Hackintosh

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Hackintosh

Innleggav Eplemac » tor 07.02.2013 22:49

Nei, men ikke uaktuelt. Neste punkt på listen er finne egnet Software for å lære seg å redigere timelapse-sekvenser
medlem i 225 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav rattata12 » tor 07.02.2013 22:55

Premiere Pro CS6 er YPPERLIG til akkuratt det, hørt om CUDA btw fra Nvidia? Kan vise deg hvordan jeg "lurer" premiere til å tro jeg har ett offisielt mac nvidia kort, så jeg kan rendre vha. skjermkortet i tillegg (3x ytelse kontra min CPU).

TimeLapse:

Først får vi sette innstillinger rett, her er hvordan 4K er (velg 3840x2160)

Bilde

Så tar vi å trykker CMD + I, får opp et vindu, blar meg frem til bildene som er i serie (nummer-sortert fra kamera). Marker første bilde, og huk av for "image sequence".

Bilde

Så må det hele rendres, dra vinduet over fra media browser og inn på timeline, og trykk "enter" om det er rødt.

Vet du hva CUDA er? Om ikke si ifra så lager jeg en tut. på det til deg, min 680 sparker fra seg som bare rakkeren :)

Her er btw. en timelapse fra forrige helg, der jeg brukte 7D for første gang (skaffet intervallometer til det). Den er i 4K (3840x2160).

http://www.youtube.com/watch?v=pspBeNNJyM4
medlem i 173 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav Eplemac » tor 07.02.2013 23:07

Oi! Genialt, og takk for meget godt tips, og mini tutorial! Den posten skal skrives ut... Jeg vet ikke va cuda er, men jeg installerte en os x cuda(?) driver som jeg lastet ned fra nvidia tidligere ikveld -til Mac...

http://www.nvidia.com/object/macosx-cud ... river.html

Vil den fungere til formålet i forhold til premier?
medlem i 225 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav rattata12 » tor 07.02.2013 23:40

http://www.nvidia.com/object/cuda-mac-driver.html

Denne funker :)

Har du Premiere CS6 på maskinen? Du må tweake litt på en fil der for at det ska funke.

Du gjør så her:

Programmer -> Adobe Premiere CS6 -> Høyre klikk på applikasjonen og "show content" -> Contents -> "cuda_supported_cards.txt"

Kopier den filen til skrivebordet vha. "cmd + c" og "cmd + v". Å dra den over vil bare danne en snarvei. Åpne .txt filen som er på skrivebordet, og skriv inn "GeForce GTX 670" uten hermetegn, slik som de andre. Lagre og slett den som lå orginalt inni programfilene, og dra den fra skrivebordet inn. Lukk ned, og start opp premiere pro.

Velg så:

Bilde

Den med "CUDA" i seg, brukte du OpenCL hack'en som jeg har skrevet på s.159 får du opp den som alternativ også. CUDA sies å være best på CS6 pakken, mens OpenCL kreves for FCP X.
medlem i 173 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav svar » lør 09.02.2013 11:57


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav rattata12 » søn 10.02.2013 16:44



Er ikke dette ala noe Gigabyte kortene har?
medlem i 173 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav jaco » man 11.02.2013 0:01

korrekt

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav Eplemac » ons 13.02.2013 10:22

Nå har maskinen vært oppe å kjørt en stund, og jeg kan ikke fatte å begripe at jeg ikke har gjort dette tidligere!
Har nå satt den opp med en 2560x1440 fujitsu 26" og to 23" i samme serie, men med 1920x1080 på hver side i portrett modus, og arbeidsflyten er helt ekstrem sammenlignet med tidligere. Nesten 8 Millioner pixlers arbeidsflate hjelper på, og ikke var det særlig vondt for lommeboken heller. Tørr ikke å tenke på hva dette kostet meg om jeg ikke hadde gått for hackintosh...
medlem i 225 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav m4rius » ons 13.02.2013 14:02

Skjermene koster ikke mer om du bruker de på en Hackintosh eller en Mac :)
medlem i 186 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav maggot69 » tir 19.02.2013 13:10

Hei godt folk!

Jeg har bygd en Hackintosh type customac pro på tonymacx86's sine sider. Er superfornøyd, også så lett da gitt. Men det jeg lurer på er følgende:

Jeg kjører 2 stk ssd i raid (står koblet på P0 og P1 sata port på Z77x-UP5 TH kortet) som systemdisk. Boot fungerer utmerket via chimera bootloader'n. Jeg har en ekstra Samsung pro disk koblet til P2 porten. La oss si at jeg vil installere windows7 (grøss) på denne ekstra disken. Vil windows "fucke" opp bootloaderen min? Eller vil den bare dukke opp når jeg "trykker en tast" i chimeran. Har kikket litt på nettet, og det virket som om man måtte inn via USB stikken for å sette ny bootdisk etter en windows installasjon. Det skal sies at artikkelen jeg leste gjaldt en fysisk disk som var partisjonert i 2. i mitt tilfelle gjelder det jo en helt separat disk med windows. Kan egentlig ikke skjønne at windows skal klare å påvirke bootloaderen som ligger på raidsettet.

Hvis det er noen som har erfaring med akkurat det jeg har tenkt å gjøre, hadde det vært fint. Har ikke lysst å ødelegge osx diskene mer enn nødvendig.

På forhånd takk alle sammen. :-)

M69
Sist endret av maggot69 den tir 19.02.2013 15:46, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav rattata12 » tir 19.02.2013 14:14

Tenker å gå til RAID selv, og ingen erfaring med det. Men om du kjører single-disk er det bare å trykke en tast under den blå streken som går nedover, da kommer windows disken opp og det er bare å trykke på den.

Men som sagt, tror ikke RAID erfaringen er stor her, kan du linke tutorialen du brukte for å få RAID? Jeg tenker å gjøre det samme selv med 2x 120GB SSD'er :) Hva får du forøvrig i speed? (Blackmagic Speedtest)
medlem i 173 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav maggot69 » tir 19.02.2013 15:05

rattata12 skrev:Tenker å gå til RAID selv, og ingen erfaring med det. Men om du kjører single-disk er det bare å trykke en tast under den blå streken som går nedover, da kommer windows disken opp og det er bare å trykke på den.

Men som sagt, tror ikke RAID erfaringen er stor her, kan du linke tutorialen du brukte for å få RAID? Jeg tenker å gjøre det samme selv med 2x 120GB SSD'er :) Hva får du forøvrig i speed? (Blackmagic Speedtest)


Det er vel egentlig det jeg kommer frem til også, skal ta en carboncopy kopi å teste seinere, slik at jeg har en fungerende partisjon i tilfelle det går til dundas.

Så var det raid....en side jeg har brukt er http://rochetechnology.com

Raid0 spesifikt er http://rochetechnology.com/2012/05/24/q ... p-a-raid0/

Jeg fulgte bare oppskriften til punkt og prikke, og det funka som en drøm. Det er noen som rapporterer at icloud ikke fungerer etter at raid0 evt Fusiondrive har blit konfigurert, men hos meg funker alt som en drøm. Har ikke peiling på hvorfor mange opplever dette, men i Fusiondrive tipset på siden hans, nevner han dette.

Jeg har ikke no skjermdump ennå til deg ang diskspeeds (skal prøve å få det til), men typisk ligger jeg på rundt 750 MB/s skriv og 950-1000 MB/s på Blackmagic testen.

M69

EDIT: Kan nevne at jeg har 2 stk 128 GB Samsung 840 Pro i raidsettet mitt....meget fornøyd 8-)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav rattata12 » tir 19.02.2013 16:57

Høhøhøhøhøh! Syke hastigheter, Samsung sin er meget populær ser jeg, vurderer 2x 240GB i RAID. Ser etter et HK med thunderbolt på 2011 socket til å bruke en Drobo 5D med 5 WD Black disker (900MB/s).

Takker så meget for innspill, gi en lyd om du får til Windows 7, ikke for min del men da dukker det opp på Google om noen søker :)!
medlem i 173 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav maggot69 » tir 19.02.2013 19:15

Var ikke problemfritt. Jeg endte med å måtte disable raid diskene i bios. Da gikk installasjonen knirkefritt. Når installasjonen var ferdig enablet jeg disse igjen. Booten virket som den pleier, og jeg fikk valget i chimera å velge windows. Så det var nice.

Men spørsmålet er jo hva man skal bruke win til da. Umiddelbart så blir det antakeligvis programvare for testing og overvåking ifbm test av overklokking. Litt mer å velge i tror jeg.

M69

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hackintosh

Innleggav rattata12 » tir 19.02.2013 20:31

Så du bruker HK til RAID setup'et? Er det RAID 1 (stripet)?
medlem i 173 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]