Mac OS X Leopard på PC?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav want1ph0ne » lør 27.09.2008 12:42

Har en pc som er en to år over garasjen, den har blitt brukt en del helt siden jeg fikk den, men den er da ikke i bruk mer, p.g.a har kjøpt Mac.. Men det jeg lurte på da var om jeg kunne kjøpt en Leopard pakke, så installert det på den? Fordet om den er en PC?
2 gb RAM
256 mb VRAM Nvidia 5200 XFX
Intel Celeron 2.66 GHz
80 gb HD :-P

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav tjodolv » lør 27.09.2008 12:48

Dette har det blitt spurt om utallige ganger før, og svaret er ganske enkelt at Apples lisensavtale for OSX sier at det er forbudt. Merk at det ikke har noe hold i norsk lov, slik at det er ikke ulovlig. Bare mot Apples lisensvilkår.

Du får nok ikke svar på hvordan her i dette forumet, men det er mulig. Google og Wikipedia kan nok hjelpe deg :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav simenhjort » lør 27.09.2008 13:12

I følge norsk lov, står du fritt til å installere Max OS X som du har kjøpt og betalt for, i og med at brukeravtalen ikke er gyldig (Avtalen presenteres etter kjøpet, dette bryter med lovverket). Problemet er bare at eneste måten å gjøre dette på, innebærer nedlasting av piratkopiert programvare, og det er altså ikke lov. Men admin og co har uttalt at det er noe annet om det dukker opp en metode som ikke innebærer piratkopiering. Så hvis det skjer, da blir det nok andre boller for windows-folk som sikler på OSX.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav evergreen » lør 27.09.2008 13:16

Kan ikke bare de windowsfolkene som sikler på OSX bare kjøpe seg en mac...? :-P

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav quadra800 » lør 27.09.2008 13:23

1. Skaff deg en Leopard-DVD fra Apple eller last ned et ferdig image fra f.eks. TPB eller Demonoid
2a. Hvis du kjøpte Leo-DVD fra Apple, søk i Google eller les på http://www.osx86project.org/ hvordan du skal patche den
2b. Hvis du lasta ned et ferdig image, finn en tilhørende guide i Google eller på http://www.osx86project.org/ eller whatever

PS! Før du begynner, pass på at komponentene dine er støttet (dvs. at det fins drivere for de)

Og til de som måtte lure så brøt jeg ikke Mac1s reglement ved å nevne TPB og Demonoid, enkelt og greit fordi jeg ikke LINKET til sidene.
Mac1 skrev:Det er ikke tillatt å lenke til sider som formidler eller inneholder piratkopier.

Dette er en link: http://mac1.no/
Dette er IKKE en link: Mac1

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav slogmo » lør 27.09.2008 13:55

evergreen skrev:Kan ikke bare de windowsfolkene som sikler på OSX bare kjøpe seg en mac...? :-P


Kanskje de har en maskin før av som de vil bruke?
Sitter her på en maskin som har bra ytelse og kjører OSx86 på den.
Eneste maskinen Apple har som har de egenskapene jeg vil ha er en Mac Pro.
Bruke 20+ lapper på en Mac Pro, eller bruke PC'en som jeg allerede har? :rolls eyes:

Beste av alt. Når jeg føler at 2,4GHz Core 2 Duo er for labert, så kan jeg legge 4-5 tusen i nytt hk, CPU og RAM og i prinsippet ha en "ny" maskin igjen. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav T.B.Hansen » lør 27.09.2008 14:19

Kort sagt:

Ønsker du en hobby og noe å skru på, og har solide tekniske kunnskaper, har Slogmo funnet løsningen. Ønsker du noe som «just works», kjøper du en Apple-maskin. Det selvbyggeren måtte spare av kroner, betaler han med fagkunnskap og arbeidstimer.

Blir litt som forskjellen på å kjøpe en «kit-car» du kan tilpasse dine spesielle lyster, og en vanlig bil...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav slogmo » lør 27.09.2008 14:29

Ganske bra sagt.

Og det beste av alt. Å bygge en PC tar 1 time eller 2.
Og jeg installerte OSX på 30-40 minutter.
All tweaking som blir gjort etter det er normal tweaking man må gjøre uansett
om man kjøper en Applemaskin eller bygger en selv.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav want1ph0ne » lør 27.09.2008 14:48

akkurat som slogmo sa på sin første der, har kjøpt den for ca. 10.. må jeg da kjøpe en ny en te 20 lapper! :S

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav dng » lør 27.09.2008 14:57

Hvorfor lage tråd når du kan søke?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav T.B.Hansen » lør 27.09.2008 15:26

slogmo skrev:Å bygge en PC tar 1 time eller 2.

Og å montere en kran på badet tar 5 minutter. For rørleggeren...

All tweaking som blir gjort etter det er normal tweaking man må gjøre uansett
om man kjøper en Applemaskin eller bygger en selv.

«Tweaking»? På en kjøpt Apple-maskin?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav want1ph0ne » lør 27.09.2008 15:34

Jeg laget en ny tråd, fordi søkefunksjonen her i Mac1 fungerer ikke på min PC! ;)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav quadra800 » lør 27.09.2008 15:49

Forresten, når vi er inne på temaet, noen som kan anbefale en build for Intels Q965 chipset? Jeg har nemlig en mekke-PC med Q965, P4 3.2GHz og et noen år gammelt passe kraftig ATI-skjermkort stående og støve ned som jeg veldig gjerne skulle fått prøvd osx86 på. Jeg har "skaffet" meg iAtkos, JaS, uphuck og Kalyway. Venter bare på å få tak i en SATA DVD-spiller. (hovedkortet booter bare fra SATA).
Det fins en driver til lillebroren til skjermkortet, men jeg vil anta at mitt funker for det (eneste forskjell er at mitt har dobbelt så mye VRAM)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav delish » lør 27.09.2008 16:01

simenhjort skrev:I følge norsk lov, står du fritt til å installere Max OS X som du har kjøpt og betalt for, i og med at brukeravtalen ikke er gyldig (Avtalen presenteres etter kjøpet, dette bryter med lovverket). Problemet er bare at eneste måten å gjøre dette på, innebærer nedlasting av piratkopiert programvare, og det er altså ikke lov. Men admin og co har uttalt at det er noe annet om det dukker opp en metode som ikke innebærer piratkopiering. Så hvis det skjer, da blir det nok andre boller for windows-folk som sikler på OSX.


Den første vanlige måten for og installere Leopard på annen hardware var "Brazilmac" sin metode, som var et skript du lastet ned, samt enten modifisere .kext filene som var nødvendige selv eller lastet de ned, kernelen som var nødvendig var hacket, og måtte lastes ned, helt til sourcekoden kom på appledev og en compilert kernel var tilgjenngelig.

Etter "pc efi" programvaren kom, trenger du ikke hacket kernel lenger, slik at du ikke er avhengig av og laste ned hacket programvare.

Så forskjellen mellom og kjøre osx på annen hardware, eller låse opp iphonen din for og kjøre apple "ugodkjente" programmer skulle vel bli omtrent det samme.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Mac OS X Leopard på PC?

Innleggav slogmo » lør 27.09.2008 18:16

T.B.Hansen skrev:«Tweaking»? På en kjøpt Apple-maskin?


Ja, oppsett av småting. Sette hvilken ekstern disk du vil bruke til Time Machine f.eks.
Sette opp options i Finder, hot corners og annet småtjafs.
Om det klassifiseres som tweaking eller brukertilpassing er vel opp til øynene som ser på.
Uansett er det ting som man må gjøre uansett om man har kjøpt en Apple Mac eller om man har installert OSx86.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]