Legge filer over på eksternharddisk..

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Legge filer over på eksternharddisk..

Innleggav ane84 » ons 18.03.2009 14:43

Jeg har akkurat fått meg mac, for første gang og føler meg litt grønn.. Når jeg prøver å dra feks filmer over til den eksterne harddisken får jeg bare en feilmld.. Det står: "Objektet kunne ikke flyttes fordi "LaCie" ikke kan endres.. Hva er dette?

Jeg får heller ikke til å legge til bilder på f.eks. msn profilbildet. Da får jeg beskjed om: "Den valgte filen kan ikke importeres for å brukes som ditt personlige bilde. Kontroller at filen har et gyldig bildeformat." Det skjer både når jeg prøver å ta et bilde fra den eksterne hardisken og fra iphone bilder jeg har lagt inn på macen.

Håper noen kan hjelpe meg.

Ane.
medlem i 191 måneder
 

Re: Legge filer over på eksternharddisk..

Innleggav nicho » ons 18.03.2009 14:58

Hei Ane.

Når det gjelder problemet med LaCie-disken din så tror jeg at jeg har en løsning. Har denne disken blitt brukt på en Windows-maskin før? I såfall kan det hende at disken har et "filsystem" som kun kan endres av Windows, og ikke Mac. Det du da må gjøre er å kopiere over innholdet fra LaCie-disken over på Mac'en din, og slette/formatere LaCie-disken med et filsystem som Mac kan skrive til/endre.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Legge filer over på eksternharddisk..

Innleggav slogmo » ons 18.03.2009 15:02

Det med den eksterne disken tyder på at den er NTFS-formattert (Windowsformat).
Da kan man kun lese fra den.

Alternativene er:
1. Legge inn NTFS-3G eller Macfuse på Mac'en. Du vil da kunne skrive til den.
2. Formattere disken i et format som passer bruken din bedre. Men husk å ta backup av det som er på den, da formattering sletter alt.

Alternativene du har er FAT32 og HFS+ (pluss mange andre, men disse er mest aktuelle).
FAT32 vil funke 100% både på Mac'er og på Windows-PC'er. Men med en begrensning på 4GB filstørrelse.
HFS+ vil funke 100% på Mac'er. Men Windows-PC'er kan ikke bruke HFS+ uten at man legger inn et program ala Macdrive.

MSN problemet ditt er nok en kjedelig liten bug.
Skal finne link som fikser det for deg.

Edit: Les her angående MSN problemet ditt.
viewtopic.php?p=1880443#p1880443

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]