Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav Zapaia » søn 16.03.2008 10:40

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en ny macbook. Dette skulle jo være så fantastisk får jeg høre av de jeg kjenner som har mac før, og de i butikken som solgte den til meg sa det samme. Det jeg har lært av de kommentarene er jo at disse menneskene aldri har tatt i en Windows basert maskin. For at Mac er enklere er noe tull, det er på langt nær mer innviklet og mindre brukervennlig enn en Windows basert maskin.

Jeg er dritt lei allerede og har hatt maskinen i litt over en uke. Det har resultert i at jeg har vært nødt til å reinstallere OS allerede en gang. Plutselig ville ikke Time machine fungere. Jeg ringte til Support (noe som forsåvidt er veldig bra, man får 90 dager med gratis support etter at man har kjøpt mac). Han jeg snakket med der var hyggelig og fikk meg til å prøve ett par ting uten hell. Da fikk eg beskjed om at jeg måtte reinstallerer OS. Dette med at mac os var så stabilt var argumentet til de fleste mac brukerne jeg snakket med når jeg spurte hvorfor jeg burde kjøpe mac.

I tillegg er man mer låst som vanlig bruker enn man er på Windows. Da tenker jeg ikke på dere der ute som kan Unix og ikke har et sosialt liv, men på oss vanlige dødelige som skal bruke dette her. En annen ting at man ikke kan utvide skjermbildene over hele skjermen er jo helt på trynet og meningsløst, HVORFOR IKKE??? Kan noen forklare meg det?

Jeg gikk og inn på norsk-tipping her om dagen og fikk beskjed om å installerer en plug-in. Det gikk ikke og ikke fikk jeg lukket vinduet en gang som ga meg beskjed om at det ikke gikk?!? Jeg måtte ta en tvungen avslutning. Å sette opp mail i mail hvis ikke det er en .mac konto må du være siv. ing i mac verden for å omtrent klare, det er enklere sagt enn gjort.

Listen på ting jeg ikke fikk gjort og som er vanskeligere på mac enn windows har i løpet av en uke dessverre blitt uendelig lang, dette var bare noen av de tingene som har plaget meg.Vel vel, litt furstrasjon må jeg bare ta ut her...Jeg skal ikke gi opp riktig enda men det er en grunn til at ikke Mac blir brukt mest i verden, det kan alle mac entusiaster like godt innrømme med en gang. JEG VET DET ER FLERE DER UTE SOM HAR GÅTT FRA WIN TIL MAC SOM FØLER DET SAMME MEN IKKE TØR INNRØMME DET! :-(
medlem i 193 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav Børhaug » søn 16.03.2008 11:09

Er leit at du er missfornøyd med din nye mac. Men nå har du som du selv sa bare hatt den i EN uke. Tviler på at du kunne ALT på din PC første gangen du satt deg fremfor en windowsmaskin for mang et år siden. Uansettt - kom med problemene så skal du nok se at det finnes en relativt enkel løsninng på de alle:)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav KnethJensen » søn 16.03.2008 11:11

hehe.. PUH! ja det vakke småtteri gitt.. og jeg innrømmer gjerne at jeg var der i begynnelsen ! På samme bagen som du er på nå.. MEn det er 2 år siden nå og jeg ser mange av poengene dine men mange av dem ikke :)

Du må være litt tålmodig og "omstille" hodet ditt litt.. så ser du maaange fine ting og fordeler med mac kontra PC. Og selvfølgelig andre veien også da..

ALt du kan gjøre på en PC kan du også gjøre på en mac.. det er like enkelt å sette opp en mail konto i mail.app som i feks Outlook!

Du trenger drivere og div til software for windows akkurat som om du kanskje trenger plugins osv til mac.

DU kan da for søren ha fullskjerm? Hva mente du med dette :)

Men skjønner at du blir frustrert da ting ikke "vikrer" som du skal.. gir deg tre uker til jeg med litt jobbing så tipper jeg du er fornøyd! :)

Og JA som mannen over meg her sier... om du lager en smørbrødliste over ALLE probleme du har så får du guider og hjelp til å løse dem her inne! garantert!
Og om du har tid så bruker du søkefunksjonen så finnes det sannsynligvis svar på alle dine spørsmål! Jeg takker mac1.no for at jeg klarer å beherske mac såpass som jeg gjør pr i dag :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav iKarlsen » søn 16.03.2008 11:16

Hei! Jeg har vært macbruker i rundt 4 måneder, og er kjempe fornøyd. Jeg sleit en del i starten med å skjønne oppsettet kontra windows. Når jeg først forstod hvordan alt henger sammen på macen, forstod jeg også at det er langt enklere enn windows. MEN du må komme deg over "kneika".

Som deg var det første jeg irriterte meg over vinduene som det ikke var noen maksimer-knapp som gjorde at vinduet gikk over hele skjermen. Det er muligheter nederst i høyre hjørne, hvor du kan dra den som i windows. Men det tok ikke lang tid før jeg kom frem til at å bruke hele skjermen på ett vindu er sjeldent jeg gjør. Ellers kan jeg råde deg til å bruke spaces til dette, hvis du jobber med fler aplikasjoner som du selv ønsker dette på.

Jeg har også hatt litt problemer med Time Machine. Men jeg er nesten sikker på at det er den eksterne disken min som er fuck, og ikke software.

Plug-in problemet ditt har jeg ikke vært borti så det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg stort med.

Oppsett av mail er ikke noe vanskligere eller enklere i Mail. Det er det samme oppsettet med Navn, brukernavn, passord, konto-type o.l. som det er i f.eks. Microsoft Outlook.

Til slutt må jeg si at mac også henger seg og krasjer en gang i blandt. Det at OSX er 100% stabilt er bare tull, men mine erfaringer er at det er mer stabilt enn windows. Du har jo også muligheten til å kjøre Boot Camp, hvor du kan installere windows på macen din. Men uansett hva du ønsker så råder jeg deg til å holde deg unna Vista. XP er langt bedre, og det er en grunn for at microsoft allerede har begynt å utvikle et nytt OS.

Har du forresten lest switch-guiden? Den ligger på forsiden på mac1. Denne er det veldig mye grunnleggende å lære av-

Til slutt i dette innlegget vil jeg si at hvis du har 10 testpersoner som ALDRI har drevet med data og setter 5 stk på en mac og 5 stk på en PC. Så vil alle 10 ha problemer uansett. Grunnen til at folk flest syns windows er enklere enn noe annet, er fordi disse er opplært i windows, og det er dette de forstår.

Lykke til videre.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav Zapaia » søn 16.03.2008 11:50

Takker for mange beherskede svar her :)
Jeg var nok litt frustrert her når jeg skreiv dette i dag tidlig. Jeg gir ikke opp enda og vet jeg må være litt tolmodig Det er bare når det "kladder" litt ekstra at det blir litt ille, men dog det er jo og slik man lærer av. Uansett takk for tilbud til hjelp.

Det jeg lurer på foreløpig er når jeg setter opp mailkontoen i mail så vil den ikke godkjenne smtp serveren?!? Dvs. at her ber den om brukernavn osv for å godkjenne?
Dette er jo bare smtp til ISP og jeg har ikke noe brukernavn eller passord der da jeg ikke trenger det. Det går fint å sette den opp i entourage.

Forresten, mail kontra entourage...Hva er best?

Takker for for all støtte i en vanskelig overgangsperiode :)
medlem i 193 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav tomgei » søn 16.03.2008 12:20

Jeg fikk ikke til å sette opp mailen min heller, men når jeg gjorde det i Entourage smilte verden til meg igjen. Har hatt mac i noen måneder nå og blir bare mer og mer glad i den. Allikevel må jeg ha en pc tilgjengelig da det fortsatt finnes noen snoope programmer som kun støttes av Windows og noen internettsider som kun godtar Explorer. (Jeg skifter mellom Safari, Opera og Firefox for å få kabalen til å gå opp, men må ha Explorer i bakhånd *snufs*) Dessuten fotograferer jeg en del og trenger en pc for å kunne formatere minnekortet mitt. Rart at ikke mac kan gjøre det på en skikkelig måte?


Lykke til med utfordringene!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav krovoll » søn 16.03.2008 12:28

Zapaia skrev:Takker for mange beherskede svar her :)
Jeg var nok litt frustrert her når jeg skreiv dette i dag tidlig.


Så, så gutten min 8-)
Ta imot enda mer velmente råd! Jeg sliter enda, på 4. året .....

Men, hver eneste gang jeg blir nødt til å ta i en windows maskin, får jeg så "fysisk vondt", det du vet - virus mas, browser som ikke virker, etc etc.

Mac virker, det gir deg et bedre liv! Hold ut, gevinsten er enorm, den dagen du behersker maccen, vil du alrdi vende tilbake.

Så etter hver økt foran naboens og andres PC, MÅ jeg hjem og TA i og Beføle maccen når den booter og bare nyte at det VIRKER !

Noen kaller slikt narkotika :-!

Bruk mail.app, virker barnslig enkel - men den virker!
Mitt problem? Bobcat, hvis du er i naturens/ gps verden...
medlem i 233 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav Børhaug » søn 16.03.2008 12:53

Når det gjelder mail, er det nyttig om du sier hvilken server du bruker - altså mail leverandør. google, online, hotmail etc.

