Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav Tamr » søn 07.06.2009 19:54

Hei.
Jeg har nettopp kjøpt meg en MacBook. Jeg trenger litt hjelp siden ingen i familien kan noe om Mac å det ikke er noe butikk i nærheten.

1. Jeg leste her at for å få bort den røde streken så måtte man trykke på safari>edit..Probleme er at hvorstår det edit? Skal man trykke på høyretasten? For jeg lurer på om det bare er venstre tast her. At høyretast ikke er aktivert? Å hvordan aktiverer man den slik at jeg får både Venstre OG Høyre?

2. Når jeg sitter å surfer på nettet så hender det at det blir sånn at størrelsen på bokstavene blir dødssvære å hvis jeg rører på musematta så blir den liten igjen..hva er det som skjer? hva kan jeg gjøre for at det IKKE skjer?

3. Må man ha virus program på mac?

4. Går det an å ha limewire på mac?

5.Går det å ha faner på nettet? Jeg har den vanlige safarien som var på dataen da jeg fikk den.

Takk på forhånd :-D
medlem i 178 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav TheRealChristoffer » søn 07.06.2009 19:59

1: trykk edit på menylinja på toppen;) og så spelling (stavekontroll);)

2: det er fordi du zoomer med to fingre

3: nei

4: ja søk på google

5: ja, trykk  + t


er ikke høyreklikk på mac. trykk crt og musepeker;)


Hadde du søkt hadde du fått svar på alt;)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav Uggelfuggel » søn 07.06.2009 20:02

-tasten heter cmd på nye Mac'er :)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav quadra800 » søn 07.06.2009 20:04

Hei! :D

1. Edit er bare engelsk for Rediger. For å høyreklikke på mac, holder du enten inne CTRL mens du trykker på musetasten, eller så kan du aktivere "two-finger click" i System Preferences/Systeminstillinger. Clicky to see guidee!
2. Ikke hold inne CTRL mens du zoomer. Du kan slå av denne funksjonen i System Preferences -> Accessibility.
3. Nei, du trenger ikke antivirusprogrammer på mac. Pr. i dag finnes det ingen virus for mac.
4. Jada, man kan ha LimeWire på mac, men LimeWires glansdager er definitivt over. Kikk på LimeWires hjemmeside for å laste ned. Husk at du kan laste ned LimeWire Pro via vanlige LimeWire. :P
5. I File-menyen kan du velge New Tab/Ny Fane, eller du kan trykke eple/command/severdighet + T. Du må såklart være i Safari når du gjør dette. Hvilken versjon du har er uinteressant i dette tilfellet.

Lykke til videre! :D

EDIT: Hehe, folk er hjelpsomme i dag :P
Sist endret av quadra800 den søn 07.06.2009 20:25, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav MacBokn » søn 07.06.2009 20:06

Om du går på Systemvalg -> Styreflate og hykker av "Utfør sekundærklikk ved å plassere to fingre på styreflaten og klikke på knappen" kan du jo bruke det som høyreklikk ;) altså 2 fingre på styreflaten og klikke:)

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav arntss » søn 07.06.2009 20:15

Gratulerer med ny Mac.

Bruker du musepaden på Macbooken, så trykker du med 2 fingre på musepaden.

Du kan forøvrig gå i systemvalg, knappen ser sånn ut (eller søke i spotlight):
Bilde
Deretter går du til:
Bilde
Da skal du får opp dette, eller noe i nærheten:
Bilde
Holder du pilen over en av de forskjellige valgene, så får du en videopresentasjon av hvordan funksjonen fungerer.

Bruker du vanlig mus, så går du fortsatt til systemvalg, men velger denne knappen i stedet:
Bilde
Så går du til denne fanen:
Bilde
Da får du dette vinduet opp:
Bilde

Resten tror jeg du skjønner.

Lykke til videre med Macen.

Edit: Ser det er mange som kom meg i forkjøpet her.... :D ;) :-P

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav Traktor » søn 07.06.2009 21:00

Bruker heller frostwire istedet for limewire, frostwire er på en måtte pro utgaven av limwire bare gratis. Husker jeg slett med at limewire ikke hadde dekning, det er aldri noen problem med frostwire. Desuten er grensersnittet til frostwire så og si likt som i limewire.

Gratulerer med ny macbook :-)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav Tamr » man 08.06.2009 0:38

Tusen takk alle sammen :-)
Det gjør ikke at noen kom deg i forkjøpet Arntss, for det var du som hjalp best til med musematte problemet :-)
Heh tok meg litt langt tid å finne ut at Edit knappen var helt øverst! Trodde den var på den internett tingen men jaja alle har vel sine blonde øyeblikk :D
medlem i 178 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav Thumz92 » man 08.06.2009 0:44

ved høyreklikk, tapp med 2 fingrer på trackpaden :)
medlem i 180 måneder
 

Re: Nettopp fått meg MacBook.Trenger hjelp!

Innleggav grimmm » man 08.06.2009 7:16

medlem i 183 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]