Erfaringer så lang

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Erfaringer så lang

Innleggav eeerlend » man 10.11.2008 20:58

Jeg har vært en meget aktiv WinXp bruker, og har nå gått til anskaffelse av Macbook Pro. Og det jeg kan si etter en uke, er at MBP er SÅÅÅÅÅ mye bedre i virkeligheten enn alt det du kan lese og høre på nett. Å gå over til mac fra pc var bare en eneste drøm. Du sitter bare og tenker... "Hvorfor i all verden gjør Microsoft det så vanskelig?..." og "tenk at det er mulig å ha så få knapper, og allikevel så mange muligheter...".

Programmene som følger med os'et ER faktisk i brukende, og vel så det! Jeg driver eget foretak, og bruker lett Mail, iCal og Adressebok i mitt arbeide. Er også synkronisert mot google sine tjenester i mitt tilfelle.

iWork har jeg ikke testet enda, men har Microsoft Office 2008 for mac pga at det er det jeg er vant til. Til bildebehandling bruker jeg adobes designpakke, av den grunn at jeg alltid har brukt det.

Jeg oppdager nye geniale ting hver eneste dag, her er mine erfaringer så langt...

... skjermen kan redusere/øke lysstyrken automatisk etter hvor mye lys det er i rommet ellers. Nice!
... Macbooken har bevegelsessensorer i seg. De skal visst slå av bevegelige deler om maskinen mistes i bakken eller lignende. Men det tør jeg ikke teste:)
... Det ikke finnes noe "register" som i Windows. Så deilig! Du fjerner programmer med å dra det i papirkurven! grrr....
... Animasjoner og speil-effekter er bare helt smooth og gjør at du bare blir sittende å trykke expose-expose-expose-expose...!
... Nettverk-spilling og fildeling med windows pc'er har ikke bydd på problemer så langt!
... Ting rett og slett bare fungerer, og OSX gjør akkurat det du ønsker at det skulle gjort... og litt til ! Det ER så deilig!
... "Dra og slipp" blir mye brukt her... Fungerer stort sett alle steder der du skulle ønsket at du kunne dra og slippe...
... 4 spaces (skrivebord)... Helt topp!

Og når jeg skriver dette, kan det ikke falle meg inn å installere Windows i bootcamp, noe jeg så på som en nødvendighet før jeg fikk mac'en levert. Overgangen går rett og slett bare så fint.

Hilsen epleruset nykonvertert Mac-bruker!
medlem i 186 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav rafn » man 10.11.2008 21:08

Morsom lesing!
Kjenner meg igjen i opplevelsen jeg selv hadde for en 3-4 år siden :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav SinWin » man 10.11.2008 21:30

Join the mac side, we have cookies!

Minner meg om mine egne erfaringer også, og ikke minst mine "nææ.." og "oi.. kan det gjøres så genialt?" da jeg så en mac i bruk (før jeg fikk min første).
Velkommen.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav Herman1 » man 10.11.2008 21:42

Gratulerer med din erfaring! Selv "fikk jeg ikke lov til" å bruke PC så lenge før en kamerat nærmest beordret meg til Mac. Men jeg hadde da opplevd tilstrekkelig mange innvikletheter med Microsoft til at jeg forsto hvor utrolig dette konseptet er.

Problemet ble egentlig det, at det jeg før hadde brukt en hel kveld til for å kjempe meg gjennom til et tilfredsstillende resultat med en PC, ble til ingenting med Mac. Fete presentasjoner var gjort på en-to-tre! Takket være min kjære MPB, Apple og OS-X.

Der andre gapte og berømmet mine kunnskaper, kunne jeg bare berolige dem med å fortelle at jeg hadde sovet godt hele natten.

Sånn var det! :-D

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav arveT » man 10.11.2008 22:17

hvis du liker exposé, prøv å holde nede shift samtidig... :bitchin: that's freaking awesome ;)
bra du er fornøyd med maskinen din :-) kjenner igjen de beskrivelsene...
medlem i 229 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav eeerlend » man 10.11.2008 23:07

Shift>Expose... Fett! Lærer nye ting hver dag/natt :bitchin:
medlem i 186 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav SteinHenrik » man 10.11.2008 23:24

Shift + Expose var smoooth! Fikk Macbook Proen min i dag og er utrolig fornøyd! Gikk over fra XP til OSX jeg også :) Kulere maskin finnes ikke!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav slogmo » man 10.11.2008 23:48

Shift gir vel samme effekt på de fleste animasjoner.
F.eks ved minimering av program eller åpning/lukking av stacks o.l.
:-)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav macfan88 » tir 11.11.2008 0:46

Nice den likte jeg:D
Jeg er også svært fornøyd med mac-en min ;)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav rafn » tir 11.11.2008 0:51

Sitter på en uke gammel MacBook Pro nå. Jeg liker det! :-D

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav eeerlend » tir 11.11.2008 12:15

Det må da være ren uvitenhet eller av økonomiske grunner at alle ikke har mac? For min del har jeg vært mac-motstander i maaange år, men ga opp når vista ble den nye standarden. Nå er macen blitt en selvfølge, og alle mine gamle argument for å kjøpe pc er rett og slett gruset ned av mine nye erfaringer... At jeg ikke har skiftet til mac før nå er egentlig helt sinnsykt...
medlem i 186 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav admin » tir 11.11.2008 12:29

Anbefaler dere nye Macere å lese vår switchguide også:
http://mac1.no/switch

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav kim86 » tir 11.11.2008 12:31

Hvorfor har du vært mac-motstander? Man kan jo ikke være motstander av noe man ikke veit hva er?

Men dette er egentlig det som går igjen over alt. De aller fleste som er motstandere av mac har aldri prøvd skikkelig.

Og motsatt vei blir ikke det samme, da alle som bruker mac også veit hva windows kan tilby, for windows møter man på over alt.
medlem i 250 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav rub1 » tir 11.11.2008 12:32

Jeg har litt lik erfaring som deg eeerlend, har burkt windows siden jeg satte meg forran min første pc i 94/95 med windows 3.11.

Og alt i os x er mye enklere og smoooth. Jeg har lenge vært litt fan av mac uten å ha hatt noe fra dem (er dyrt for en student). Men nå har jeg tatt steget og er utrolig fornøyd, hvorfor har jeg ikke gjort dette før?! :D

Hjemme brukte jeg XP og Vista men i forgje uke kom min første Mac (macbook) og pcn har stått stille siden da.
På jobb har vi rundt 1500-2000 Windows pcer og underkant av 10 macer (jobber som ikt lærling for kommunen) sjefen min er microsoft fanboy og bruker så å si alt de lager, og dette var det han sa om mac og linux (firefox og forøvrig): "Det er alt bra det men, hvorfor bruke det ingen bruker? (store bedriter)"

Noen som har noen argumenter mot det? Greit nok at alt fungerer så mye bedre men det var ikke nok..

EDIT:
Admin swich guiden har jeg lest flere ganger og jeg vil takke EinarJ som skrev den, den har vært til stor hjelp. Forumet har også vært til hjelp på ting jeg ikke har funnet i guiden. Mac1 must have programvare guide har også vært til hjelp for å finne programvare og vil jeg vil takke thomasb som skrev den.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Erfaringer så lang

Innleggav maaen » tir 11.11.2008 13:51

Min argeste Windows-kompis var på besøk i helga og fikk prøvd seg på iMacen min. Ganske moro å se på, Macen var faktisk for enkel for han å skjønne!

Han skulle brenne en CD med noe musikk jeg hadde liggende løst på en gammel ekstern harddisk. Det gikk ganske greit å finne musikken og åpne iTunes. Men så balla problemene på seg.

Først var det å legge inn musikk i iTunes. Han satt i en 2minutter og lette etter knapper og snarveier, før jeg fortalte han om dra-og-slipp.

Litt pinlig berørt skulle han nå sette inn den blanke CD'n. Han brukte en del tid på å lete etter selve boksen. Fulgte kablene bak skrivebordet, men fant bare en stikkontakt. Så han prøvde å trykke på eject knappen, og regna med at CD-rommen ville poppe ut. Fortsatt skjedde det ingen ting, og han skjønte mindre før jeg måtte vise han at det bare var å mate CDn inn på siden av skjermen, og fortalte at det var jo hele maskinen han satt og så på!

Til slutt skulle han brenne selve playlista han hadde laget. Igjen begynte han å lete under diverse menyer og undermenyer etter "brenn CD". Men da klarte jeg ikke å se han lide lengre, så jeg viste han knappen som stod under playlista.

Noe etter det var CDen klar og alle var happy :-)

Btw, han er utdanna ITK og jobber fulltid med IT-brukerstøtte...
medlem i 191 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]