Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Innleggav Angel_- » man 27.10.2008 18:45

Heisann alle sammen,

Flott forum dere har, og mye jeg har funnet ved å lete. Men har likevel noen spørsmål. Jeg er helt ny på mac. Trengte en ny bærbar som er STILLE, og pcer med vista virker som er et problem i fht støy. (Er syk og lydsensitiv så snakker om annen "støy" enn vanlige mennesker!) Jeg har retunert en Dell pc nå og kjøpte en Macbook 2,4 ghz for å prøve.

Men så plages jeg litt da, Har aldri hatt mac før så er mye å sette seg inn i.

Jeg prøvde å laste ned Open office nå, men ser ikke at den lagrer seg. Det kommer opp en mld oppe i bildet for innstallering: "4 objekter, o kb ledig". Vil det si at minne er fullt? Virker jo litt rart? Den legger seg ikke innunder programmer men ligger på skrivebordet. Etter omstart fant jeg ikke Open office i det hele tatt.

Hvor kan jeg finne en oversikt over hvor mye minne jeg har brukt og ledig minne? Og hvor finner jeg over hardisk?

Som sagt HELT grønn på Mac, og ingen i næheten som kan hjelpe! :-P

Veldig takknemlig for alle svar! Mulig jeg kommer med flere spørsmål på denne tråden etterhvert så roter jeg på èn plass! :rolls eyes:
medlem i 185 måneder
 


Re: Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Innleggav Angel_- » man 27.10.2008 18:54

Takk for svar.

Må kanskje bare krype til korset med èn gang. Jeg har lest den guiden, og fant veldig mye nyttig der. Men jeg fant ikke ut hvor man ser minne/hardisk. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er noe datageni i utgangspunktet. Og så er jeg kanskje ikke så inne på "datautrykk". Så jeg finner ikke ut av det. :''>

Beklager altså, men et par vink til ville vært topp! O:-)
medlem i 185 måneder
 

Re: Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Innleggav iAndrew » man 27.10.2008 18:58

Se på Programmer -> Verktøy -> Aktivitetsmonitor.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Innleggav Djweekend » man 27.10.2008 19:00

Minne: Finder -> programmer -> verktøy -> aktivitetsmonitor
HD: Finder -> Velg Harddisken -> høyreklikk og vel vis info

Ellers: Programmer installeres på mac på en annen måte enn Windows maskiner. Programmer installeres ved å dra programmet inn i programmer på macen, (og slettes ved å dra dem fra programmer til søpla)

Det at det står
"4 objekter, o kb ledig".
betyr bare at .dmg filen er full, og har ingenting med macen din sin harddisk/minne å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Innleggav Angel_- » man 27.10.2008 19:11

iAndrew: Takk for svar! Da var det jo lett likevel! :-D Hadde ikke sett det verktøyikonet inne på finder.

Djweekend: Tusen takk for utfyllende svar! Så skjønte jeg det også! Da var vist office nedlastet og klart til bruk! Hadde GOD plass på både hardisk og minne ja! Skulle bare mangle siden jeg nesten ikke har lastet noe ned! Takk takk takk! :wub:

En ting til. Hvorfor legger office seg under hardisken på skrivebordet når jeg åpner en officefil? Selv om jeg har kastet den i søppla fra den plasseringen før?

Jeg liker Macbooken min kjempegodt, Men er nå uvant da. Tar vel ei uka og mange dumme spørsmål så er jeg utdannet mac`er! :?
medlem i 185 måneder
 

Re: Flere spørsmål, feks Hvor finne brukt minne og hardisk?

Innleggav slogmo » ons 29.10.2008 0:06

Kan virke som du mounter imagefila med open office når du åpner dokumenter.
Dro du Open Office til "Programmer"?
Kan det være at du åpner Open office med et ikon i docken som peker til Open Office i imagefila istedenfor i programmer?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]