Ny Imac; god medieavspiller?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav H_aa_kon » man 24.11.2008 12:24

heisann,

Tar nå første skritt mot å "bytte" fra Pc til Mac, og får min første mac (imac 20 tommer) om bare noen dager. Gleder oss!

Veldig glad om noen kunne hjulpet meg meg noen basisspørsmål:

1. Medieavspiller

Jeg bruker Mediamonkey som musikkprogram, og har på følelsen at det er det eneste PC-programmet jeg virkelig kommer til å savne. Har prøvd Itunes mye, og det gir meg lite tilfredsstillelse. Noen som har prøvd Mediamonkey som har noen anbefaler på andre gode Mac-program?

2. Kjøre Mediamonkey på Mac.
Er det så "enkelt" at jeg kan kjøpe VMWare Fusion, og starte programmet direkte på Mac.
Har lest litt rundt på VMWare og skjønner ikke helt om jeg må installere windows som en egen partisjon, eller om den Emulerer slik at ingen andre program er nødvendige.
Noen som har prøvd ut VMWare, og fungerer det bra?

3. Antivirus
Seriøst? Trenger ikke noe antivirus program i det hele tatt???
medlem i 184 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav Jon » man 24.11.2008 12:31

1. Du bør muligens gi iTunes en sjanse til, da mange syns det er stor forskjell på itunes for windows vs itunes for mac. Ellers så kan du muligens teste ut Songbird, lignet mye på den du bruker på windows (fortsatt beta, men begynner vistnok å bli rimelig stabil).

Til filmavspilling kan du sjekke ut VLC (som du sikkert er kjent med), ellers så er Plex tøft hvis du vil ha mediasenter interface (bygger på xbox multimedia center).

2. VMWare og Parallels krever at du installerer windows (gratis alternativ er qemu). Du kan sjekke ut om Crossover Mac støtter mediamonkey (den krever ikke en installasjon av windows). Jeg hadde nok gått for en nativ avspiller.

3. Nei, du har per i dag ikke behov for antivirus så lenge du kjører OS X.

Det er alltids noen som argumenterer med at du skal passe på windowsvennene dine, i tilfelle du får tilsendt en fil som har virus, som du så sender videre. Jeg mener de får passe på seg selv.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav leosgonewild » man 24.11.2008 12:40

Itunes er et meget godt program. Jeg brukte også mediamonkey på pc.
Hvilke funksjoner er det du vil savne? Det finnes antakelig en fin liten måte å integrere det i itunes.
Med Perian og noen egendefinerte innstillinger får du dine xvid-filmer til å spille i itunes fra din eksterne harddisk. Dvs at de ikke må kopieres til itunes eller koverteres. Dermed kan du velge de fra FrontRow som er ditt mediasenter på imacen din:)
medlem i 189 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav rub1 » man 24.11.2008 12:49

Jeg kom til mac verdenen for noen uker siden og jeg har vært fast winamp bruker i mange år på pc, har prøvd itunes flere ganger på pc men har aldrig blitt tilfreds.
Men etter å ha brukt det på macen så fungerer det så utrolig mye bedre enn på pc ;)
Jeg vil anbefale deg å prøve itunes i noen uker for å gi den en sjanse.

til video vil jeg absolutt anbefale VLC den fungerer til alt utenom WMV (Windows Media Video?) til de bruker jeg Flip4mac.

Lykke til med din første mac :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav dng » man 24.11.2008 12:52

iTunes på Mac er mye bedre enn iTunes til PC, give it a shot!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav Uggelfuggel » man 24.11.2008 13:00

iTunes på Mac er bedre enn på Win, ja. Brukte også å bruke Mediamonkey på win, og elsket det. Det jeg gjør nå er å bruke iTunes på iMac'en min hvor jeg har hovedmusikksamlingen min (like under 200GB), og Songbird på MBP'en, hvor jeg har litt mindre musikk. Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er at jeg liker Songbird bedre enn iTunes, men at det sliter med store musikkbibliotek. Forhåpentligvis vil dette ordnes i senere versjoner.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav wilhel1812 » man 24.11.2008 13:02

Quicktime med perian og vlc i backup er en god løsning :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav H_aa_kon » man 24.11.2008 13:16

Takk alle sammen for gode svar.

