Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Sigmar » fre 17.10.2008 7:04

Hei! Jeg har tenkt å kjøpe en imac til mine foreldre og har da tenkt å klargjøre maskinen her i Bergen og sende den nordover. Derfor er det viktig at overgangen blir så enkel som overhodet mulig. Siden jeg er en ganske habil bruker i både windows, linux og osx så kan det hende jeg blir litt inhabil til å bedømme om overgangen blir enkel for dem eller ei.

Kom med tips om hvordan jeg kan gjøre ting veldig enkelt for dem når de får maskina
Trenger også et program der jeg kan fjernstyre macen hvis de blir å plages med noe


Takker for svar

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav arntss » fre 17.10.2008 7:51

Å legge inn Perian og FlipForMac er vel en ting som bør gjøres, samt legge inn officepakke som feks OpenOffice + språkpakke.

Dessuten å be de se på tutorials på Apple sine sider kan være en grei ting å få de til å gjøre, evt kan du laste ned disse filmene på maskinen:
http://www.apple.com/ilife/tutorials/
http://www.apple.com/iwork/tutorials/
http://www.apple.com/itunes/tutorials/

Det finnes også podcaster som har tips om ting som kan gjøres på macen:
http://www.apple.com/search/mac/?q=apple+quick+tips (Bla litt ned på siden)

Her finnes også gode guider:
http://www.apple.com/business/theater/

Også mac1's Switchguide kan være kjekk for de å få med seg:
http://mac1.no/switch

Sikkert mer, men i farten kommer jeg ikke på mer.

Men bare helt til slutt: Hvis de er vant med Windows så be de om ikke å prøve få macen til å fungere som Windows... dette er en feil som mange gjør (ja, jeg også) og det funker bare ikke.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav DannyBoy » fre 17.10.2008 8:00

Hva med logmein.com for fjernstyring?

https://secure.logmein.com/home.asp

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Kringon » fre 17.10.2008 9:19

hvis du bruker mac selv, så er ikke logmein.com nødvendig for fjernstyring. Går fint via ichat.

Selv så har jeg konvertert min mor til mac. Kjøpte en macbook til henne for et år siden. Den overgangen har gått ganske bra. Noen spørsmål underveis har det vært (som f.eks da hun skrudde på talefunksjonen....trodde det var et virus og fikk helt hetta).

Vet jo ikke hva folka dine skal bruke den til, men i tillegg til det de nevner ovenfor her så ville jeg satt opp mail + basic kalender stuff (ukenr f.eks) for de.

Detkan også være enklere å vise de enkleste funksjonene i f.eks iphoto selv da en tutorial på nettet kan være litt skremmende?

-Kringon

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Sigmar » fre 17.10.2008 14:52

Beklager, glemte å nevne hva de skal bruke maskina til. Det blir hovedsaklig surfing, epost, bilder og litt videoredigering. De ble aldri fortrolig med Pinnacle, så man får håpe at imovie faller mer i smak. Fjernstyre via ichat faktisk? Der lærte jeg noe nytt :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Judas » fre 17.10.2008 15:21

Skyt meg om eg tar feil, men om alle kjører leopard, så er det vel mogleg å fjernstyre via ekstern pålogging/skjermdeling? Det må setjast opp på førehand, men skal vel fungera strålande.
Mine foreldre switcha hausten 2006 og det har fungert strålande. Einaste eg måtte forklara veldig var at iPhoto/iTunes systematiserar filene sjølv og at dei ikkje skal tenkje på mapper. Drag & drop òg var ei utfordring i byrjinga, men det har løyst seg veldig bra. Får sjeldan «support» telefonar heimanfrå no.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Sigmar » fre 17.10.2008 19:35

Hjertelig mange takk for alle tipsene! Noe jeg lurer på er hvordan forandrer man utseendet på office 2008 på mac til noe ala det som er på office 2007 på windows? Bruker selv open office, så jeg har ikke så greie på ms office :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav T.B.Hansen » fre 17.10.2008 19:44

Hvorfor???

Skal man bytte fra Windows til Mac og ha utbytte av det, er det faktisk en forutsetning at man glemmer Windows-vanene og venner seg til Mac-måten snarest mulig. Forsøker man å tilpasse Mac OS og programvare så det blir mest mulig likt Windows, mister man de fleste av fordelene, men får desto flere frustrasjoner fordi løsningene aldri blir mer enn halvveis.

Liker man Windows, er det egentlig ingen grunn til å bytte til Mac...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Sigmar » lør 18.10.2008 0:25

Helt greit at du synes det, men de bruker veldig mye word og excel og jeg VET at dette kommer til å bli et problem. Derfor vil jeg at utseendet skal være det samme som Office 2007 på windows.
Sist endret av Judas den lør 18.10.2008 14:21, endret 1 gang
Grunn: Fjerna unødig sitering av innlegget ovanfor. Les reglane

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav T.B.Hansen » lør 18.10.2008 0:35

Da er jeg redd de må bruke Windows...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Sigmar » lør 18.10.2008 0:49

Så du mener at det er helt umulig å endre utseendet på MS Office 08 til MS Office 07?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav T.B.Hansen » lør 18.10.2008 1:19

Ja, like umulig som å gjøre det omvendte...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav arveT » lør 18.10.2008 2:18

Det er ikke mulig å få det til å se helt likt ut, men det som er det største problemet for de fleste er å vende seg til toolbox-utseende som er vanlig på mac, istedet for toolbars i samme vindu, som i windows...
Du kan få toolbars i Office for mac 08.
Det er bare å ctrl-klikke på standard verktøylinjen, og legge til de toolbarsene som er mest vanlig å bruke, og evt. forklare dem hvordan de kan endre dette hvis de ønsker.

Men Office for mac har et annet utseende enn office for windows, så likt vil det ikke bli, men enklere å finne ut av i begynnelsen.
medlem i 229 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Sigmar » lør 25.10.2008 5:27

Ville bare si takk til alle i tråden og at foreldrene mine ble i ekstase over maskina. De har hatt den noen dager nå og de elsker imacen :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Skal kjøpe imac til mine foreldre, vil gjøre overgangen lett

Innleggav Lost » lør 25.10.2008 6:53

Jeg elsker slike meldiger, kunne jeg bare fått min mor til å skjønne det også :rolls eyes:
Må hjelpe hele tiden med trøbbel på hennes pc :barf:
medlem i 216 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron