Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav macline » ons 06.08.2008 12:39

Håper noen kan hjelpe meg med dette:

Da jeg overførte filer fra den gamle pc'n til mac'en, overførte jeg bilder i mappen My Pictures. Nå har jeg importert alle bildene til iPhoto, og dro My Pictures mappen ned i søppelkurven. Prøvde senere å tømme søppelkurven, men fikk melding om at dette ikke går da My Pictures mappen er LÅST. Prøvde da å flytte MP mappen tilbake i Documents, for å få tømt papirkurven. Men det gikk ikke... prøvde litt fram og tilbake, og nå er det både en i Documents, og ikke bare en, men FIRE My Pictures i søppelkurven.

Hjelp?
medlem i 191 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav T.B.Hansen » tor 07.08.2008 3:33

Bilder-mappen (som den heter på norsk) skal ikke ligge i Dokumenter, men 'ved siden av' -- altså direkte under bruker.

De mappene som ligger der (Dokumenter, Bilder, Filmer, Musikk, Programmer, Skrivebord o.s.v.) er opprettet/brukes av operativsystenet, og må ikke/kan ikke slettes).

Forresten ligger vel også iPhoto-biblioteket i Bilder-mappen -- så du må bare være glad til at du ikke fikk slettet den!

Løsning på problemet? Flytte en av Bilder/Pictures-mappene (fortrinnsvis den originale) dit den skal være.

Det er mulig at iPhoto blir forvirret av alt dette, så bli ikke fortvilet om du må fikle litt for å finne igjen bildene dine...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav kentivar » tor 07.08.2008 8:58

T.B.Hansen skrev:Bilder-mappen (som den heter på norsk) skal ikke ligge i Dokumenter, men 'ved siden av' -- altså direkte under bruker.

De mappene som ligger der (Dokumenter, Bilder, Filmer, Musikk, Programmer, Skrivebord o.s.v.) er opprettet/brukes av operativsystenet, og må ikke/kan ikke slettes).

Forresten ligger vel også iPhoto-biblioteket i Bilder-mappen -- så du må bare være glad til at du ikke fikk slettet den!

Løsning på problemet? Flytte en av Bilder/Pictures-mappene (fortrinnsvis den originale) dit den skal være.

Det er mulig at iPhoto blir forvirret av alt dette, så bli ikke fortvilet om du må fikle litt for å finne igjen bildene dine...



Les posten skikkelig.. Det er My Pictures mappen han skal slette, den som er kopiert fra hans gammle PC og ikke Pictures(Bilder) som ligger på ~/..

Men for og svare på trådstarters problem.

Dra mappen du ikke fikk slettet ned i søppelkurven igjen og ikke bry deg om at det ligger duplikater der. Så Finner du fram /Applications/Utilities/Terminal.app og åpner den. der skriver du følgende
Kode: Merk alt
sudo rm -rf ~/.Trash/

så trykker enter.. da skal søppelkurven din være tom når du åpner den. :)
medlem i 199 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav EspenIrgens » tor 07.08.2008 9:13

Jeg ville først prøvd å tømme papirkurven for låste objekter mens jeg holdt inne Alt-tasten.
medlem i 210 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav T.B.Hansen » tor 07.08.2008 21:21

Sorry -- jeg har det med å undervurdere intelligensen til nye brukere...

Dette høres uansett ut som et tilfelle der problemene vokser for hvert nytt forsøk på å løse dem. Da kan det være et godt tips å slå av Mac'en -- med alt som skal slettes lagt i papirkurven -- koble fra eventuelle kabler, og starte på nytt. Forsøk så å tømme papirkurven med alt-tasten nede...

Virker ikke dette, går det jo an å logge seg på som root.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav kentivar » fre 08.08.2008 9:08

En liten typo i komandoen der oppe, den skal være
Kode: Merk alt
sudo rm -rf ~/.Trash/*

om du kjører den uten * på slutten så vil den fjerne .Trash mappa di som ligger skult i hjemme-katalogen din og du vil ikke kunne legge ting i papirkurven mere, du vil bare få en beskjed om at filene vil bli slettet med en gang..
medlem i 199 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav macline » fre 08.08.2008 23:41

Jeg har ikke fått mail om at jeg har fått svar på spørsmålet mitt, og har fikset problemet selv i mellomtiden, så jeg fikk ikke prøvd løsningen din, kentivar, men takk for svar likevel!
(Det med å holde inne alt-tasten mens jeg slettet prøvde jeg, tror faktisk jeg prøvde de fleste tastene...)

Jeg løste problemet ved å låse opp mappene (merke mappen > file > get info > og så rett og slett hake vekk i "locked").

PS. "hun" og "hennes" gamle pc, ikke "hans" ;)

Hilsen hun/henne :bitchin:
medlem i 191 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav eirikhaaland » fre 26.12.2008 13:29

Hei!
Jeg hadde samme problemet som trådstarter, fikk ikke tømt papirkurven. Prøvde den første kommandoen kentivar skrev inn, og nå sliter jeg med problemet som han sa ville oppstå etterpå. Hvordan kan jeg få tilbake papirkurven min? Kjenner at det å slette filer direkte er litt for skummelt til å bli gjennomført!!
På forhånd takk,
Eirik
medlem i 195 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav macfenn » søn 28.12.2008 14:35

For meg hjelpe det å restarta macen, og så prøve igjen.
medlem i 190 måneder
 

Re: Får ikke tømt papirkurv/låst My Pictures mappe

Innleggav NamKeng » søn 28.12.2008 14:55

T.B.Hansen skrev:...går det jo an å logge seg på som root.

men hvordan logger jeg inn i root via terminal?
trur nok ikke en nybegynner har behov for og logge inn i root, det skal holde med din egen admin konto.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]