Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav moppskaft » ons 25.03.2009 22:50

Hei,

Beklager om dette er et spørsmål som er blitt stilt flere ganger, men jeg fant ikke noe da jeg søkte. Det har seg så slik at jeg skulle brenne noen videofiler til en venn som bruker Mac. Jeg brant en data DVD på vanlig måte i CDBurnerXP i Windows. Alt gikk bra og DVDen funket på PCen min og min PS3.

Så fikk jeg beskjed om at når han satte i DVDen i MacBooken sin så var det ikke noen filer på DVDen. PS3en hans fant jo filene, så da må det vel være noe med Macen?

Etter litt googling fant jeg en del forumtråder der folk spør om hvordan man skal brenne data DVD- og CDer slik at filene kan være leselige på Mac. Men ingen avde jeg har funnet er blitt besvart. Kanskje er spørsmålet helt tåpelig og jeg dum, eller så må man vel brenne dem på en noe spesiell måte.

Filene jeg brant og nå skal brenne igjen er .avi og .mkv filer. Selv om de tilfeldigvil ikke skulle være lesbare uten enkelte programmer (jeg er relativ ny innenfor Mac verdenen) så burde de jo uansett dukke opp når man gikk inn på DVDen. De er jo fysisk brent inn i platen?

Av brenneprogramvare har jeg Nero og CDBurnerXP. Om jeg trenger noe annet tar jeg vel imot anbefalinger!

Håper noen kan hjelpe meg og takker selvfølgelig for alle svar! :-)

Mvh,
Moppsi

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav Driveren » ons 25.03.2009 23:13

Du kan kjøpe et program som heter Macdrive til din PC (Windows program). Det kan brukes til å brenne MAc DVDer.

Programmet er ikke spesielt dyrt Ca $50 og $10 fro baccupp CD. som er valgfri.

Programmet er vel verdt en vurdering, kjøpe må vurderes etter nytten /kost prinnsippet.

Jeg glemte selvføgerlig linken: http://www.mediafour.com

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav moppskaft » tor 26.03.2009 0:07

Tusen takk for svar!

Etter å ha lest litt på hjemmesiden så virker det som et kjekt progam!
Dette problemet ble en liten bekymring da jeg tenker på å kjøpe med en MacBook før neste semester og dette programmet ser ut som det vil løse alle mine problemer!:)

I og med at det koster $50 så erdet kanskje ikke verdt å kjøpe nå, men veldig kjekt å ha i tankene. :)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav Dorkfish » tor 26.03.2009 0:09

MacDrive er for at Windows skal kunne lese og skrive til Mac formaterte harddisker o.l.

En DVD brent med vanlige filer som er brent i Windows på vanlig vis skal funke like bra på en Mac som på en PC.
Jeg tror det kan være noe galt med MacBook'en til kompisen din.

Broren min bruker Windows XP, og jeg bruker Mac. Vi lager CD og DVDplater til hverandre rett som det er, med .avi og .mkv filer, og vi har aldri hatt noen problemer som du beskriver.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav slogmo » tor 26.03.2009 0:15

Driveren skrev:Du kan kjøpe et program som heter Macdrive til din PC (Windows program). Det kan brukes til å brenne MAc DVDer.

Seriøst?
Så en CD eller DVD brent etter standardiserte normer funker ikke på en Mac?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav WolfHeart » ons 01.04.2009 10:36

*Kremt* det er akkurat det som er, at MS ikke følger standariserte normer. bruk nero og brenn en standard data dvd så skal den kunne leses på alle maskiner.

Bare fordi det er flest som bruker en ting så betyr ikke det at det er standard. Kinesere er ikke standard mennesker bare fordi de er flest :p (dårlig eksempel, men beste jeg kom på i farten)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav slogmo » ons 01.04.2009 10:48

Har alltid brent med Nero.
Så mao, filer som er brent ved hjelp av Windows Utforsker funker ikke i OSX?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav Uggelfuggel » ons 01.04.2009 11:14

Kan også ha med mediatypen å gjøre. Mac'ene mine er i hvertfall sinnsykt kresne på hvilke merker de leser, så her brukes kun Verbatim nå.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Brent DVD i Windows uleselig på Mac?

Innleggav WolfHeart » tor 02.04.2009 0:09

Ja, stemmer det, var borti en rekke med imacer som hadde matshita brennere, de var helt rabiate. ekstremt kresne på alt av plater, var såvidt de tok sine egne installplater, mens liteon macene tok alt.

det som er brent ut med windows utforsker ville jeg vært skeptisk til om det bare skulle fra windows maskin til windows maskin også :) er ingen burn proof på utforsker brenningene. om det ikke kom i sp3 til xp eller til vista. var ihvertfall ikke burnproof (buffer underrun prevention) i xp sp2.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]