Hackintosh

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Hackintosh

Innleggav vidina » tir 03.03.2009 10:14

Hei, skulle skrive en liten post om det, men er ikke sikker på om det er lov? Skriver ingenting mer om temaet før jeg har fått bekreftelse på at dette er lov å skrive om her. Ideen min er å bygge en, uten å si alt for mye.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav Gwog » tir 03.03.2009 10:51

Kommer an på. Det er forsåvidt ulovlig å laste ned piratkopierte operativsystem, som er alterert slik at man kan kjøre osx på pc mobo, f.eks. "kalyway" og iatkos o.l. Hvis du derimot benytter en orginal retail dvd kjøp og betalt for, er det i norge ingenting som tilsier at det er ulovlig å installere det på hva som helst av hardware. Problemet er at det kan være litt pes, men det er fullt mulig, både via Efix (google er din venn) og med en mer konvensjonell hackintosh metode.

Har selv bygget en strålende pc som kjører osx med Efix. Alt er kompatibelt og fungerer som om det skulle være hvilken som helst mac. Har benyttet andre metoder tidligere, men med efix er det betraktelig enklere. Med en hackintosh bør man ha litt oversikt, og man støter ofte på ting som ikke fungerer helt sømløst. Det er viktig å gå grundig igjennom valg av hardware før man begir seg ut på software biten.

Det finnes andre tråder her på forumet om emnet, og det er på ingen måte ulovlig å diskutere det her sålenge man ikke linker direkte til piratkopiert material. Send en PM hvis har spm. Lykke til.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav vidina » tir 03.03.2009 14:49

Har originalplaten til Leopard, og kan bekrefte med bilde av både meg og plata, om det var det det sto i ;)

Uansett.

Min G4 begynner å bli litt i gamleste laget nå, selv om den kjører Leopard helt glatt. Den sliter litt med rendering, og HD-materiale og sider med mange youtube-videoer integrert hakker værre en Yabba-Dabba Dance 3 plata mi. Det er ikke det at jeg ikke planlegger å kjøpe meg en ny mac, ei heller omvendt. Dette er noe jeg planlegger hele tiden, men er vanskelig når apple finner ut at de skal oppgradere idet jeg skal til å bestille, eller velger å vente så lenge mellom oppdateringene at jeg heller venter.

Ialefall, Som jeg ser økonomien nå, har jeg ikke råd til annet enn en mac mini eller den rimeligste macbook'en. Ingen av de modellene frister, med tanke på at jeg trenger min. 4GB RAM, kraftigere CPU, og litt bedre skjermkort enn noen av de tilbyr.

Derfor ser jeg på hac-mulighetene istedet. Siden jeg fant ut om EFI-X, har planen om å bygge en hac lenge vært i bakhodet, men nå som jeg virkelig trenger en oppgradering, ser jeg faktisk behovet.

Det jeg derimot lurer på, er om noen har noen god erfaring med EFI-X-modulen, og om det virkelig er så lett som å kople, putte inn rom og installere? Jeg har satt sammen en rimelig god PC på komplett som skal være kompatibel, ifølge efi-x's sine hjemmesider, men vil liksom ikke trykke på "bestill", bare for å kjøpe en windows-pc. Windows ser jeg nok av på billig-packardbell-laptopen min.

Systemkonfigurasjonen ser foreløpig slik ut:

Hovedkort: Gigabyte 343979 GA-X48-DQ6
Prossessor: Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz
Minne: Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096MB x2 (8GB, altså)
Skjermkort: XFX GeForce 7800GT 256MB (Et gammelt jeg hadde liggende, som er PCI-E, som også skal støttes)
Harddisk: WD Caviar® Black™ 500GB
PSU: Thermaltake Butterfly 480W (også en jeg hadde liggende)
Kabinett har jeg også.

Disse delene skal altså være støttet, i tillegg til at jeg må finne et WLAN-kort som støttes. Samlet pris på komplett ligger på 5785,-. Litt bedre specs enn mac mini, og litt bedre pris :P

Jeg vet at konseptet er såre enkelt, men er det noen som har erfarinf med EFI-X, og evt. kan gå gjennom installeringsprossessen til EFI-X?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav slogmo » tir 03.03.2009 23:10

Har ikke så mye matnyttig når det kommer til EFIX.
Men ville tipse deg om at for ca 500,- ekstra så får du:
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket.
Den har 12MB cache kontra 6MB.

Samt en annen ting. Sjekket prisene på Netshop?
Du kan spare 200 spenn bare på CPU'en.

Edit: Btw, er det denne disken du har sett på?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391645
Sjekk at du har eSATA på hovedkortet.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav Gwog » tir 03.03.2009 23:40

Ang. installeringsprosessen til EFiX er det ikke så mye å si. Ganske plug 'n play, men det er noen småting du må gjøre i BIOS.

Reset BIOS til fabrikkinst.

BIOS konfiguarsjoner:

-Sett AHCI til OFF før du installerer OSX. Du kan sette den på etter at operativsystemet er installert.

First Booting Device: CD-ROM
Second Booting Device: HDD

HDD priority:
EFiX Booting Device
Deretter dine andre HDDs

USB Keyboard supported: Enabled
USB Mouse support: Enabled

Når du har installert OSX, bør du oppdatere EFiX brikken.
Last ned OSX Control Center: http://www.efi-x.com/index.php?option=c ... ge=english

Jeg har ikke opplevd noen problemer utenom at dvale fungerer bare som "shut down", men dette er ikke et stort problem for undertegnede. Maskinen står uansett på 24/7. Det er rapportert en oppdatering som skal fikse dette en gang for alle. Tror faktisk ikke hovedkortet ditt er affisert av dette problemet.

Har hatt en hackintosh tidligere uten EFiX tidligere, men livet er litt mer problemfritt nå. Maskinen går som en klokke. Ta en titt innom forumet til EFiX også. Mye nyttig der.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav vidina » ons 04.03.2009 16:52

Takker for informative og raske svar. En av grunnene til at jeg har valgt akkurat de komponentene jeg har, er pga. prisen på EFI-X. Etter det jeg kan se koster det rundt 2000 å få den i postkassa mi, og dette alene gir hac'en en totalpris på nesten 7500.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav Gwog » ons 04.03.2009 22:48

Jeg betalte litt over 1400,- inkl. frakt og mva. for EFiX brikken. Fikk den på døra etter to dager i en TNT konvolutt. Veldig rask og ryddig handel.

Angående komponentene dine ser de generelt bra ut, og burde som sagt fungere godt med EFiX. Du trenger også en SATA dvd spiller, men regner med at du har det. Optiske IDE spillere og disker fungerer ikke.

Hvis du skal ha et trådløskort, burde dette fungere:
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=60203

Jeg har ikke prøvd det enda, men har bestilt det. Har sjekket med andre EFiX brukere, og det skal gjenkjennes som airport i OSX.

Min EFiX maskin kom på ca. 9000,- men da kjøpte jeg alt, siden jeg ikke hadde ønsket hardware liggende. Kjøpte også en 23" skjerm, apple tastatur og mus.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav vidina » tor 05.03.2009 0:48

Vel, jeg har optisk drev, og satadisker har jeg eller kjøper jeg. Iallefall ser lista så langt bra ut, med minus for skjermkort, men det er strengt tatt ikke nødvendig med et dx11-kort til en hac med 8gb ram heller da ;) blir lite spilling, of i såfall blir det diablo2/3 eller starcraft 2, som ikke krever stort.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav jaco » tor 05.03.2009 0:52

Du trenger ikke kjøpe denne EFIX chippen for og kjøre Retail OSX. Det kan jeg skrive under på ;)

Det eneste du trenger er en 1-2-3 Boot cd med riktig kexts. Søk på google, eller gi meg en PM så kan jeg hjelpe deg!

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav vidina » tor 05.03.2009 1:07

gidder ikke knote med diverse boot cder, og det er vel på kanten av lovstupet uansett?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav jaco » tor 05.03.2009 1:23

Jeg syns det er mye bedre enn og betale masse for denne EFIX saken som man må oppdatere og knote like mye med uansett.

Vil ikke si at det er noe mer ulovlig enn denne EFIX chippen.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav Gwog » tor 05.03.2009 9:49

Er forsåvidt enig med jaco at man ikke behøver EFiX. Det fungerer ganske greit å forandre kexts. Men etter å ha prøvd EFiX er jeg overbevist at dette er et bedre alternativ til dem som trenger en stabil maskin uten for mye fikling.

Det er en stor overdrivelse å si at det er knot med EFiX. Å forandre ett par ting i BIOS er ikke akkurat vanskelig, og å laste ned et oppdateringsprogram for så å trykke "oppdater" en gang iblant, er ikke akkurat mye arbeid. Etter å ha prøvd flere Hackintosh alternativ, inkludert jacos forslag, er min konklusjon at EFiX er det beste alternativet, og ikke minst med tanke på OSX 10.6 og X58 intel i7 prosessorer.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav vidina » tor 19.03.2009 13:12

Jepp, det er herved en realitet. Hac'en er snart i hus. Testa en med lignende oppsett like borti gata her(etter tips fra min side til en "må ha det"-kompis) og det funka fantastisk. Gwow: har også bestil Efix og d-link-kortet, så dette blir nok bra.

Så var det å få solgt G4'en for kapitalen, da :P

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav jaco » lør 21.03.2009 17:25

Jeg får vel nesten skaffe meg en sånn efix chip selv da. Siden det er så mange som anbefaller den. Som dere sier, så er det jo lettere og installere osx når man bruker efix chip.

Noen som vet ca hvor lang tid det tar før man har varen? Eventuelt hvor skal jeg bestille? :)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav vidina » lør 21.03.2009 22:40

Gwog sier rundt 1400spenn, og ca 5 dager, om jeg ikke husker helt feil.

og, google er din venn, men siden du er så lat;
http://www.efi-x.com/

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron