Stavekontroll i Safari

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Stavekontroll i Safari

Innleggav SkrulleTulla » fre 07.12.2007 16:26

nå har jeg et lite problem....det dukket bare opp fra intet...
Jeg vet ikke hvofor eller hvordan, men nå får jeg rød stripplet linje under ALT jeg skriver. Uansett hvor jeg befinner meg så får jeg røde prikker under alt jeg skriver.

Why? ?? Oi...der kom det ikke rødt... Har jeg no engelsk stavekontroll på? ?? Det var jo ikke sånn som dette før. Noen som har peil på hvor jeg får fiksa dette? Litt irriterende... men alle de røde linjene forsvinner når jeg legger inn smilefjes....Også begynner de å komme igjen når jeg fortsetter å skrive....hmm...

Setter pris på litt hjelp her ja.

(Sitter med MacBook hvis det har no å si.....)
medlem i 196 måneder
 

Re: hjelp...?!?!

Innleggav musher » fre 07.12.2007 16:28

Du må deaktivere stavekontroll i programmene du bruker. Som regel er det under Rediger->Stavekontroll

Se for øvrig også §2.1 i reglene

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: hjelp...?!?!

Innleggav iBjorn » fre 07.12.2007 16:39

Du snakker om Safari, antar jeg. Etter oppdateringen til OS X 10.4.11 med Safari 3.0.4 har du fått stavekontroll som gir deg røde streker under ord som ikke er i ordboken. Hvis du ikke allerede har installert cocoAspell med norske ordbøker kan du benytte muligheten nå. Her er en guide som forteller deg hva du skal gjøre. Når du er ferdig med installasjonen går du (i Safari) til Rediger > Stavekontroll > Stavekontroll.. og velger riktig ordliste under «Ordbok».

Hvis du ikke vil ta jobben med å installere cocoAspell kan du gå til (fortsatt i Safari) Rediger > Stavekontroll > Kontroller stavemåte mens du skriver. Egentlig skulle det vært et lite hakesymbol foran dette valget (som da skal forvinne ved å klikke på det), men hos meg er dette symbolet «usynlig». Det virker som om funksjonen slår seg av og på annenhver gang man klikker på valget likevel.

Hvordan dette arter seg i Leopard aner jeg ikke.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Stavekontroll i Safari

Innleggav SkrulleTulla » fre 07.12.2007 17:42

takk skal dere ha. ;) ;) ;)
medlem i 196 måneder
 

Re: Stavekontroll i Safari

Innleggav Ketle » lør 10.11.2012 20:10

Har samme problemet nå. Stavekontrollen er tydeligvis på Engelsk.
medlem i 166 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]