Lite jeg kan si uten. men for meg har det meste gått glatt når dett gjelder mail. De gangene jeg har hatt krøll med mail, har det som regel vært brannmurer i nettet som hindrer meg. Særlig var dette et problem under enkelte VPN nett. Men det finnes altid en løsning, og mengden kunnskap på dette forumet er fantastisk. Har til nå ALDRI stått helt fast. Løser seg som regel innen minutter, med hjelp fra det flotte mac1.no folket.


ps: Litt patriot måtte jeg være på slutten der - men ikke så langt fra sannheten.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav Benjamin » søn 16.03.2008 12:55

Hei

Mail er meget mye bedre en alt annet på jorden. Og ektremt enkelt og sette opp, har du gmail, skriver du bare brukernavnet og passordet ditt, så gjør den resten (POP oppsett)

Skal du ha IMAP er det og lett, men du må først si hvem du har som levrandør, i bunn og grunn så er det levrandøren som gjør den avansert.

Ellers så er det og dumt og maksimere viduene, da ser du jo ikke hva som hender i de mindre vinduene bak, synes det er greit og kunne ha safari oppe, og se MSN i bakrunnen... Eneste som nesten er maksimalt maksimert er iTunes siden det krever en del plass, men da har jeg det på en egen space, men har alikevell litt klaring så jeg ser hva som skjer på siden.
medlem i 226 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav thomasfoto » søn 16.03.2008 13:13

tomgei skrev:Dessuten fotograferer jeg en del og trenger en pc for å kunne formatere minnekortet mitt. Rart at ikke mac kan gjøre det på en skikkelig måte?


Hvorfor i all verden formaterer du ikke i kamera?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav tomgei » søn 16.03.2008 13:30

Fordi kameraet ikke klarer å formatere like bra som en pc. Kameraet vil alltid la det være "rusk" igjen på kortet. Har ennå ikke møtt noen som fotograferer profesjonelt som går god for at kameraet formaterer godt nok over lengre tid.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav meCarnival » søn 16.03.2008 13:33

iKarlsen skrev:Oppsett av mail er ikke noe vanskligere eller enklere i Mail. Det er det samme oppsettet med Navn, brukernavn, passord, konto-type o.l. som det er i f.eks. Microsoft Outlook.


Har du flere accounts flere steder kan du samle alt på en felles mail, få nå alt i en og samme mail altså... Ellers hvis du har flere kan du koble alle opp mot Mail og sorterer de i forskjellige mapper.. HAr ikke MBP men sett det på en video et sted.. Jeg er MBP eier over påske så ikke lenge igjen... Youtube er en fin bil om dagen har jeg merket og sitter her for å lære mest mulig først.. 8-)

Good Luck, blir nok som deg jeg også men kommer aldri tilbake til winduz...
medlem i 197 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav Jurgis » søn 16.03.2008 13:36

Hva er det som er så veldig viktig med å formatere minnekortet? Du får ikke mer plass av det.

Og for å svare på tråden: jeg har en venninne som kjøpe seg mac for en måneds tid siden, og hun har klart å sette seg inn i alt på egenhånd men har hatt noen små "problemer" som for eksempel at hun bare fikk åpna ett og ett bilde i preview. Nå er hun kjempefornøyd med en maskin som er lett og bruke og har batteritid på over 6 timer.
medlem i 206 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav krovoll » søn 16.03.2008 13:53

tomgei skrev:Fordi kameraet ikke klarer å formatere like bra som en pc. Kameraet vil alltid la det være "rusk" igjen på kortet. Har ennå ikke møtt noen som fotograferer profesjonelt som går god for at kameraet formaterer godt nok over lengre tid.



Du, dette er tullprat !

Beklager min opphisselse, du må ikke bli sur på meg, men jeg har drevet på med foto såpass lenge at man formaterer i kameraet og ferdig med det!

Ja,ja, det er vel kanskje noe i det lell da, at canon i de senere år også har en opsjon
"grunnformatering"" av minnekort i tillegg til vanlig formatering, hva slags rusk som da måtte bli igjen, annet en støv, aner ikke jeg...
medlem i 233 måneder
 

Re: Flere grunner til at Windows er mer brukt?

Innleggav tomgei » søn 16.03.2008 14:00

Jeg har desverre hatt kundefotograferinger som har blitt ødelagte fordi filene hadde blitt "tullerusk". Joda, jeg har drevet med foto selv i mange år og vet hvor viktig det er å kunne stole på utstyret sitt. Jeg måtte via pc for å formatere kortet fordi kameraet ikke fant noe som helst på kortet (ca 3,5 Gb med ingenting). At det bare er tull å formatere minnekort tror jeg ikke, men hva vet vel jeg som bare er profesjonell fotograf ;-)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]