Forskjellen på Mediamonkey(MM) og Itunes er at jeg synes Itunes takler dårligere et stort antall mp3-filer. Synes den blir tregere enn MM. I tillegg synes jeg MM har mye mer funksjoner til å rydde opp i et stadig voksende musikkbibliotek.

Men siden dere "alle" sier Itunes funker bedre på Mac, så må jeg jo bare prøve litt til :-)
medlem i 184 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav keiserjohn » man 24.11.2008 14:07

Winamp!!

Er det 1996 igjen?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav rub1 » man 24.11.2008 14:14

Den tok jeg ikke keiserjohn....

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav ggt667 » man 24.11.2008 15:20

Medieavspiller? Hva med MPlayer elelr Plexapp?

Vesentlig bedre enn VLC, og kanskje bedre enn iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav leosgonewild » man 24.11.2008 15:28

Jeg har litt over 20Gb med musikk i min itunes.
Fungerer utmerket.
La iTunes legge musikken i itunes folderen, så er det ikke noe problem.
Det er når du skal begynne å ha et album lagret her og et album der (forskjellige disker) at itunes begynner å slite. men det gjør alle musikkprogram.

Winamp og itunes er jo nestn det samme programmet da. er ikke store forskjellen i brukeropplevelse.

Hvilket musikkprogram man bruker er en smaksak.
iTunes er MEGET bra på mac, men desverre en kjip affære på PC.
Bruker du iTunes på Mac sammen med iPod eller iPhone, vil du garantert få en god opplevelse.
Som de sier i reklamene: det bare funker:)
medlem i 189 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav H_aa_kon » man 24.11.2008 15:35

20 GB er ganske hånterlig ja.

Selv har jeg 165 GB og det virker tungt i Itunes på PC. Nå er ikke min PC den mest prossessorsterke så kan godt hende at det hadde hjulpet å få litt kraft under panseret, men MM takler de 165 GB mye bedre enn Itunes.

Men begynner allerede å vende meg til tanken med å prøve å kutte ut MM. Får håpe utviklerne av MM ser at Mac kan være et fremtidig marked :-P
medlem i 184 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav Dorkfish » man 24.11.2008 15:41

H_aa_kon skrev:Takk alle sammen for gode svar.

Forskjellen på Mediamonkey(MM) og Itunes er at jeg synes Itunes takler dårligere et stort antall mp3-filer. Synes den blir tregere enn MM. I tillegg synes jeg MM har mye mer funksjoner til å rydde opp i et stadig voksende musikkbibliotek.

Men siden dere "alle" sier Itunes funker bedre på Mac, så må jeg jo bare prøve litt til :-)



Dette gjelder Windowsversjonen av iTunes. Macversjonen er mye bedre til akkurat det. Har selv et iTunes bibliotek som nærmere seg 500 GB (må snart ha ny harddisk til iTunes) og det er raskt og effektivt uten det minste hakking.

Så jeg vil som mange andre anbefale at du prøver macversjonen før du dropper det helt. Du vil nok merke at det er langt bedre enn på windows.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Ny Imac; god medieavspiller?

Innleggav leosgonewild » man 24.11.2008 15:45

For å dra diskusjonen litt over på et annet tema. Det erlurt å rydde litt i musikksamlingen sin av og til.
Jeg sletta nettopp halve biblioteket. Tror de fleste av oss har en sånn psykisk greie at det er kult å ha så mye musikk som mulig.
Jeg satt meg ned i to dager med en ting for øyet: jeg skulle ha god musikk med komplett info på hver saang.
Nå hører jeg på mye mer variert musikk, enda halve bilioteket mitt er borte.

Dette var ikke ment som et angrep på dere med 100GB+ i musikksamlingen deres. Men bare tenk på hvor mye plass dere tar opp med musikk dere aldri hører på..
medlem i 189 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]