbs)

Q: Hvordan tar jeg skjermdump til JPG?
A: Du kan bruke programmet Grab som ligger i Verktøy-mappen din i Programmer. (Mick_Kolby)

Q: Er det noen måte å legge inn nye "lydeffekter" i OSX slik at man kan bruke egne varsellyder o.l.? (Fantomas)
A: Under "Macintosh HD/System/Library/Sounds" ligger det .aiff filer. Der kan du legge til andre, så dukker de opp under Lyder i Systemvalg. Disse må være .aiff (Rev)

Q: Hva er .DS_STORE filer? (sparchy)
A: .DS_STORE er usynlige filer i Mac OS X som inneholder informasjon om hvordan mapper skal åpnes, innhold, plassering av vindu etc. (admin)

Q: Hva er filer og kataloger med . først? (Andemann)
A: Usynlige filer og kataloger i UNIX systemer. (Jeever)

Q: Hvordan får jeg FULL skjerm i Safari?
A: Følgende lille JavaScript gir deg full skjerm i Safari.
javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);
Skriv inn teksten i adressefeltet og trykk enter. Dra så den lille globusen til venstre i adressefeltet ned til bokmerkelinjen. Da kan du bare trykke på den senere for å få Safari til å fylle hele skjermen. (mags)

Helt til slutt kan jeg ta med en viktig ting:
ameneon skrev:en ting som windows-brukere forvirres av, er at man ikke lukker et program ved å "x´e" det bort, men man må quitte med cmd + q eller via menylinjen.




Er det noe jeg har glemt, eller som er feil (skrivefeil inkludert) er det bare å si ifra.

I skrivende stund jobbes det med en utgave av denne guiden i HTML format, som ikke behøver å begrense seg til hva BBCode kan gjøre på forumet. Denne utgaven forventes klar rundt de tider Tiger (eventuelt Longhorn :P) kommer... (TTT)

EDIT1: La til forslag fra svarene under.
EDIT2: Oppdatert med FAQ og noen nye Hurtigtaster. Målet med dette er å kunne vise til denne tråden hvis noen trenger hjelp.
EDIT3: Oppdatering av FAQ. La til "inspektør" i hurtigtaster. Små oppdateringer ellers.
EDIT4: Siste endring, denne guiden er ikke oppdatert, sjekk mac1.no/switch.
Sist endret av EinarJ den lør 16.12.2006 17:07, endret 6 ganger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TheX » søn 31.10.2004 11:13

Bare nevner det, OS X uttales nødvendigvis ikke som OS ti, men det er en annen måte å skrive det på.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Morpheus » søn 31.10.2004 12:19

Takk for mange bra tips. Prøver ellers å venne meg til å bruke tastaturet så mye som mulig. I den forbindelse har jeg et spørsmål: Når det kommer opp en dialogboks f.eks med spørsmål om jeg vil "arkiver", "avbryt" eller "ikke arkivere". Enter velger "arkiver". Esc velger avbryt, men hvordan slipper jeg å bruke musa for å velge "ikke arkiver"? Piltast + Enter funker ikke. :roll:

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Guide: Switche fra Windows til Mac.

Innleggav Spider_Jerusalem » søn 31.10.2004 13:18

zpeidar skrev:Programvareinstallasjon/Avinstallasjon
For det meste kan du glemme installasjonsprogrammer (noen programmer har det, men det er få). På mac laster man ned .dmg filer (som tilsvarer ISO-filer, bare at de er skrivbare, det vil si, man dobbeltklikker på dem, så monteres de som disker man finner på siden i finder og på skrivebordet). Innholdet i disse DMG filene (som regel bare èn fil (med programnavnet) drar man så inn i "Programmer" mappa. voila, programmet er installert. (Du behøver ikke dra med Readme-filer og lignende.

Avinstallasjon, er i 99% av tilfellene bare å dra programmet til søppelkassa i docken (den tingen nederst på skjermen).


Lurt å legge til at en burde _alltid_ lese readme filen(e) før en installerer programmet. (Står nesten alltid noe lurt der.


zpeidar skrev:Docken
OS X (Uttales "os ti") har ingen Start-Meny slik man kjenner den fra Windows, derimot har man Docken, den tingen nederst på skjermen hvor alle aktive programmer ligger. Nå skal jeg forklare hvordan den fungerer:

Fra starten av har du enkelte programmer liggende i docken (iPhoto, iMovie osv) disse kan du fritt dra ut av docken for å få dem vekk derifra. I prinsippet fungerer dette på samme måte som QuickLaunchbar på Windows (den til høyre for start-knappen). MEN, den kombinerer også oppgavelinja fra Windows, slik at alle programmer du åpner som du ikke har der fra før, blir i Docken mens de kjører. ALLE åpne programmer har en svart trekant under symbolet i docken. Vil du ha flere programmer inn i docken er det bare å dra dem dit.

SÅ kommer det snedige, for du KAN om du vil få en "Start-meny" også her, bare dra "Programmer" mappa di til delen av docken til høyre for skillesymbolet (ved, ikke I søppelkassa), og slipp. Når du nå høyreklikker på denne får du opp alle programmene dine. Snedig?


Hvis du ikke liker docken så kan du bruke programmer som f.eks. Launchbar og Quicksilver for å raskt åpne programmer.

EDIT: Her finner du Quicksilver: http://quicksilver.blacktree.com/ (Gratis.)

