Skuffende kunnskaper blant selgere

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav Dorkfish » man 20.10.2008 11:06

Var idag en tur på Humac i hovedstaden, og ble litt forbauset over selgeren.

En dame ville bytte fra PC til Mac og lurte på en del ting. Mest om pris og vekt o.l, men selger kunne jo ikke svare for seg i det hele tatt. Når en kunde spør deg hvor mye en MacBook Air veier, så bør du kunne svare på det uten å se etter i ei bok. Maskinen markedsføres jo med at den er så lett, så dette bør være obligatorisk kunnskap hos selgere i mac-butikker.

Damen gikk derfra like klok som da hun kom, og jeg anbefalte henne å gå til Eplehuset i Operapassasjen like ved. Håper hun får bedre hjelp der.

Skal ikke disse selgerne vite litt om produktene de selger?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav djxfade » man 20.10.2008 11:23

Hehe, jo. Med tanke på hvor realtivt få modeller Apple har sammenlignet med konkurenter, så er det vel ikke mye å kreve at selgerene pugger såpass enkle data. Til og med jeg kan slike data på de fleste modeller, og jeg får ikke betalt for det engang.
Apple har foreløbig:

Plast MacBook
Aluminium MacBook
Aluminium MacBook Pro 15"/17"
MacBook Air
iMac Aluminium 20"/24"
Mac Mini
Mac Pro
iPod Touch
iPod Classic
iPod Nano
iPod Shuffle
iPhone
TV

det er totalt: 15 produkter.

I tillegg er det flere av produktene som har nesten nøyaktig samme specs.
F.eks TV og Mac Mini,
iPod Touch og iPhone,
o.l

Så tror ikke det er så vanskelig. Er snakk om å yte god service til potensielle switchere. Viktig med godt og proffesjonelt førsteintrykk.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav Giltvedt » man 20.10.2008 11:31

Vel jeg har blandet mening om dette med teknisk spefikasjon spørsmål mellom kunde og selgere.

Det er en grunn til at det er utplassert ulike Mac modeller i butikken i Humac, Eplehuset og andre butikkene så folk kan kikke og prøve det. Kunne ikke damen prøve maskinen selv og holde i det for å merke hvor lett/tung den faktisk er? Tillegg skal det jo stå en informasjonstativ av hver type modell med tekniske spefikasjoner. Er det vanskelig å finne den og lese det selv?

Er jo såvid enig at selgere skal kunne svaret på ting man lurer på som man ellers ikke kan finne noe informasjon med det samme. Nå vet jeg ikke hva som er politcy (skiveleif?) for å oppfylle kravet til å bli butikkselger.

Når jeg er i butikken så pleier jeg stort sett ha undersøkt ting på forhånd og hvis ikke, så oppsøker jeg informasjon/brosjyre som er å finne i butikken. Dersom butikken har en merkelig grunn til å ikke ha informasjon/brosjyre tilgjengelig så ville jeg vært skepisk til butikken på manglende info.

Er selv klar over at ikke alle kunder er som meg, og andre som meg, er så flink til å finne informasjon selv og velger det enkleste utveien: Å spørre selgeren istedet for å finne/lese informasjon selv når det egentlig ligger der.

Huff… Skulle bare skrive litt, men ble litt revet med.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav ondeper » man 20.10.2008 11:48

Grunnen til å oppsøke butikk/selger ved kjøp av produkter er at kunden slipper å erverve seg nødvendig kunnskap om produktet. Men dette betaler jo kunden litt ekstra for. ;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav Fiskepudding » man 20.10.2008 12:06

djxfade skrev:...
I tillegg er det flere av produktene som har nesten nøyaktig samme specs.
F.eks TV og Mac Mini,
iPod Touch og iPhone,
...

At epleTV og MacMini har nesten samme speck er helt feil. epleTV har bla bare en PentiumM prosessor medskalert til 1GhZ mens Minien har C2D prosessor og er en full Mac -noe ikke TV boksen er.

