iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav dobermann » tor 28.02.2008 18:28

Jeg lurte på om det går ann å ha et iTunes bibliotek på en ekstern HDD? Hvordan gjør man det i såfall? Veit jeg må importere mp3 filene ved å dra dem på itunes dock ikonet eller velge import i iTunes, men har mye filer og vil som sagt ha biblioteket på min WD 500GB USB disk. Evt. så kan jeg ha ett bibliotek på systemdisken og enda ett på USB disken? går det?
medlem i 194 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav OleUtne » tor 28.02.2008 19:02

For å legge til musikk fra en ekstern harddisk uten å kopiere filene til din interne harddisk:

 + , (for å opne instillinger) --> Gå til Advanced --> Ta vekk avhukinga for "Copy files to iTunes Music folder when adding to library".

Dette gjør at iTunes ikke lenger kopierer filer til dn musikkmappa di når du drar inn filer, men lar filene ligge der de ligger.


For å lage nytt bibliotek / velge annet bibliotek:

Du kan ha flere iTunes biblioteker på datamaskinen din, eller rundt om kring på forskjellige harddisker.

Hold inn alt knappen på tastaturet ditt mens du starter opp iTunes. Du vil da få alternativet mellom å lage nytt bibliotek, eller velge et annet bibliotek som du har opprettet før.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav dobermann » tor 28.02.2008 21:36

Okey :) Men skjønte ikke helt det du mente med å trykke inn ALT tasten. Må man trykke inn ALT tasten hver gang man starter iTunes for å velge det biblioteket man vil ha? Eller åpner itunes alle bibliotek uansett?
medlem i 194 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav OleUtne » tor 28.02.2008 21:49

Du holder inn alt mens iTunes starter, da får du opp en boks med alternativene jeg nevnte. Jeg har ikke brukt funksjonen selv, men jeg regner med at du må gjøre det hver gang du vil bytte bibliotek. Neste gang du åpner iTunes åpnes vel det siste biblioteket du hadde oppe vil jeg tro.

Dersom du vil åpne "alle bibliotekene" (noe jeg tror ikke går ann – går vel bare ann å ha ett bibliotek oppe samtidig) kan det være greit å legge all musikken inn i ett stort bibliotek i stedet for å ha mange små rundt om kring. Du gjør da som jeg sa, med å fortelle iTunes at den ikke skal kopiere musikken, men linke til musikken.

Det er dog en bakdel med dette. Alle sangene du har lagt til i biblioteket ditt vises uasett om harddisken de ligger på er kobla til eller ikke. I hvert fall var det slik forrige gang jeg brukte funksjonen, det er mulig det er kommet en oppdatering som forandrer på dette. Det jeg gjorde, var i hvert fall å lage en spilleliste for hver av harddiskene jeg hadde musikk på.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav dobermann » tor 28.02.2008 22:44

Ok :) Tusen takk for hjelp.
medlem i 194 måneder
 

iTunes-bibliotek på trådløs og ekstern HDD, delt av to maski

Innleggav Sabadabado » man 28.04.2008 14:48

Vil det si at man i praksis kan ha et iTunes-bibliotek på en ekstern harddisk, koble den til airport extreme, og så spille musikk trådløst fra en bærbar maskin som man har koblet til stereoanlegget?

Jeg håper det. Min plan, som jeg prøver å finne ut av, er om det går an at min iMac bruker et iTunes-bibliotek som ligger på den eksterne harddisken, og så koble den opp til AirportExtreme, slik at musikken spilles av trådløst. Kan jeg da bruke det samme biblioteket på min gamle iBook, som kan stå langt der borte ved stereoanlegget mitt?

Hva skjer i så fall om jeg legger til musikk fra iMacen? Vil iBookens iTunes registrere at det er lagt til ny musikk? Eller finnes det en enkel måte å oppdatere biblioteket på...

Håper noen kan knekke denne nøtta, for da blir plutselig iBooken min brukanes igjen :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav OleUtne » man 28.04.2008 14:58

Interessant problemstilling.

Jeg vil absolutt tro at det er mulig å ha musikken sin på en ekstern harddisk koblet til Airport Extreme, ja. Men om du skal bruke samme musikkdatabase med flere datamaskiner, vil jeg tro det er greiere og bruke en mac som er direkte koblet til musikk databasen (ekstern harddisk koblet til Airport Extreme), og så heller dele musikkbiblioteket fra den Macen. På den måten blir det ikke kluss når du legger til nye sanger.

Jeg har utstyret til å teste dette, men har ikke tid nå, så det får eventuellt bli en annen gang.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav Sabadabado » man 28.04.2008 16:48

Så kult! Jeg har jo alt utstyret, men trodde dette kun var en våt drøm. Men hva mener du med at jeg deler biblioteket på den ene maskina?

Altså:

Ekstern HDD/AirportExtrem ---trådløst---> iMac ---trådløst---> iBook ---audiokabel---> stereoanlegg?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav EspenIrgens » man 28.04.2008 16:53

Jeg testet et setup à la det der.
iTunes kjræsjet ofte på seg.
Overføring av lyd var totalt ustabilt.
Coverflow-funksjonen var det bare å glemme.
Kan jo være at jeg var uheldig. Håper det funker bedre for deg.
medlem i 210 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav Sabadabado » man 28.04.2008 17:57

Det funka utmerket å bruke delefunksjonen i iTunes. Men som EspenIrgens skriver så er Cover-flow funksjonen ute av spill. Og det er litt synd, siden iBooken ville blitt en fin "Jukebox" borti hjørnet ved stereo'n min, med CoverFlow på fullskjerm osv...

Men bortsett fra det, så funker selve avspillingen helt ypperlig.

Jeg prøvde å velge biblioteket som lå på den trådløse harddisken (altså min iMac's bibliotek) fra iBooken, og som stikkprøve, prøvde jeg å finne den siste plata jeg la inn fra iMacen. Den fant jeg ikke. Noen som skjønner hvorfor?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav OleUtne » tir 29.04.2008 18:58

Nå har jeg fått testet ut litt, og har kommet frem til en fremgangsmåte som fungerer ypperlig!

Her er hvordan man gjør det:
  • På en av macene dine: Mount disken din som er kobla til Airport Extreme
  • På samme maskinen: Hold inn "alt" tasten mens du starter iTunes
  • Velg Create Library fra boksen som popper opp
  • Legg biblioteket på disken som er koblet til Airport Extreme
  • Så er det bare å kopiere over alle sangene du vil ha inn i det nye biblioteket ditt (dra mapper og filer inn i iTunes fra Finder)
Biblioteket kan åpnes fra en hvilken som helst maskin på nettverket ved å holde inn alt under oppstart av iTunes. Cover flow og avspilling og alt mulig fungerer utmerket (hos meg i hvert fall). Eneste minus jeg har funnet er at kun en maskin kan ha biblioteket oppe om gangen.

Om flere maskiner skal ha tilgang til musikken samtidig blir du nødt til å dele biblioteket fra en maskin, som jeg nevnte i forrige posten min her.

Enjoy your jukebox!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav Sabadabado » ons 30.04.2008 0:02

Ole du er en knupp! Tok meg bryet å begynne på nytt, formaterte harddisken og nå funker det som ei kule!

HURRA!

EDIT: Og det beste av alt, jeg fant ut at jeg lett kan koble harddisken til USB-inngangen på maskina, hive inn all musikken inn i iTunes-mappa (musikken ligger jo i riktige kataloger på min interne harddisk, på samme vis som iTunes ville organisert den) og så koble den trådløst igjen, for så å legge all musikken inn i iTunes-biblioteket. Da vil de ta sykt mye mindre tid å legge musikken inn i trådløsbiblioteket mitt, fordi iTunes slipper å kopiere selv, bare registrere i biblioteksfila. (Eller noe sånt...)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav OleUtne » ons 30.04.2008 9:02

Flott at det fungerer bra hos deg også :)

Går det bra med Cover Flow også?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav kurka » ons 30.04.2008 10:24

Kanskje ikke helt i tråd med tråden, men jeg har mitt bibliotek på en nettverksdisk (QNAP 109) og opplever til stadighet at iTunes endrer referanse fra nettverksdisken til lokal hardisk (stanard <user>/Music/iTunes/myMusic eller hva det nå er). Og når jeg endrer tilbake så bruker iTunes laaang tid på å oppdatere mitt bibliotek. Og enda lenger tid om jeg tillater den å organisere musikken automatisk (noe den allerede er, men det har den visst glemt). Forferdelig irriterende for å si det mildt.

Er det tilsvarende problem med ekstern disk og disken er offline - setter iTunes da referansen tilbake til lokal disk?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iTunes bibliotek på ekstern HDD?

Innleggav OleUtne » ons 30.04.2008 16:43

kurka:
Om disken er offline, får jeg opp meldingen:
iTunes skrev:The folder containing "iTunes Library" cannot be found, and is required. Please choose or create a new iTunes library.

Så trykker jeg OK, og kommer til det vanlige vinduet hvor jeg har valgene "Create Library", "Choose Library" eller "Quit". Velger jeg Quit, kommer samme feilmeldinga opp på nytt om disken fortsatt er offline, eller om disken nå er å finne, kommer biblioteket opp som vanlig.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]