Her finner du Launchbar: http://www.obdev.at/products/launchbar/ (Ikke gratis.)


zpeidar skrev:Tastaturet
Som du kanskje har lagt merke til har du ikke lenger en Windowstast, istedet har du en eple-tast (kommandotasten). Denne brukes i mange tilfeller som en erstatning for alt/ctrl i tastkombinasjoner.

CTRL - C blir CMD - C
CTRL - V blir CMD - V
CTRL - X blir CMD - X
ALT - TAB blir CMD - TAB

Home og End fungerer ikke som du er vant til, her er de Topp og Bunn, og ikke Starten av linja, Slutten av linja. Til de formålene har man CMD-VENSTRE, og CMD-HØYRE. ALT-HØYRE, og ALT-VENSTRE, hopper enkeltord.

Programmerere kan ha behov for å vite at \{} er henholdsvis ALT-SHIFT 6,7 og 8.


Her er flere tastekombinasjoner: http://rixstep.com/2/20040510,00.html (dessverre på engelsk, husker ikke en norsk ressurs for øyeblikket.)


zpeidar skrev:Andre snedige ting vi kan gjøre
Utover Exposè har vi noen andre ting man ikke kan gjøre så enkelt på PC:

* Dra ett bilde fra safari (eller tekst) rett ut på skrivebordet, og det blir lagret der.
* Kombinere mus med CMD-TAB
* Filer man laster ned blir automatisk pakket opp/mountet.
* Slippe virus


En burde skru av den automatiske oppakking og åpning av filer for sikkerhetsmessige grunner. Safari blir tryggere slik.


-Spider Jerusalem
Sist endret av Spider_Jerusalem den søn 31.10.2004 14:03, endret 1 gang
medlem i 236 måneder
 

Innleggav inikken » søn 31.10.2004 13:19

Bare en liten artig sak til.

Hold nede -shift- når du bruker Exposé eller minimerer/maksimerer vinduer... Det får alle windowsbrukere til å mumle i sjegget eller hva?

(BTW, Exposé skrives med é, ikke è. :wink:)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav simen » søn 31.10.2004 13:25

Avinstallasjon:
Man har et program (eller flere) som heter Desinstaller som avinstallerer pakker .pkg filer, som endel installasjoner bruker.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav noruga » søn 31.10.2004 13:32

Eple + H er også veldig hendig. Skjuler alle vinduer i det åpne programmet. alt + Eple + H skjuler alle vinduer i andre programmer.
medlem i 237 måneder
 

Innleggav macrules » søn 31.10.2004 13:45

Bra innlegg zpeidar! :D

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Rev » søn 31.10.2004 13:48

Takk for mange bra tips. Prøver ellers å venne meg til å bruke tastaturet så mye som mulig. I den forbindelse har jeg et spørsmål: Når det kommer opp en dialogboks f.eks med spørsmål om jeg vil "arkiver", "avbryt" eller "ikke arkivere". Enter velger "arkiver". Esc velger avbryt, men hvordan slipper jeg å bruke musa for å velge "ikke arkiver"? Piltast + Enter funker ikke.


eple-d funker i mange sammenhenger, dog ikke i alle. :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TeSp » søn 31.10.2004 13:54

Skulle ønske det var en slik guid eller ting når jeg byttet os. En annen ting du burde nevne er system prefs. At dette tilsvarer kontrolpanelet på windows. Og hvis du cil skifte bakgrunnsbilde må du innom system prefs eller høyreklikke på desktoppen.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Morpheus » søn 31.10.2004 13:58

Rev: Takk. Det løste en liten frustrasjon...ser ut til å virke i de viktigste programmene.

Vil ellers dele en av mine favorittshortcuts:
Ctrl+Eject+Enter: slå av (quit)
Ctrl+Eject+r: omstart (restart)
Ctrl+Eject+s: dvale (sleep)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Thor » søn 31.10.2004 14:03

Veldig bra innlegg! Dette burde absolutt hjelpe ferske switchere med å komme i gang på den nye platformen. Flott tiltak. :D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Rev » søn 31.10.2004 14:44

Mine favoritter (eller de jeg bruker mest):

eple-d (nevnt ovenfor)
eple-1, 2 og 3 (i finder)
eple-pil opp/ned (finder)
eple-c, a og v (overalt)
og eple-tab i kombinasjon med eple-q.

//edit: det finnes tonnevis av programmer som gir universal kommando over iTunes med tastaturkommandoer. SizzlingKeys er en av dem, den jeg bruker. Den er gratis. For interesserte, sjekk også ut andre ting fra Yellowmug.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Guide: Switche fra Windows til Mac.

Innleggav thomasb » søn 31.10.2004 15:16

zpeidar skrev:Låse maskina
Her har vi flere løsninger, en av dem er skjermbeskytter (som kan trigges med hot-corners som man finner under Systemvalg->Exposè)

Ellers kan man låse maskinen ved hjelp av ett hengelås-symbol man kan legge til i menylinja (husker ikke hvor jeg fant denne, kan noen vennligst hjelpe meg?)

Dette gjøres i "Nøkkelringtilgang" :). Slik gjør du det:
Menyen Vis -> Vis status i menylinjen

Utrolig bra tiltak zpeidar! ;) Denne tråden vil nok gi svar på mye av det mange nye Mac-brukere lurer på.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 31.10.2004 15:37

Noen burde laget en "El Ultimato" guide for switching.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron