Er dette noe lurt?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Er dette noe lurt?

Innleggav thimic » tir 22.02.2005 19:40

Eier i dag en iBook, en stasjonær pc og en bærbar pc. Den bærebare pcen er jeg nødt til å ha da jeg trenger windows til en god del programmer ved NTNU. Dermed blir iBooken, selv om jeg er storfornøyd med den litt overflødig. Vurderer derfor å bytte ut den stasjonære maskinen med en 20" iMac, men for å få råd må jeg da også selge iBooken.

Er det verdt å selge en stasjonær pc med bl.a. GeForce 6800GT 256MB og en iBook fra midten av januar i år for å kjøpe den største og beste iMacen? Og hvor bra vil iMacen takle WoW, som jeg nylig har blitt hekta på? Får legge til at jeg er ADC-medlem og enda ikke har bestilt noen maskin fra dem...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Aphelion » tir 22.02.2005 19:45

Det ville jeg absolutt satset på, WoW vil nok fungere knallfett på en iMac! :) Bare pass på at du putter inn nok ram i den.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TheX » tir 22.02.2005 20:31

World of Warcraft kommer til å funke fett!

Her er minste requirements for Mac:

Mac System OS X:
933 MHz or higher G4 or G5 processor.
512 MB RAM or higher. DDR RAM recommended.
ATI or NVIDIA video hardware with 32 MB VRAM or more.
4 GB or more of available hard drive space.
MacOS X 10.3.5 or newer.
A 56k or higher modem with an Internet connection.

Hvor de får 933 MHz fra lurer jeg veldig på da.

Siden du er student får du rabatt på det også!! Blir en god del billigere!

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav snubbel » tir 22.02.2005 20:49

Hvilke programmer på NTNU krever PC? Jeg er selv ntnu-student og mac-bruker og har ennå ikke kommet over noe som ikke er portert til mac...

-Magnus
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thimic » tir 22.02.2005 20:54

I-DEAS, GLView, Fedem, Java 1.5, Idrisi og ArcMap for å nevne de jeg kom på i farta. Særlig I-DEAS er et meget tungt 3D-CAD-system og er hard nok kost for langt kraftigere maskiner enn iBooken, og tror ikke det ville gått så bra å kjøre noen av de andre programmene med VirtualPC heller.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Er dette noe lurt?

Innleggav Mmmarcus » tir 22.02.2005 21:41

thimic skrev:Den bærebare pcen er jeg nødt til å ha da jeg trenger windows til en god del programmer ved NTNU.


Hvilke er dette?
Planlegger selv å bli NTNU-student, og har tenkt å kjøpe meg en PB. Startet en tråd i dette forumet der jeg lurte på akkurat dette. Svarene jeg fikk, tydet på at det ikke ville skape noen problemer. Sendte også en mail til Orakeltjenesten, de sa at mac var uproblematisk på NTNU.

Nå ble jeg derimot litt usikker..

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav snubbel » tir 22.02.2005 21:44

Det kommer veldig an på hvilken linje du vil gå. De programmene som ble nevnt over er vel relatert til maskin- og design-fag... Hvis du skal gå "frie fag" vil du vel neppe trenge stort utover word/excel :-)

Uansett hvilken retning du ender på, er det datasaler med de programmene du trenger. Det er mange mac-brukere rundt på ntnu og orakel/itea kommer stadig med mer programvare for mac-brukere.

-Magnus
medlem i 230 måneder
 

Innleggav MrCrox » tir 22.02.2005 21:46

Java 1.5 og Eclipse går bra å kjøre i Virtual PC. Jeg gjør det, men problemet blir jo uansett løst når Tiger kommer. Jeg har powerbook 1.33ghz md 1 gb ram..
medlem i 238 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 22.02.2005 22:07

TheX skrev:Hvor de får 933 MHz fra lurer jeg veldig på da.

Power Mac G4 (Quicksilver 2002). Modellene man kunne velge mellom var: 800/933 MHz/2x1 GHz :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Ulvetigeren » tir 22.02.2005 22:17

Hvorfor blir det løst når Tiger kommer?
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Atavistic » tir 22.02.2005 22:22

MrCrox skrev:Java 1.5 og Eclipse går bra å kjøre i Virtual PC. Jeg gjør det, men problemet blir jo uansett løst når Tiger kommer. Jeg har powerbook 1.33ghz md 1 gb ram..


Hvorfor ikke bare laste ned eclipse til os x? Funker fint det.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Mmmarcus » tir 22.02.2005 22:46

Jeg har da altså lyst til å gå på teknisk kybernetikk, ikke at jeg har noe peiling, men der brukes vel ikke tunge 3D-programmer?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav jorgent » tir 22.02.2005 23:37

Hvorfor ikke bare laste ned eclipse til os x? Funker fint det.


Eclipse for mac støtter ikke java 1.5, dette skal visstnok komme med tiger.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Snarf » tir 22.02.2005 23:53

Du har jo allerede en stasjonær pc, da regner eg med at du alt har en skjerm også. Så kvifor ikkje heller gå for powermac G5 1,8ghz (enkel eller dualprosessor)?
Då kan du få langt bedre skjermkort enn iMac, PCI, S-ATA HD...
Har du alt en skjerm, og vil ha en kraftig mac, så ville eg heller tatt en powermac. Har forstått det sånn at du får høgare ADC rabatt på Powerserien kontra i-serien til Apple...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav thimic » ons 23.02.2005 0:18

Takk for mange var. Jeg går på Ingeniørvitenskap & IKT og der er hele linja lagt opp etter at vi skal ha laptoper (les: windows-maskiner). Har ikke engang datasal, kun lesesal, og programmene jeg listet opp er essensielle.

Du har jo allerede en stasjonær pc, da regner eg med at du alt har en skjerm også. Så kvifor ikkje heller gå for powermac G5 1,8ghz (enkel eller dualprosessor)?
Då kan du få langt bedre skjermkort enn iMac, PCI, S-ATA HD...
Har du alt en skjerm, og vil ha en kraftig mac, så ville eg heller tatt en powermac. Har forstått det sånn at du får høgare ADC rabatt på Powerserien kontra i-serien til Apple...


Sant det du sier om rabatten ja. Blir en avveining det med PowerMac egentlig. Sitter med 2x 17" LCD-skermer som jeg kjører i dualscreen i dag, og hadde litt lyst til å bli kvitt skillet mellom dem og få mer riktig 16:9 format. Dessuten vil jo en iMac med BlueTooth gi et langt mer kabelfritt skrivebord og ta mye mindre plass.

Får tenke og regne på det :wink:

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]