Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav mac82 » ons 22.10.2008 12:38

Hei,
Jeg har endelig bestilt min første mac..
Har oppover årene samlet en ganske habil musikksamling og lagt inn albumbiler etc på omtrent alt i itunes.. Så da lurer jeg egentlig på hva jeg må gjøre for å få hele herligheten inn på itunes på min første mac som kommer om en ukes tid...
På nåværende tidspunkt kopierer ikke itunes importert musikk til itunes-mappen, men bruker bare "min musikk"-mappen.
Hvis jeg kopierer over alle musikkfilene over på mac'en og importerer i itunes, har jeg relativt liten tro på at alt er som det skal.. men er usikker.. Noen som har peiling?
medlem i 186 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav gersa » ons 22.10.2008 13:02

Jeg hadde bare lagt "min musikk"-mappen fra windowsmaskinen over på en ekstern disk, og så når du har iTunes oppe og kjører og har stillt inn iTunes til å organisere sin egen mappe på den nye macen er det bare å dra og slippe hele greia inn i iTunes-vinduet så importeres allt. Skulle ikke være noe som helst problem.
medlem i 230 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav mac82 » ons 22.10.2008 13:08

Flotte greier! Takk skal du ha...
Hadde ikke vært en kortvarig afære å organisere alt om igjen..
medlem i 186 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav gersa » ons 22.10.2008 13:20

Hvis ID3-taggene på musikken din stemmer så havner allt riktig i biblioteket
medlem i 230 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav arntss » ons 22.10.2008 13:25

Ikke la iTunes importere, men legg bare musikk-mappen på macen og åpne iTunes samtidig som du holder inne alt/option knappen.
Da får du valg om å velge bibliotek. Du velger da musikmappen og velger biblioteket som musikken ligger i.
Det viktige for iTunes og organisering av biblioteket ligger i en fil med endelse .xml.
Denne er viktig at følger med når du kopierer/flytter musikkmappen din.
På denne måten beholder du den strukturen på biblioteket du hadde før du switchet over til mac.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav gersa » ons 22.10.2008 13:33

Hvis man vil bruke mye av livet sitt på å lage mapper og huske på å slette mapper etter at ting blir slettet fra iTunes så velger man å organisere mappene selv ja. Og da gjør man som du sier. Kopierer allt innholdet fra min musikk over i music-mappen på macen og velger dette biblioteket i iTunes. Jeg syntes bare det er helt unødvendig all den tid iTunes lager mappene for deg autmatisk ut ifra ID3. Music-iTunes-iTunes Music-Artist-Album. Men hver sin smak.
medlem i 230 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav arntss » ons 22.10.2008 14:35

Jeg tenkte vel noe i den duren at han allerede har gjort dette arbeidet, og med å da gjøre som jeg forklarer over så slipper ha å gjøre dette en gang til. Dette fordi alt arbeidet harn har gjort allerede ligger i.xml filen.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav gersa » ons 22.10.2008 14:40

Ja. Men da må man også fortsette slik framover. For skrur man på at iTunes skal organisere mappen selv senere så blir allt flyttet. Så man må nesten bestemme seg for om dette er noe man vil fortsette med.. Eneste grunnen jeg kan se for å gjøre det på den måten er om man bruker en annen mp3spiller enn iPod og sånn sett må legge musikk over på den vha dra og slipp. Da kan det jo hende at man vil har større kontroll over enkeltmappene enn man har om iTunes lager de (samleplater kan bli et problem selv om compilations skal være fikset på i nyeste itunes).
medlem i 230 måneder
 

Re: Eksportere iTunes bibl fra PC, importere på Mac

Innleggav arntss » ons 22.10.2008 15:16

Hmm... ja, det kan være du har rett der. (Sitter ikke med macbooken nå.)
Jeg skal vel ikke si meg så veldig skråsikker her.
Husker faktisk ikke hvilken innstilling jeg har i preferences, men jeg mener at det er huket av for at iTunes skal automatisk organisere mapper.
Men jeg føler i alle fall at jeg har ganske god kontroll på hva som skjer når jeg legger til ny musikk i biblioteket. Jeg sjekker hvert enkelt album når jeg legger til musikk og gjør det med dra og slipp metoden. iTunes lager et bra system og klarer ofte å finne både titler, albumcover og andre tagginger. Men det er mye som er elendig tagget og da klarer ikke iTunes å lage godt system. Jeg har derfor valgt å følge med hvert bidige album som blir lagt til, og retter det med en gang hvis det ikke er riktig. Det er mye verre og måtte ta igjen noen hundre album i stedet for å ta ett og ett.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]