Nøyaktige detaljer er ikke så viktig i en butikk, og kunder burde ikke forvente at selgere kan slikt.
Det som er viktig er at selger skal kunne finne nøyaktige detaljer noenlunde raskt dersom kunden ønsker det.
Har selv jobbet med salg en god del, og vi solgte primært Win, men vi hadde Apple og. Og det var en helt annen salgsprosess på Apple enn på Win. På Win var det å sammenligne prosessor, og ram, større tall er jo automatisk bedre, noen kunder var fornøyd med en svak 2GB ram maskin, mens andre synes at 4GB var minimum og ønsket å punge ut ekstra for det (alle maskinene hadde forøvrig 32bit vista
). På apple derimot var det å fokusere på brukervenlighet, letthet, design og andre myke verdier.
Win kunne fremstilles som et barn man måtte passe på, være forsiktig med, og som ville gi mange søvnløse netter på grunn av hyling og skriking fra din side fordi den ikke ville gjøre som du sier.
Apple på den andre siden er som en storebror. Apple passer på deg, og er en god venn. Når du har en vanskelig dag kommer Apple og legger en hand på skulderen din og er der kun for deg.
Nå skal det nevnes at jeg er i overkant partisk. Fra tid til annen kunne det hende, før vi fikk apple, at når kunder kom inn og spurte hva den beste maskinen på markedet var, at jeg svarte: Beklager, men vi selger ikke mac her, men dersom du er interresert i windows, så har vi noen greie alternativer (ja jeg vet det siste er blank løgn men man skal da tross alt selge).
Men når det kommer til vekt og denslags, så er tall helt ubrukelig. Det er bedre å bruke verdiord.
Kunde: Hvor mye veier MBA?
Jeg: I forhold til andre maskiner veier den nesten ingenting. Kom her og prøv å løfte en, den er det letteste du noengang har opplevd ! ! !
(Med et energisk blikk, og en utstrålig av ærbarhet geleider jeg kunden bort til ustillingen)
Kunde: Woah ! ! Fantastisk.
Osv, dere skjønner tankegangen