Må ha vista?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Må ha vista?

Innleggav MacNy » tir 30.12.2008 19:36

Trenger av og til å bruke pc-programmer. Forstår jeg kan få til dette vha BootCamp,
Parallels, VirtualBox og Fusion. Men alle trådene jeg finner på disse sidene starter på et helt annet nivå enn jeg har forutsetning til å forstå. Derfor et skikkelig nybegynnerspørsmål: Kan man kjøre pc-programmer direkte oppå f.eks VirtualBox, eller forutsetter det at man installerer Vista? I så fall: En helt ordinær Vista, eller er det en eller annen spesialversjon som må til? Og når vi er i gang: Er det noen vesentlige forskjeller mellom de nevnte programmene, eller løser de samme behovet? Er de godt integert med OS, eller krever det en rekke tilleggsprogrammer for å funke - for eksempel noe så enkelt som mht fillagring?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Må ha vista?

Innleggav vekva » tir 30.12.2008 19:41

De forutsetter alle at du har enten Windows XP eller Vista.
Kan anbefale Parallells med XP Pro hvis du ikke har spesielt behov for Vista i noen av de Windows-programmene du skal kjøre.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Må ha vista?

Innleggav Dr.Pepper » tir 30.12.2008 20:07

Hvis du har en windows plate liggende, om det måtte være win95/98/2000, win xp, kan du laste ned demo versjon av VMWare. så kan du teste selv, det er såre enkelt.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Må ha vista?

Innleggav pølsa » tir 30.12.2008 20:10

Parallels, Fusion og VIrtualbox er det samme, med disse programmene kan du kjøre windows etter at du har logget på i OS X, Windowsinstallasjonen er da enten et disk-image på os x disken, eller du kan bruke bootcamp partisjonen. BootCamp er litt annerledes, siden det baserer seg på at du installerer windows som et likeverdig operativsystem som OS X, du velger altså hvilket operativsystem du skal starte opp når du starter macen.

For å forvirre deg enda mer kan noen programmer også kjøres i crossover, som ikke forutsetter at du installerer windows først.

Min løsning har vært at jeg har installert windows gjennom bootcamp, og deretter installert parallels som bruker windowspartisjonen jeg da allerede har installert gjennom bootcamp.

Hva som lønner seg for deg kommer helt an på hvilke programmer du skal kjøre. Når du bruker parallels, fusion, og sikkert også virtualbox så blir dette egentlig som om du skulle fordelt systemressursene dine til to maskiner som kjører samtidig. Skal du kjøre store programmer, eller grafikkkrevende programmer vil nok bootcamp lønne seg, er det derimot snakk om enkle programmer kan parallels eller liknende lønne seg, eller kanskje til og med crossover hvis programet er støttet der.

Hvis jeg skulle testet nå ville jeg nok prøvd virtualbox siden det er freeware (Funker det ikke kan du jo alltids bytte senere), eller brukt bootcamp som er inkludert i OS X.

--
Prøvde å holde det enkelt forresten, men det endte jo opp med å bli mye i stedet

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Må ha vista?

Innleggav MacNy » tir 30.12.2008 23:23

Veldig bra - dette var til å bli klokere av. Takk, takk!

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere