Ny mac, problem med trådløs nettverk

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav agnes » fre 27.02.2009 19:40

Hei!

Har ei vennine som nettopp har kjøpt seg mac etter lang overtaling fra min side.
Men da hun skal koble seg opp til nettverket heime, så vil det ikkje. Passordet alt er rett, men det kommer tidsabrudd og vil ikkje koble seg til. Hadde det samme problemet med min mac og nettverket men husker dessverre ikkje ka eg gjorde som fikset problemet.

Noen som har hatt lignende problem og har en løsning på dette?
medlem i 194 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav Tua » fre 27.02.2009 19:57

Får maskinen tildelt IP-adresse fra det trådløsenettet?. Det kan du sjekke i Nettverks-valg panelet.
medlem i 216 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav agnes » man 02.03.2009 17:33

Fått ip-adresse derfra, sist vi testa fikk vi kobla oss til nettverket, men de gjekk utrolig tregt!
Vi har prøvd med 3 ulike macbooks, alle er like treige. Men tar vi en PC så er alt bra.. Det er snakk om en Linksys ruter som er oppkobla med telenor.
medlem i 194 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav avsnes » man 02.03.2009 17:35

Prøv å resette ruteren...
Kanskje det vil løse litt av problemene.
Det har som regel god effekt :)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav agnes » man 02.03.2009 18:11

Vi resette ruteren fleire ganger, resultatet var at innternett var oppe å gjekk i noen sekunder før det gjekk tilbake til det seige greiene ;)
medlem i 194 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav jpsalvesen » man 02.03.2009 18:21

Jeg har ingen erfaring med nye macbooks + linksys-rutere, men har to generelle ting som er lure å passe på:

1. At det går siste versjon av firmware på trådløsrouteren.
2. At dere bruker WPA2-PSK AES-kryptering. Mulig at routeren bruker en eller annen kryptering som MacBook'en ikke helt forstår. Dere ville ikke vært de første.. WPA2-PSK med AES er uansett den tryggeste standarden for kryptert trådløsnettverk.

Lykke til :)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav agnes » man 02.03.2009 18:28

Og her kommer problem nr. 2. Passord til ruteren. I følge manualen er det standaren ingen brukernavn og admin som passord. Men dette går ikkje, og vi ringte til han fyren som har satt ruter ol opp. (Han har vert å sett på dette, og sa han ikkje kunne hjelpe fordi han ikkje kan mac).

Han sier de aldri pleier å endre passord og her sitter vi uten å komme lengre. Det er jo alltid det å restarte ruteren, men blir det da vanskelig og konfigurere den da? Kva trenger eg får å gjøre dette?
medlem i 194 måneder
 

Re: Ny mac, problem med trådløs nettverk

Innleggav Siwjane » ons 25.03.2009 18:04

Jeg lånte en hvit MacBook av skolen i en måned nå nettopp, og hadde også det problemet med at jeg ikke kom meg på nettet her hjemme... men jeg fik det til å funke med å åpne Internett Connect og bare prøve ut alle typene av kryptering du kunne velge på nettverke og fant tilslutt en som virka :D fungerte utmerket ;)
håper du finner ut av det :)
medlem i 180 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron