vindushåndtering

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

vindushåndtering

Innleggav Humbro » søn 07.05.2006 11:32

én ting jeg savner med windows er det å kunne veksle mellom å la et vindu fylle hele skjermen og bare en del av den med et enkelt tastetrykk. såvidt jeg har skjønt må jeg i OSX justere størrelsen nede i høyre hjørne. finnes det noen annen måte å gjøre det på?
medlem i 221 måneder
 

Innleggav musher » søn 07.05.2006 11:37

Trykk på den grønne rundingen øverst til venstre. Den skal tilpasse vinduet til en «passende» størrelse.


-E

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eriksson » søn 07.05.2006 13:40

Grunnen til at det ikke er sånn på Mac er at du faktisk skal lære deg til å ikke gjøre dette.
Vinduene tilpasser seg, har du en skjermoppløsning på 3000x2000 (eks.) og du er inne på en nettside som er 1024x768 vil Safari tilpasse størelsen på vinduet til 1024x768, ville vært kjipt om den blåste opp til 3000x2000, for vips er mye skjermplass borte. :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav hansi » søn 07.05.2006 13:44

lag et bokmerke av denne linken i bokmerkelinja i safari:

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

sett den helt til venstre, da kan du bruke eple+1 for å maksimere vinduet

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Humbro » søn 14.05.2006 15:47

tok litt betenkningstid på denne; men jeg er ikke enig med deg Eriksson. i situasjoner som den du beskriver er det jo smart å slippe å få opp hele vinduet. men i mange andre situasjoner, f.eks. i preview når du skal kikke over et dokument, særlig hvis du sitter på en tolvtommer vil du ønske å fylle hele skjermen. det gjør ikke window-manageren av seg selv, den synes å mene at en "passende størrelse" er ca. halve skjermen selv når den ikke får med hele bredden av sida.

takk for script hansi, men dette funker vel bare i safari?

en ulempe OSX derimot synes å dele med windows, er at det ikke virker som det er noen vei å komme utenom at det aktive vinduet legger seg øverst. ofte, f.eks. med et lite videovindu, vil jeg ha dette vinduet liggende over et annet jeg jobber i, f.eks. word.


akk ja, the devil is in the details
medlem i 221 måneder
 

Innleggav macrules » søn 14.05.2006 15:59

Det meste er mulig.
I preview kan du bruke slideshow funksjonen til å fylle hele bildet.

Film som kjører over andre applikasjoner er mulig bare du velger riktig avspiller.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Humbro » søn 14.05.2006 23:25

sant, det meste er mulig. slideshow var jo ikke noen dårlig idé, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. det blir fortsatt fort smått på tolvtommeren min, men det er da noe. tror likevel softwaren skal gjøre et par kvantesprang før jeg ikke lenger gidder å gjøre en utskrift så sant jeg kan.

og hva er egentlig riktig avspiller for wmv-filer?
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Grape » søn 14.05.2006 23:27

Bruk VLC til wmv filer.
Win Media Player det er for...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Humbro » søn 14.05.2006 23:33

er'kke akkurat noen microsoft-fan sjæl (det hadde da også vært å banne i kjerka), og VLC er fin den, men den er ustabil på wmv-filer – mange som hakker, og noen som ikke kjører i det hele tatt
medlem i 221 måneder
 

Innleggav macrules » man 15.05.2006 0:45

Humbro skrev:hva er egentlig riktig avspiller for wmv-filer?



For å spille av wmv-filer anbefaler jeg at du installerer Flip4Mac.
Det gjør at quicktime kan spille av disse filene.

For å få filmen til å spille av over alle andre program kan du bruke MovieFloat.

Programmet spiller ikke automatisk av wmv filer, men om du først åpner wmv fila i quicktime player og trykker eple+s så får du filmen i .mov format.

Denne lar seg spille i MovieFloat.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Humbro » fre 19.05.2006 22:56

takk for gode tips macrules. lasta akkurat ned flip4mac og moviefloat. men er det alvor at man må sende 5 dollar med snailmail til Holland etter å ha brukt moviefloat ei uke? :rolls eyes:
medlem i 221 måneder
 

Innleggav macrules » fre 19.05.2006 23:35

Humbro skrev:er det alvor at man må sende 5 dollar med snailmail til Holland etter å ha brukt moviefloat ei uke? :rolls eyes:


Vel, det står så.... men fant vi noen måte å registrere programmet på?
Nei? Vil programmet slutte å virke etter en uke? Hmmmm

Men kan du sende 5 dollar om du synes han/hun fortjener det?
Garantert! ;)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Lillefix » fre 19.05.2006 23:45

hansi skrev:lag et bokmerke av denne linken i bokmerkelinja i safari:

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

sett den helt til venstre, da kan du bruke eple+1 for å maksimere vinduet


Genialt, men går det ann å lage ett script som setter størrelsen tilbake til det Safari synes er riktig UTEN å måtte trykke to ganger på det grønne plusstegnet (noen bedre navn på denne knappen?) ?

F. eks at jeg trykker eple +2 for å få vinduet tilbake til "Safari sin størrelse"

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav hansi » fre 19.05.2006 23:51

nei, tror ikke det.. men du kan bruke f.eks.

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(800,screen.availHeight);

da resizer vinduet til 800 bredt,

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav jervi » fre 19.05.2006 23:55

Window Shade X har denne funksjonaliteten. Da er det bare å trykke epletasten to ganger i et hvilket som helst program, så blir det på toppen.
MEN; Window Shade X er en Application Enhancer-plugin, som mange ikke er så happy for å ha på maskinen, pluss at det koster penger. Men det virker fint.
[Edit: la til link]
Sist endret av jervi den lør 20.05.2006 0:04, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]