bytte mellom vinduer i samme program

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav steinagard » tor 02.08.2007 17:29

når jeg jobber på mac'en min, liker jeg å bruke tastatursnarveier, og jeg har fått mange gode tips og god hjelp her. takker for det!

nå har det dukket opp et nytt "problem". når jeg har åpnet flere vinduer, f.eks. av firefox, kan jeg lett skifte mellom fanene, men finner ingen annen måte enn via menyen for å skifte mellom flere vinduer. i windows funket alt+tab til dette, men har altså ikke funnet noen god måte på mb.

noen som vet? veldig takknemlig for svar!

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 02.08.2007 17:33

F10

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav 0veber » tor 02.08.2007 17:37

option/eple tasten + <> tasten (til venstre for z)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 05.08.2007 14:36

takker! det funker strålende! det var akkurat den jeg var på jakt etter :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Innleggav cybercoin » søn 05.08.2007 15:04

Mac OS X har jo snarvegar for alt!

Denne var særskild praktisk. Eg lik også godt Command + W (for å lukka eit vindauge). og fn + backspace, motsatt backspace ;)

Finst det noko god liste for tastatursnarvegar i Apple?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav steinagard » søn 05.08.2007 15:22

at fn + Backspace fungerer som delete (slette mot høyre) visste jeg heller ikke. En veldig fin funksjon.

Kanskje noen kan sette alle disse fine og smarte snarveiene inn i switch-guiden? Det tror jeg at mange ville sette pris på! 8-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Dashboard og Exposé

Innleggav kmac » søn 05.08.2007 15:31

Du kan også gå inn på systemvalg -> Dashboard og Exposé og sette opp aktive hjørner. Da kan du skifte mellom programvinduer ved å føre musepekeren opp i et av hjørnene. Selv skifter jeg mellom alle vinduer ved å bruke øvre venstre hjørne, programvinduer i øvre høyre, skrivebord i nedre høyre, og widgets i nedre venstre.

Liker spesielt godt å kunne få fram skrivebordet raskt. Da kan man også dra bilder fra nett enkelt, eller fra skrivebordet og inn i et program (f. eks word).

Det ligger en liste med noen tastatursnarveier under tastatur og mus i systemvalg. Ellers finnes det sikkert tråder i forumet hvor noen har ramset opp en god del.

Se også på disse lenkene:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
http://www.macobserver.com/columns/firs ... 0422.shtml
http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav RJ » tor 11.06.2009 10:09

Noen som kan hjelpe meg?
Tastatursnarveien for å bytte mellom vinduer i et program (CMD + < ) har sluttet å fungere, og jeg klarer ikke å fikse det. Jeg bruker denne funksjonen hele tiden, så dette er ganske irriterende.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 11.06.2009 10:54

Dette skjedde meg også da jeg oppgraderte til Leopard. Vet ikke om det er et valg fra Apples side eller nøyaktig hvorfor, men du kan aktivere det igjen i Systemvalg -> Tastatur og mus -> Tastatursnarveier. Du finner en snarvei der som heter "Flytt fokus til neste vindu i det aktive programmet" ca. midt i listen. Bind den til Eple/CMD-< OSet er smart nok til å skjønne at om du da trykker CMD-SHIFT-< vil du bla den andre veien.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav Joker » tor 11.06.2009 19:59

fungerer ikke dette med microsoft messenger? :(

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav sverreolav » fre 19.06.2009 19:23

Du kan og skifte faner ved å holde inne Command for så å trykke på det tallet i rekkefølgen fanen ligger.
Dvs. om du har oppe 5 faner og vil velge den som ligger som dummer 3, så trykker du Command 3...
medlem i 179 måneder
 

Re: bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav grimmm » fre 19.06.2009 19:48

i Firefox ja, ikke i safari. Det er nesten den største grunnen til at jeg går tilbake til ff. ønsker å bruke Safari, men denne klønete fanehåndteringen gjør at jeg går tilbake.
medlem i 183 måneder
 

Re: bytte mellom vinduer i samme program

Innleggav sverreolav » fre 19.06.2009 22:57

Forstående! Har opplevd safari som litt tungvindt òg, så bruker bare mozilla nå..
medlem i 179 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]