Takk for meg !

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Takk for meg !

Innleggav svar » tor 21.08.2008 7:30

MackjelliS skrev:Switch back again!
Et råd jeg tidligere fikk her på forumet var å la Mac`n "overta" bildene, selv om jeg ikke klarte den tanken da, så har jeg større håp om å klare det nå.
Mvh. MackjelliS


Kjenner til den, men det er egentlig ikke noe stress.
MAnge folk som er vant med windows er samtidig vant med å sortere alt av bilder og musikk manuelt, (been there, done that) men jeg synes det er bedre å bruke aperture enn å sortere alt av bilder manuelt.
Tagger man bildene også, er det ikke noe problem å finne de rikige, selv om man har mange.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav macalao » tor 21.08.2008 7:37

Ha det!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav martin » tor 21.08.2008 7:46

MackjelliS skrev:Er spent på Final cut Express..er det like innviklet og treegt som før ?

Vil ikke din opplevelse av Final Cut Express avgjøres av hvor mye kunnskap du har om programmet? Jeg ser i alle fall ingen sammenheng mellom switch/unswitch og FCE ;)

Du kan jo starte her: http://www.apple.com/finalcutexpress/tutorials/

Velkommen tilbake :-P

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav irco » tor 21.08.2008 8:07

Jeg har også gitt Mac en sjanse, og kommer til å gjøre det ei stund til, men jeg merker at mye er på "barnestadiet" i forhold til Windows. Jeg har problemer i flere programmer. F.eks. er det helt vanlig at det oppstår trøbbel med vinduene i Archicad, i IPhoto virker kopier og lim ulikt avhengig av om man er i Album, Hendelser eller Bilder. Mail henter ikke automatisk tilbake eposter som man merker som ikke uønsket, og jeg savner gode norske oversettelser. Ikke "uønsket" burde hete "ønsket".
Ellers er jeg stort sett fornøyd...

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav T.B.Hansen » tor 21.08.2008 9:31

Safari og QT har en laaaaaaang vei å gå før man smertefritt surfer nettet, ser på web-tv og andre fancy ting som funker fint på Windows. Det er alltid veier rundt problemene men på windows funker det uten omveier.

Det er vel litt drøyt å skylde på Apple for at mange web-utviklere lager sider som er avhengige av Internet Explorer på Windows for å virke...

Jeg har brukt PC siden midten av 80-tallet, og Mac sporadisk fra sent 80-tall og fast fra 1994. Alt innenfor Windows må læres; på Mac har jeg alltid funnet ut av ting selv. Jeg har til gode å finne et program eller en funksjon som ikke er mer plundrete i Windows enn på Mac. Jeg har tilgode å se en PC som fungerer problemfritt (sist jeg gjorde en jobb i Windows, måtte PCen omstartes minst en gang pr dag).

Men det er kanskje forskjell på folk. Det er en ovenfor som mener at Windows utforsker er bedre enn Finder. Da må vedkommende ha en hjerne som fungerer grunnleggende annerledes enn min...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav Lost » tor 21.08.2008 9:42

Det er en ovenfor som mener at Windows utforsker er bedre enn Finder. Da må vedkommende ha en hjerne som fungerer grunnleggende annerledes enn min...


Der må jeg si meg enig, utforsker er helt håpløst tung å bruke ift. Finder.
Men gamle vaner vonde å vende osv...
medlem i 216 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav Dan Aksel » tor 21.08.2008 9:59

Explorer har fordelen med at den viser mapper og filer mye mer ryddig. Først mapper alfabetisk, og så filer alfabetisk. Det savner jeg.

Men så er det så utrolig mange fordeler med OS X at man glemmer disse tingene ved Windows.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav bambini » tor 21.08.2008 10:33

Sjelden vare.

Hørt om et par andre i løpet av mine fire år mi mac, men alle vil jeg karktrisere som lite tålmodige uansett hva de prøvde.

Lykke til på MS siden. Må slite m den siden på jobb hver dag jeg og gleder meg derfor alltid til å komme hjem til eplet mitt :)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav T.B.Hansen » tor 21.08.2008 10:45

Explorer har fordelen med at den viser mapper og filer mye mer ryddig. Først mapper alfabetisk, og så filer alfabetisk. Det savner jeg.


'Mer ryddig' er i mine øyne 'mindre fleksibelt'. På Mac avgjør du selv hvordan innholdet på harddisken skal presenteres; i Windows er du avhengig av hva Windows' ingeniører synes er best. Visningsvalgene i Utforsker dreier seg stort sett om størrelsen på ikonene, mens Finder gir deg valg mellom flere ulike visningsmåter, som du kan variere ytterligere ved å forandre størrelsen på Finder-vinduet.

I kolonnevisning får du en hierarkisk visning som langt overgår Windows'. Er vinduet stort nok, kan det dekke hele raden av mapper og undermapper fra harddisken og ned, uten Windows' restriksjoner for hva du har lov til å åpne og hva du ikke får se; i et mindre vindu kan du lett 'scrolle' frem og tilbake med to fingre, om du har en Mac med styreflate.

(Må vel legge til at jeg holder meg til Windows XP; alle PC-guruer jeg kjenner advarer mot Vista...)

I stedet for Windows' system-bestemte 'mappeliste' til venstre, lar Mac deg lage din egen liste, med de mappene du trenger lett tilgang til.

For meg minner diskusjoner som dette om eldre mennesker som forbanner kaffebarene, og lengter tilbake til dengang melk eller ikke melk i traktekaffen var eneste alternativer. Men du kan faktisk få 'vanlig kaffe', med og uten melk, på Mac også -- bare ikke fullt så sur og halvlunken som på Windows-kafeteriaen på kjøpesenteret...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav macsociology » tor 21.08.2008 11:01

Jeg kan gi et tips når det gjelder iMovie og lyd. Skal du arbeide med lyd på en film i iMovie, så er det ofte er bedre alternativ å bruke GarageBand. Du kan impotere filmen i GB, og gjøre alle nødvendige lydendringer i GB. Inkludert volumendringer, ekstra lydspor osv. Jeg tror at mange rett og slett ikke er klar over dette når de refererer til manglende muligheter på lyd i iMovie.

Når det gjelder Final Cut Express så vil jeg anbefale deg å kjøpe en god brukermanual for programmet. Dette vil nok gi deg en bedre forståelse av bruken av programmet i og med at programmet er beregnet på en anne brukergruppe enn iMovie. Selv bruker jeg FC Pro, og jeg har svært gode erfaringer med programmet. Men man kan ikke sammenligne enkelheten til iMovie med Final Cut Pro/Express fordi de er utviklet for forskjellige brukergrupper.
medlem i 208 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav Dan Aksel » tor 21.08.2008 11:05

Du trenger jo ikke sette meg i bås med lunken kaffe fordi jeg foretrekker alfabetisk rekkefølge med mapper først.

Da kan vel jeg si at du minner meg om en ultrakommunist som mener at alle bør og passer best til å synes det samme som deg...

Men det gir et usaklig og pubertalt nivå i en samtale.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav T.B.Hansen » tor 21.08.2008 11:13

Da kan vel jeg si at du minner meg om en ultrakommunist som mener at alle bør og passer best til å synes det samme som deg...

Hæ?

Det jeg sier, er at Mac gir deg veldig mange flere valg, mens Windows tvinger deg til å tenke på én bestemt måte. Med litt fantasi, kan du også få en Mac til å tenke omtrent som Windows.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav Polymorph » tor 21.08.2008 11:15

Jeg savner også at mapper kommer først.

Nå er det desverre sånn at OS X sorterer Type alfabetisk, altså "Applications" kommer før "Folder".

Det er sikkert mer logisk slik det er nå, men det er ikke slik jeg ønsker det.

Men sjeldent jeg navigerer gjennom Finder uansett.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav T.B.Hansen » tor 21.08.2008 11:27

Nå er det desverre sånn at OS X sorterer Type alfabetisk, altså "Applications" kommer før "Folder"

Eller «Mappe» før «Program«?

Men nå snakker du om søkefunksjonen, ikke sant? Og i så fall blir det langt mer komplisert uansett, fordi Mac har en lang rekke type-kategorier — som i mine øyne gjør det lettere å finne akkurat det du leter etter.

Og søkefunksjonen er jo generelt håpløs i Windows uansett.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav simen » tor 21.08.2008 12:14

Dan Aksel skrev:Du trenger jo ikke sette meg i bås med lunken kaffe fordi jeg foretrekker alfabetisk rekkefølge med mapper først.

Da kan vel jeg si at du minner meg om en ultrakommunist som mener at alle bør og passer best til å synes det samme som deg...

Men det gir et usaklig og pubertalt nivå i en samtale.


Har du prøvd andre filhåndteringsprogrammer? F. eks. Path Finder.
http://www.cocoatech.com/pf4/

Eller Xfolders:
http://www.kai-heitkamp.de/cms_en/main. ... j6i9jckge3

Og nå er det vel kommunistene som står for frihet og individuell frihet :)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron