En liste over hendige snarveier i OS X

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Innleggav Macini » ons 03.10.2007 9:27

Hvis du i Pages trenger flere Inspector, kan du holde nede ALT og klikke på den funksjonen i Inspector du vil ha opp.
Hvis du feks har oppe Text inspector og vil ha opp Wrap inspector, holder du nede ALT-tasten og klikker på Wrap inspector.

Edit: dette virker i Numbers og Keynote også.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav ellinghamso » tor 03.01.2008 10:34

Denne diskusjonsgruppa kan redde Maccen, etter 10 uker er jeg nemlig klar for å drepe den med ei slegge e.l. og gå tilbake til Windows...

Men nå kan jeg komme til adressefletet i Safari og jeg har funnet noen fine screendump snarveier på http://www.apple.com/pro/tips/secretcapture.html

Kjenner noen til en snarvei for maksimer vindu (kjenner bare til minimer)

Jeg savner mest å kunne aktivere menylinja direkte i stedet for ctrl+F2+bokstav, er det mulig å programmere en shortcut som tilsvarer f.eks. ctrl+F2+w for å aktivere en programmeny som heter Window?
medlem i 194 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav Lars_S » søn 13.01.2008 7:45

Finnes det en snarvei for å avslutte alle programmer som er åpne?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav pølsa » søn 13.01.2008 12:02

eple+q avslutter det aktive programmet

så ikke eple+space som jeg bruker stort sett hele tiden til og starte spotlightsøk

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav svar » søn 13.01.2008 13:06

fant en måte å avslutte alle programmer på:

1: Åpne automator og lag en ny tilpaset arbeidslyt.
2: søk opp "Avslutt alle programmer", eventuelt legg til de som ikke skal avsluttes
3: Lagre den som et program og leg den eks på skrivebordet


Jeg fikk ikke til å legge den til som en egendeinert tastatursnarvei i systemvalg, dvs jeg la den til men når jeg klikket snarveien ville den ikke utføres

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav TJP » søn 13.01.2008 13:45


Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav chris192 » søn 13.01.2008 14:26

Hvis du trykker eple + L så kommer du til adresse-linja i Safari, bare å begynne med skrivinga :-D
medlem i 199 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav ellinghamso » søn 13.01.2008 20:02

Og når du står i adressefeltet er du kun en lynkjapp Tab fra Google søkevinduet.

I tillegg oppdaget jeg ved en tilfeldighet at mine bookmarks i 'bookmark bar' har shortcut eple+1, 2, 3, etc fra venstre mot høyre, veldig bra for nettsider som du åpner ofte.

x-cuts dashboard applikasjonen var også fin, men desverre blir skrifta for liten for mine gamle øyne på MacBook. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe med det (macbooken altså, evt. programmet)
medlem i 194 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav mareno » lør 02.02.2008 12:31

Vil ikke shift+eple+Q avslutte alle program for deg? Logger deg riktig nok ut samtidig, men da har du blanke ark.
medlem i 220 måneder
 

Re:

Innleggav Andersp111 » tor 04.12.2008 22:49

eide89 skrev:Eg slenger på ein annan som kanskje ikkje er så nyttig, men heller litt artig er ctrl + option + apple + 8.

Trykk og sjå ;)

mvh
-Andreas




Option? Hliken tast er det?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav Skywalker » tor 04.12.2008 23:08

alt

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav Snire » tor 04.12.2008 23:34

Flott med en guide innen tastatursnarveier. Men jeg har aldri sett en Mac med "epletast" eller "opt" tast. Er dette de gamle benevnelsene?
Etterhvert har jeg funnet ut hva de tastene er, men er det ikke på tide å gå over til cmd og alt i stedet. :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav GeneralCody » tor 04.12.2008 23:41

Snire skrev:Flott med en guide innen tastatursnarveier. Men jeg har aldri sett en Mac med "epletast" eller "opt" tast. Er dette de gamle benevnelsene?
Etterhvert har jeg funnet ut hva de tastene er, men er det ikke på tide å gå over til cmd og alt i stedet. :-)


Nei, da har du vel ikke sett mange Apple maskiner...

Dette ble postet for godt over et år siden, da var det fortsatt nokså vanlig.

opt = alt
eple = cmd

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav svano » fre 05.12.2008 1:39

Har lagt til denne i en annen tråd, men den hører vel hjemme her egentlig.

Ting som lenge irriterte meg med minimerte vinduer/programmer i os x er at de ikke kommer fram når man leter seg fram til dem med cmd + tab... men så fant jeg ut at: dersom du trykker alt før du slipper cmd (etter at du har funnet fram det programmet du ville ha fram med cmd + tab) og så slipper cmd kommer programmet fram fra docken igjen.

Trikset funker med programmer som er lukket også (altså lukket med cmd+w, ikke avsluttede programmer så klart.. hm. dette med at krysset ikke avslutter programmer forvirret meg litt da jeg gikk over til mac).

Dette funker derimot ikke om du har flere vinduer åpne fra samme program (minimerte og 'ikke-minimerte') og vil hente fram et som er minimert.. men kjekt likevel.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: En liste over hendige snarveier i OS X

Innleggav Andersp111 » man 15.12.2008 18:54

Finnes det en tast for å maksimere et vindu?
Irriterer meg ofte over at jeg må flytte safari (Ol.) helt opp til venstre, for så å flytte musepekeren ned i venstre hjørne av programet og dra det helt ut. Håper dere skjønner hva jeg mener, for av og til er jeg bare så fantastisk dårlig å forklare :-P

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]