Takk for meg !

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Innleggav jp_tix » søn 30.04.2006 19:26

Jeg tilhører definitivt «aldri-mer-Windows»-leiren.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav pman3003 » søn 30.04.2006 19:41

kolby skrev:QuickTime har ikke en lang vei å gå før noe som helst. QT kan ikke klandres for hvor dårlig WMV og M$ er.


Quicktime har en del mangler den og når det gjeder å spille av innhold på nettet, fullskjerm for eksempel, eller bare oppskalering av bildet. Burde være en smal sak å fikse hvis apple vil.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav josteinsen » søn 30.04.2006 19:57

Ønskedrømmen min er at Apple slutter å satse på at iPod melkekua skal dra folk over til sine datamaskiner og satser mer på å gjøre maskinene og programvaren enda bedre.

Om få år vil nok de fleste bruke sin mobiltelefon til musikk, og Apple vil aldrig lykkes i særlig grad i mobilbransjen.

Dersom det er flash og annen reklame som sinker maskinene på nett så kan vel for pokker Apple legge penger på bordet og sørge for at dette blir gjort like kjapt og greit på en mac som på en gammel skranglete 486 maskin.


grrr.. ;)

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Wolfgang » søn 30.04.2006 20:59

Hadet bra.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Polymorph » søn 30.04.2006 22:15

Få ting jeg savner fra Windows, egentlig.

Muligens det at det går kjappere å lage et nytt dokument (PDF, note osv.), men når man tenker etter og innser at man uansett må lagre dokumentet for første gang etterpå, så er man jo "like langt". Man tar bare destinasjonen før mans kriver dokumentet.

Det jeg liker VELDIG godt med Mac-en derimot, er at ting du jobber med blir førsteprioritet (som regel).

Om noe laster i bakgrunnen på Windows, f.eks. en installasjon, og jeg driver med noe annet i mellomtiden, vil installasjonsvinduet poppe opp foran meg, og jeg kan eventuelt trykke Cancel/Ok ved en feiltagelse, fordi jeg trykket Spacebar eller Enter.

På Mac pleier de fleste vinduer å hoppe i docken og ønske oppmerksomhet, istedet for å kreve det av meg.

Men jeg er på ingen måte en "switcher" eller "Mac-er". Er vel en switcher i den forstand at jeg prøvde Mac, og begynte å bruke det istedet for Windows, men det er ikke verre enn at det er som at jeg foretrekker Opera på Windows istedet for Firefox, men jeg er ikke en fan av Opera av den grunn.

Mulig å like begge deler :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav WZot » søn 30.04.2006 22:35

Er kanskje noen ting jeg savner på Mac - for eksempel WMV-sakene. Men det kan jo ikke klandres på hverken Apple eller Microsoft egentlig. Er jo utviklerene av løsningene sin skyld som bruker et lukket format...kan jo være litt "kjøping av markedsandeler" med i saken her; men generelt sett. Nå har vi jo Flash filmer slik som på YouTube da. Tror dette er fremtiden egentlig (vet ikke hvilket format dette går i forsåvidt).

Men alt over ett synes jeg de negative ting som måtte dukke opp med bruk av Mac er minimale i forhold til alternativet - hvis det er å bruke Windows. Noen mener for eksempel programvare osv. Noe som forsåvidt kan være riktig; men når det gjelder kvaliteten på applikasjoner til Mac plattformen er den i veldig mange tilfeller mye høyere enn på Windows.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kaspartu » søn 30.04.2006 22:58

kjipt å høre at man har brukte en masse pernger å så funket det ikke.. funker nesten litt for bra for min del! har en viss evne til å bli meget sint hver gang jeg tar i en windows maskin.. men så er det bra å ha noe å la agresjonen få utløp på:)

god tur tilbake, og velkommen igjen..

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Polymorph » søn 30.04.2006 23:13

WZot skrev:Er kanskje noen ting jeg savner på Mac - for eksempel WMV-sakene. Men det kan jo ikke klandres på hverken Apple eller Microsoft egentlig. Er jo utviklerene av løsningene sin skyld som bruker et lukket format...kan jo være litt "kjøping av markedsandeler" med i saken her; men generelt sett. Nå har vi jo Flash filmer slik som på YouTube da. Tror dette er fremtiden egentlig (vet ikke hvilket format dette går i forsåvidt).

