Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav cartoon1973 » tir 21.04.2009 7:32

Hei...

Er ganske ny innen mac.. Har lånt meg en macbook en stund og er forelsket i mac og osx.

Men har ikke så mye penger for tiden, da kom over et tilbud på en mac mini 2ghz dual core 2 med 1gb minne samt mighty mouse og alu wireless keyboard.
Er denne verdt denne prisen?

Beklager hvis dette er tatt opp mange ganger før.

Hilsen

Cartoon
medlem i 182 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav iRemote » tir 21.04.2009 7:47

Nja, tror det bloir litt smått med 1 GB i ram, men er virkleig Mac mini veien å gå? Kanskje du burde spare litt og få tak i en MacBook. Har ikke Mac mini så skal ikke komme med slike argumenter, tenker kanskje at det ikke blir helt rett! :-P

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav arntss » tir 21.04.2009 8:18

En 2.0GHz er en meget grei maskin og absolutt kraftig nok for det meste.
For å starte med Mac, er dette en fin og grei inngangsbillett.
Her kan du senere mekke til med større skjerm om budsjettet tilsier det.
Og prisen er heller ikke noe å kimse over.
Løp og kjøp!!!

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav Børhaug » tir 21.04.2009 9:19

Ram er ikke det man kan kalle dyrt. Kjøp maskinen, og når den blir treg - kjøper du mer ram.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav xblast » tir 14.07.2009 11:13

Bare en liten off-topic fra meg. Uten å spolere hele tråden til trådstarter..

Mac mini, er den helt ok som "multimediaserver" på stua tilkoblet tv og anlegg?
medlem i 232 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav arntss » tir 14.07.2009 11:30

@xblast:
En Mac mini er helt ok til det bruket.
Har selv en gammel PPC Mac mini som nok nå blir utbyttet med en ny Mac mini.
Ikke det at den ikke gjør jobben som server godt nok, men den er nok litt i tregeste laget når jeg skal bruke mange funksjoner på en gang. Maskinen jeg prater om nå er en PPC 1.5GHz fra tidlig 2005 med 512MB RAM.
Den blir byttet med, mest sannsynlig, en ny 2.0GHz Mac mini ganske snart.

Jeg har den stående ved TV og Anlegg i TV-stua, der har jeg også TC, samt at jeg har koblet til 4 eksterne harddisker til Mac mini: 2x500GB + 1x1TB + 1x200GB. Alle firewire 400 disker.
Dette fungerer helt knall for meg, samt at Maskinen og diskene står på døgnet rundt, setter ikke engang maskinen i dvale da jeg logger meg på med iPhone og Simplify Media og streamer musikk til iPhone på den måten mens jeg er på farten.
Helt konge.

Men for noen er det ikke godt nok pga at man ikke kan kjøre Full HD (1080).
Da det ikke har noe som helst å si for meg, så er dette det ultimate, da det er bare plug and play.

Man kan helt sikkert få andre produkter til billigere penger, eller hvis man velger (les: gidder/orker/kunnskap osv osv) så kan man sikkert bygge sin egen maskin til dette formålet. Men jeg liker at det bare fungerer når jeg plugger maskinen i og trykker "power on". Det gjør dette.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav johnnygrandis » tir 14.07.2009 11:33

Spørs hva du mener med Ok,? Jeg bruker den tilkoplet en filserver der jeg har alt av musikkvideoer, musikk i Apple Loosless, HD filmer og familiealbum.
For fremvisning av mediefilene bruker jeg en Samsung 40" lcd skjerm.

Minien er tilkoplet Tv`en med HDMI kabel, Lyden henter jeg ut med en Optisk Toslink kabel til mitt Samsung surround anlegg,er inspillingene fullformat,- noe jeg er kresen på (filmer,musikkvideoer) kan jeg nyte ukomprimert lyd ut til HT.
Jeg er svært fornøyd med min Mini som mediacenter og anbefaler den gjerne videre men vær obs på at avspilling av 1080P filer er det noe lag på hos meg ved raske panoreringer.

Hvis prisen ikke er ett alternativ så kjøper du Minien og for ett problemfritt oppsett men vær klar over at det finnes billigere alternativer fra Western Digital og Popcorn maskiner som gjør noe av samme jobben for en billigere penge hvis du ikke er avhengig av å surfe mot den store verden.
medlem i 189 måneder
 

Re: Skal jeg kjøpe mac mini til 2400 kr?

Innleggav xblast » tir 14.07.2009 17:07

Tusen takk for konstruktive svar. Da går jeg for en mini til det bruket :)
medlem i 232 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]