Ekstern HD

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ekstern HD

Innleggav iBam » tor 05.02.2009 14:30

Kanskje et dumt spørsmål, men er helt ny med Mac og lurer på det meste egentlig :-P
Kan jeg bruke samme HD som jeg brukte til Hp og som sambo bruker til sin PC? La jo over alt av bilder på den eksterne hd og håper det bare er å plugg den i Macen og overføre. Kan man fint bruke "vanlig" hd til Mac eller må man ha en egen hd for Mac?
medlem i 182 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav rub1 » tor 05.02.2009 14:51

Bruke den: Nei
Hente/lese filer fra disken: ja

Jeg regner med dette er en standard ekstern disk og da også en NTFS filformat. OSX har kun lese støtte til dette filformatet og du vil derfor ikke kunne legge noe inn på disken min kun hente filer som har blitt lagt inn fra HPen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav slogmo » fre 06.02.2009 2:17

Hvis disken er NTFS: Mac'er kan kun lese fra disken.

Hvis disken er FAT32: Mac'er kan lese fra og skrive til disken.
Ulempen er at FAT32 ikke støtter filer større enn 4GB.

Det finnes programmer man kan legge inn på Mac'er for å kunne skrive til NTFS-disker.
Et av de kalles Macfuse.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav 0veber » fre 06.02.2009 2:49

......og for uninvidde så er NTFS og FAT32 forskjellige måter å formatere HD på. Windows bruker mest FAT32 (om ikke jeg husker feil?) og mac noe annet. Alt dette kan du fikse på i programmer->verktøy->diskverktøy

Bor med flere som har ekstern harddisk og pc, og jeg kan koble dem alle sammen til min mac og både lese å skrive filer på dem. Det er verre når de skal koble til min HD. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav slogmo » fre 06.02.2009 2:57

NTFS er det mest brukte i Windows. Ellers sliter man med filer over 4GB.

0veber skrev:Bor med flere som har ekstern harddisk og pc, og jeg kan koble dem alle sammen til min mac og både lese å skrive filer på dem.

Da har de formattert de med FAT32 filsystem. Kjenner ingen som gjør det med mindre de vet de skal bruke disken på en Mac eller Linuxmaskin.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav industrialheads » fre 06.02.2009 11:16

Med en driver er det null problem å skrive/lese til NTFS disk.
Bruker selv http://code.google.com/p/macfuse/, men det finnes alternativer som http://www.ntfs-3g.org/, og for de som vil betale finnes: http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Mvh

iHeads

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav jensb » fre 06.02.2009 11:44

macfuse funker smuud!
medlem i 186 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav paalea » fre 06.02.2009 11:58

kanskje dumt spørsmål, men er det noe i veien med å sette de eksterne diskene oppå hverandre? med tanke på magneter og sånn....?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Ekstern HD

Innleggav 0veber » fre 06.02.2009 12:09

nei, ikke så vidt jeg vet. eneste problemet kan være varmeutvikling.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]