Ekstern harddisk til Mac og PC

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav joaquin89 » lør 04.04.2009 16:16

Går i disse dager og ventet på min første MacBook og jeg må si at jeg gleder meg som en unge!
Jeg har selvfølgelig en del ting på pcen jeg vil ha med meg over på macen. Er det noen som kan anbefale en ekstern harddisk som jeg og familien kan bruke på både pc og mac? :-P

Tenkte på 1TB og det gjør ikke noe om prisen er hyggelig!
medlem i 188 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav slogmo » lør 04.04.2009 16:28

Stort sett alle eksterne disker kan brukes både på PC og Mac (om ikke alle).
Det som er "problemet" er at PC og Mac bruker forskjellige filsystemer.

Windows sitt heter NTFS.
Mac sitt heter HFS+.

Windows kan ikke bruke HFS+ med mindre man legger inn et program som f.eks Macdrive.
OSX kan lese fra NTFS, men ikke skrive til det. Finnes program for OSX som gjør at du kan lese og skrive til NTFS.

FAT32 er et filsystem som funker 100% med både OSX og Windows uten at du må legge inn ekstra programvare på maskinen.
Ulempen med FAT32 er at filene ikke kan være større enn 4GB.

For mest fleksibilitet kan det lønne seg å ha f.eks en liten FAT32-partisjon på disken for å kunne flytte ting mellom PC og Mac.
En HFS+partisjon for f.eks Timemachine og filer du kun skal bruke i OSX.
Og en NTFS-partisjon for filer du kun skal bruke i Windows. Evt om du skal flytte filer fra PC til Mac siden OSX kan lese fra NTFS.

Forvirret? Velkommen i klubben.

Og grattis med Mac. :D

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav Dorkfish » lør 04.04.2009 16:34

Hvis du er ute etter en billig 1 TB eksterndisk har Elkjøp denne helga tilbud på Maxtor 1 TB USB2 disk i sin nettbutikk.
For 200 kr mer får du en fra iOmega, og jeg mener den er såpass mye bedre at det er verdt de 200 kr. Finnes i samme nettbutikk.

Jeg har en av hver av disse, og spesielt iOmega harddisken er veldig bra.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav Driveren » lør 04.04.2009 23:24

Iomega er absolutt å annbefale. Selvom Maxtor har skiftet eier så er de like dårlige.
Maxtor bør unngås.

Skal du flytte mye på disken bør du satse på 2,5 toms eksterne disker. Disse er gjerne litt mer hardføre og selvfølgelig mye dyrere.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav Mixy » tir 07.04.2009 23:12

Jeg vil legge inn en kommentar her at jeg også er svært fornøyd med mine nyinnkjøpte iomega 1tb disker (2 stk), ypperlig til større lagring. Skriver i rundt 20mb/s.

Har også en WD passport (2,5") største fordelen er ikke at de kanskje tåler mer eller er robuste/enkle å ha med seg. Men at man ikke trenger ekstra strøm til de. Trekker strøm direkte fra USB.

Når det gjelder filsystemet var det nytt for meg det jeg leste i første innlegg. Kunne vi ha fått en link til hvilket program man trenger for OSX kompabilitet med NTFS? Altså også skrive kompabilitet :)

Takk.
medlem i 180 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav slogmo » tir 07.04.2009 23:35

For å få OSX til å kunnes skrive til NTFS:
Macfuse http://www.macupdate.com/info.php/id/23729/macfuse
NTFS-3G http://macntfs-3g.blogspot.com/

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav Rabbagast » tir 07.04.2009 23:36

Hei program/driveren du finner på http://www.paragon-software.com/home/nt ... nload.html har funka kjempebra hos meg i snart ett år ... koster bittelitt penger, men har hos meg vært problemfri i forhold til lese og skrivetilgang på divsere NTFS disker - både i nettverk og USB disker.
medlem i 193 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav jervi » tir 07.04.2009 23:44

Hvorfor bruke penger på et kommersielt produkt når MacFUSE + NTFS-3G gjør jobben helt utmerket?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav teetee » ons 08.04.2009 9:18

Noen som har erfaring med Seagate Freeagent MAC 7200.1 1TB? Trenger mer lagringsplass til en iMac.
medlem i 180 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav Mixy » tor 09.04.2009 23:34

Hei!

Installerte nyeste versjon av NTFS-3G (som BTW installerer macfuse sammen med seg), og det fungerte en liten stund, men nå vil den ikke gi meg skriverettigheter igjen i det hele tatt.

Har forsøkt å reinstallere NTFS-3G, og umounte diskene mine, samme gjelder for begge 2.

Noen som har tips? Takk!
medlem i 180 måneder
 

Re: Ekstern harddisk til Mac og PC

Innleggav mac-lover » ons 24.02.2010 8:39

Blir hastigheten like bra med ntfs-3G som på uten det programmet?
(alstå NTFS på en Windows pc)
medlem i 173 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]