Og det er stor forskjell på iPod Touch og iPhone - det er bla GPS, 3G og det går an å ringe med iPhone det er litt vanskelig med Touchen :-)

Men er enig med irritasjonen over selgere med manglende kunnskap, men det gjelder desverre de fleste typer butikker.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav djxfade » man 20.10.2008 12:08

Jeg er fullt klar over forskjellene. Men i denne sammenhengen, mente jeg selvfølgelig fysiske specs.
Sist endret av kolby den man 20.10.2008 12:16, endret 1 gang
Grunn: Det er unødvendig å sitere et innlegg rett over ditt eget.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav Ramius » fre 07.11.2008 3:46

Jeg er selger selv, ikke for Mac men for noe helt annet. Jeg mener det første en selger skulle gjort da er å eskortert damen bort til MacBook Air ustillingen, og latt hun kjenne på tyngden selv.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav TheRealChristoffer » fre 07.11.2008 7:53

I en spesialforettning for mac må man kunne såpass. Man kan ikke forvente at kunden skal lete opp info selv. Hvis de skulle det kunne de like godt kjøp på apple.no

De mistet et bra salg pga de ikke kan BASICS

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav Polymorph » fre 07.11.2008 8:53

Morsomt at man overser at selgeren faktisk gikk for å finne ut hvor mye den veide, istedenfor å bare si "jeg vet ikke." Det betyr jo at hun prøver å tilegne seg kunnskap om de forskjellige varene.

Kanskje hun er ny? Kanskje hun er utrolig god på noe annet, men akkurat Air er litt i det grå?


Nå er jo ting som vekten på MacBook Air utrolig basic også, så den variable tykkelsen og vekten burde de fleste i en Apple-butikk kunne, men likevel.

Du får det stakkars menneske til å fremstå som fullstendig tilbakestående på Mac-produkter bare fordi hun ikke husket vekten på MacBook Air...

"Grunnen til å oppsøke butikk/selger ved kjøp av produkter er at kunden slipper å erverve seg nødvendig kunnskap om produktet. Men dette betaler jo kunden litt ekstra for."

Dette betaler de ingenting ekstra for. Humac og såvidt meg bekjent Eplehuset opererer med samme priser som Apple Store, med unntak av ekstrautstyr, men nå var det ikke heller ekstrautstyr kunden spurte om.

Men første påstand er jo i og for seg riktig, foruten at de prøver jo å erverve seg kunnskap, de bare får det i form av å prøve produktet og høre av noen som bruker produktene selv.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav iKarlsen » fre 07.11.2008 9:03

Jeg mener vel at det ikke er helt oppsiktsvekkende at denne personen ikke kan dette. Jeg har selv jobbet i en elektrobutikk, og vi kunne jo generelle specs om innmaten i maskiner o.l. Men det å gå rundt å kunne vekten på alle maskinene syns jeg man ikke skal henge noen for.
Som det sies over her, så kan hun være ny. Det er ikke sikkert hun var 100% sikker og ville dobbelt-sjekke at hun ikke gav ut feilinformasjon. Det kan hende hun er god på tilleggsprodukter, iPod eller noe annet. Det kan jo være at hun er den beste selgeren deres på AppleCare, noe som visstnok skal gi en god avanse.

Det som i såfall er viktig her for selger er å presisere at hun ikke er helt sikker og vil finne ut av det for kunden. Om kunden må vente 10 sekunder ekstra for at en skal slå det opp, eller finne det via informasjonen rundt macene eller annen hjelp. Så er det verdt å vente littegrann. Man planlegger ikke å bruke mellom 10 og 20 000, uten littegranne tolmodighet.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav iTouch » fre 07.11.2008 9:33

Veldig godt enig i det som sies her. Vekten er helt unødvendig å vite, hvis svaret hadde vært 1,36kg så hadde ikke kunden automatisk kunne forestilt seg hvordan det hadde vært å løfte på den uansett, så et løft på egenhånd er uansett nødvendig.

hos Apple Premium Resellers er det viktig at selgerne er flinke å prate med, imøtekommende, serviceinnstillt, relativt rolige personer. Det er faktisk en av de få i "databutikk"-kategorien hvor teknisk erfaring eller kunskap betyr lite eller ingenting.

Det er mye viktigere å ha en selger som er hyggelig og prater om et datamaskin slik en
dame på 40 år ville pratet om den. Da er prosessor, ram, antall ghz og vekt helt uvesentlig.
Da vil man heller høre "at slik hører du på musikk, og har tilgang til internett og kan redigere dine bilder her i iPhoto".

Husk også at lønnsnivået til en butikkselger er relativt lavt og det finnes grenser for hvor kunnskapsrike selgere man har råd til å ha i butikk, når man tjener maks 1500 på en datamaskin, rundt 900 på en bærbar. Det er nok ikke lett å drive eplebutikk! :)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav TheRealChristoffer » fre 07.11.2008 9:50

iKarlsen skrev:Jeg mener vel at det ikke er helt oppsiktsvekkende at denne personen ikke kan dette. Jeg har selv jobbet i en elektrobutikk, og vi kunne jo generelle specs om innmaten i maskiner o.l. Men det å gå rundt å kunne vekten på alle maskinene syns jeg man ikke skal henge noen for.


i en elektrobutikk kommer det ofte ut nye maskiner og har større antall med pcer. Apple har4 bærbare modeller og man burde vite vekten på macbook air da. Spesielt siden det er den maskinen so mer fokusert på mobilitet. det er jo poenget med maskinen. tynn og lett

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav Ovit82 » fre 07.11.2008 9:53

Nøyaktige detaljer er ikke så viktig i en butikk, og kunder burde ikke forvente at selgere kan slikt.

Det som er viktig er at selger skal kunne finne nøyaktige detaljer noenlunde raskt dersom kunden ønsker det.

Har selv jobbet med salg en god del, og vi solgte primært Win, men vi hadde Apple og. Og det var en helt annen salgsprosess på Apple enn på Win. På Win var det å sammenligne prosessor, og ram, større tall er jo automatisk bedre, noen kunder var fornøyd med en svak 2GB ram maskin, mens andre synes at 4GB var minimum og ønsket å punge ut ekstra for det (alle maskinene hadde forøvrig 32bit vista :-P ). På apple derimot var det å fokusere på brukervenlighet, letthet, design og andre myke verdier.

Win kunne fremstilles som et barn man måtte passe på, være forsiktig med, og som ville gi mange søvnløse netter på grunn av hyling og skriking fra din side fordi den ikke ville gjøre som du sier.

Apple på den andre siden er som en storebror. Apple passer på deg, og er en god venn. Når du har en vanskelig dag kommer Apple og legger en hand på skulderen din og er der kun for deg.

Nå skal det nevnes at jeg er i overkant partisk. Fra tid til annen kunne det hende, før vi fikk apple, at når kunder kom inn og spurte hva den beste maskinen på markedet var, at jeg svarte: Beklager, men vi selger ikke mac her, men dersom du er interresert i windows, så har vi noen greie alternativer (ja jeg vet det siste er blank løgn men man skal da tross alt selge).

Men når det kommer til vekt og denslags, så er tall helt ubrukelig. Det er bedre å bruke verdiord.

Kunde: Hvor mye veier MBA?
Jeg: I forhold til andre maskiner veier den nesten ingenting. Kom her og prøv å løfte en, den er det letteste du noengang har opplevd ! ! !

(Med et energisk blikk, og en utstrålig av ærbarhet geleider jeg kunden bort til ustillingen)

Kunde: Woah ! ! Fantastisk.

Osv, dere skjønner tankegangen ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav iKarlsen » fre 07.11.2008 9:54

Vel, jeg mener det er knakende irrelevant om den veier 1,5 eller 1,36 kg. Det viktigste er å la kunden få lov til å løfte en selv. Da er kunden frelst allerede om det er en Air man er ute etter, hvis selgeren er god til å snakke for seg.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Skuffende kunnskaper blant selgere

Innleggav winkler » fre 07.11.2008 11:02

djxfade skrev:Jeg er fullt klar over forskjellene. Men i denne sammenhengen, mente jeg selvfølgelig fysiske specs.


Vel, nå har meg bekjent Apple TV og Mac Mini forskjellig footprint, høyde OG vekt... :rolls eyes:
Apple TV: 19,7cm / 19,7cm / 2,8cm (l/b/h), vekt 1,09 kg.
Mac Mini: 16,51cm / 16,51cm / 5,08cm (l/b/h), vekt 1,31 kg.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]