Men alt over ett synes jeg de negative ting som måtte dukke opp med bruk av Mac er minimale i forhold til alternativet - hvis det er å bruke Windows. Noen mener for eksempel programvare osv. Noe som forsåvidt kan være riktig; men når det gjelder kvaliteten på applikasjoner til Mac plattformen er den i veldig mange tilfeller mye høyere enn på Windows.


Fremtiden er ikke dårlig komprimerte videofiler.

Flash er tungvint å få til å streame ordentlig på nett.
Mye enklere å slenge opp en Qicktime istedet.
Dessuten tror jeg Windows kommer med en QuickTime avspiller by standard.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav GummiTZ » søn 30.04.2006 23:21

jp_tix skrev:Jeg tilhører definitivt «aldri-mer-Windows»-leiren.


Word! ;)
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Lillefix » søn 30.04.2006 23:21

jp_tix skrev:Jeg tilhører definitivt «aldri-mer-Windows»-leiren.

Samme her...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav WZot » søn 30.04.2006 23:59

Polymorph skrev:Fremtiden er ikke dårlig komprimerte videofiler.

Men fremtiden er ikke i dag heller. :) Det er ikke noe som sier at kvaliteten på flash videofilmer skal være som det er i dag for all fremtid! Det er jo mer enn bra nok for å vise filmer som på NRK eller TV2 web TV. Spillefilmer o.l. er en helt annen ting da. Da skal man gjerne ha litt bedre lydkvalitet og bildekvalitet. :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Sigmar » man 01.05.2006 1:31

Det har seg slik med meg at jeg foretrekker OSX, men klarer ikke å gå fra Windass da jeg eeelsker å spille :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav vebbomania » man 01.05.2006 1:38

å kjøre begge platformer er jo det beste, hvis man har råd til både XP og OSX. Nå med dualboot og intelmac'er er jeg ikke i tvil om hva jeg skal kjøpe neste gang...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav MackjelliS » tor 21.08.2008 3:17

Switch back again!
Jeg prøver på nytt,om 14 dagers tid ?? får jeg min nye iMac 24", med 4 gb minne, 1 tb harddisk osv. osv.

Så spørs det da om jeg nok en gang kommer til å angre livet av meg,
men jeg ble så lei "dårligmackopi-Vista" ( om jeg kan si det slik..) at jeg tenkte at det sikkert har gått fremover også med Mac og Apple-programvarer at jeg prøver på nytt.

Et råd jeg tidligere fikk her på forumet var å la Mac`n "overta" bildene, selv om jeg ikke klarte den tanken da, så har jeg større håp om å klare det nå.

Er spent på Final cut Express..er det like innviklet og treegt som før ?

Gleder meg som en unge til Aperture 2 og iWorks !!

Har hørt at det går an å forandre min wista lisence /Adobe CS2 til Mac,noen som vet om dette er mulig og hvordan det gjøres ?

Andre tips om fra Pc til Mac...igjen... Taes i mot med takk.

Så får jeg bare håpe at jeg holder liitt lenger ut enn forrige gang, og blir en kjempefornøyd "Macer" en gang med tiden jeg også..

Mvh. MackjelliS

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Takk for meg !

Innleggav djhalleu » tor 21.08.2008 5:00

Eg løser dette ganske enkelt med å ha Mac som primær-maskin, men PC som jobb-maskin, og Windows gjennom WMWare.
Skal kjøpe en PC en gang, eg får plass og tid. Da skal eg kjøre et image inn, kanskje 1 gang i uka, for å holde en frisk PC.

Synes Windows Utforsker/Explorer er bedre enn Finder.
Men synes OS X er bedre enn Windows.
Er irritert fordi internett-side-lasting alltid virker treigere, selv på en 2,2 Ghtz Macbook, en på en GAMMEL PC.
Er glad fordi at MAC stort sett alltid fungerer til det eg trenger det til.. bort sett fra noen mobil-eksperimenter da.
Er ikke glad for at mine Bollywood-filmer ikke funker på Mac. Ka i Vasken Klykje ? Hvorfor ikke det ? Og fordi at CD-rom-en av og til bare de-aktiverer en musikk-cd uten varsel, så jeg må aktivere den igjen.

Men... så... er jeg fornøyd..

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron