Minnekort synlig i finder

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Minnekort synlig i finder

Innleggav steinagard » søn 17.06.2007 9:43

I min tid som pc-bruker, satte jeg alltid inn minnekortet fra kameraet i en kortleser, og fant alle bildene i utforskeren. Derfra kunne jeg kopiere de over til mapper på pc'en.

Dette ønsker jeg å gjøre også på macen min. Men minnekortet dukker ikke opp i finderen. Når jeg kobler til en ekstern harddisk via ust, dukker den opp ved siden av Macintosh HD.

Blir ikke disse to (altså ekstern HD og minnekortet) oppfattet på samme måte i mac'en? Er eneste måte å finne bildene på å importere dem i iPhoto? For det får jeg altså gjort.

hilsen steinagard

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Macini » søn 17.06.2007 9:54

Jeg hadde en merkeløs kortleser som ikke ville kommunisere med macen. Det kan være det som gjør det!

Edit: Har du forsøkt å koble kameraet direkte til maskinen med USB kabel?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Eirikhk » søn 17.06.2007 10:01

Kan du gi litt mer info om hva slags minnekort /leser du har?

Hos meg dukker minnekortet opp som hvilken som helst ekstern disk, som det skal.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 17.06.2007 10:01

kortleseren er en "hama Hub & Card Reader 32 i 1" som det også kan kobles ekstern strøm til. jeg har ikke strømkabel. kortleseren kostet 400 kr

tilleggsopplysning:
når jeg kobler kameraet direkte til, så dukker "importer" i iPhoto opp, uten at jeg får sett på bildene. kun velge importer. heller ikke kamera (med minnebriken inni) dukker opp i finder.

skal det ikke det? finnes det en innstilling jeg kan endre på så den dukker opp?
Sist endret av steinagard den søn 17.06.2007 10:04, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Macini » søn 17.06.2007 10:03

I Finder under Valg-->Sidepanel kan du sette hva som skal komme opp i Finder av disker ol

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 17.06.2007 10:22

alle valg i finder er haket av

men er det ikke rart at når jeg kobler til kameraet, så starter iPhoto og gjør klar for import, uten at kamera heller dukker opp i finder?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Macini » søn 17.06.2007 10:26

Det er litt rart.
Har du forsøkt å restarte maskinen? Reparert rettigheter, kjørt OnyX osv?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 17.06.2007 10:36

har ikke forsøkt å restarte, men jeg forsøkte med et sd-card i stedet for et cf-card (begge på 1 GB). det underlige er at sd-cardet dukker opp, slik som jeg hadde forventet at cf-cardet skulle gjort.

så forøkte jeg med et annet cf-card, men det kommer heller ikke opp. så her er det noe rart.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav benjaminclausen » søn 17.06.2007 11:39

Hei!

Har du forsøkt å bruke Image Capture? Ligger i Applications mappen. Det har funket for meg når minnekortet ikke har dukket opp i finder.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Peedy » søn 17.06.2007 13:09

Jeg kjøpte også en hama kortleser, men denne ville ikke under noen omstendighet fungere med macen min... Jeg gikk tilbake og fikk en fra sandisc istedefor...
medlem i 213 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 17.06.2007 13:14

takker for alle tilbakemeldinger. image capture funker fint i fht. å se bildene på minnebrikken når kameraet er tilkoblet. men cf-fortet i kortleseren fungerer dårlig. skal prøve å få bytta den.

det forundrer meg likevel at sd-kortet fungerer :-/ - kan det være at leseren rett og slett er i stykker?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav tjodolv » søn 17.06.2007 13:20

Det kan være.. Prøv på en annen maskin også (feks en med Windows på), for å kunne utelukke problemer i forhold til den du sitter på nå/Mac OSX.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav kj » søn 17.06.2007 13:33

Normalt sett så skulle kortet dukket opp på skrivebordet hvorfor det ikke gjør kan jeg ikke svare på. Hama er en kjent produsent innenfor fotoutstyr så tror nok de ville lage ting som er normalt. Men man vet jo aldri....

Er CF kortet riktig formatert? prøvd en annen kortleser (eller koble kamera med kort i) og ser om kortet vises da? Høres ut som om det er kort eller kortleser det er noe feil med. Siden sd kortet vises som normalt.

Det er ikke rart i det hele tatt at iPhoto aktiveres når kort/kamera plugges til. Det handler om brukervennlighet for folk flest! Slik en Mac skal være!

Når man kobler til et kort så er det jo normalt at man skal overføre med en gang og ikke vente noen timer ikke sant? Derfor automatisk oppstart.

Men for de som ikke bruker eller ønsker å bruke så er det enkelt å slå av denne funksjonen.

Selv bruker jeg image capture som nevnes er og synes det er et krem program. Den kan stilles til å starte når kort/kamra kobles til eller manuelt du velger selv (akkurat som iPhoto) og du kan velge å importere alle bilder eller velge hvem. + litt til... den åpner også mappen bildene har blitt importert til når den er ferdig. Jeg bruker denne i steden for Nikon view og Nikon Capture som jeg kunne brukt eller fotoarkivprogrammet som jeg bruker som også har import mulighet... iview media pro.

image capture er raskt, brukervennlig og oversiktlig.

Du for åpne de forskjellige programmene og gå inn i valg/preference i menyen på disse og velge de funksjonene som passer deg best!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav svar » søn 17.06.2007 14:21

Jeg har en hama kortleser (13 i 1 eller noe sånt) som bare kobles til usb.
Den fungerer helt fint sammen med min MP.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 17.06.2007 14:55

jeg har nå forsøkt den mot en pc og heller ikke der fungerer cf-kort-leser delen. så jeg returnerer den til butikken neste gang jeg skal dit

takk for alle innspill!

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]