9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav EsspeN » tir 09.06.2009 15:24

1) Min Asus 11" pc er slik at når jeg lukker laptoppen så slår maskinen seg av men husker alikevel "alt".. Om jeg fjerner batteriet eller drar ut kontakten så kommer alt opp slik det var når jeg skrur den på.. Mao, den går ikke i dvale eller standby fordi det bruker vel strøm? Dette mulig på Macbook Uni 13" ?

2) På PC kjører jeg et program som heter NOTEBOOK HARDWARE CONTROL. Dette programmet undervolter pcen og setter NED cpu kraften slik at batteritiden øker drastisk. Kan ha 11timer batteri- finnes slik funksjonalitet på Macbooker?

3) JEg skal kjøre bootcamp. La oss si jeg gir Windows partisjonen 160gb men angrer meg i ettertid. Er det en smal sak og endre størrelsen på partisjonen?

4) Jeg har innstallert windows xp via bootcamp. Kan jeg gjøre den nøyaktige samme installasjonen gjennom VMWARE ?

5) Hvilket program bruker folket til å se HD filmer? mplayer? vlc? xbmc? quicktime?

6) Tror du en Macbook PRO 2.57 4gig ram 13" drar 720p og 1080p ?

7) Er det noen must programmer jeg bør ha?

8) Firefox, Safari eller Opera?


9) For de som har har en 13" 5timers batteri Macbook.
Hvor lenge kan dere se film fra hd før den går tom? 2timer? 2,5 timer?

Takk for alle svar.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav rub1 » tir 09.06.2009 15:30

1: Ja OSX har en kjempeflott dvalefunksjon som er mye raskere enn windows sin.
2: Vet ikke om noe detikert program men OSX har vel noe intrigert som fungerer på samme måte, dog ikke like bra.
3: Tror det, men er ikke sikker
4: Ja
5: VLC er min favoritt
6: Ingen problemer, jeg kjører 1080p på min 13" MB alu 2GHz 2gb ram
7: Quicksilver og Adium (msn)
8: Min personlige favoritt: Opera
9: Tror jeg kan se ferdig en film, så minst 2-2.5 timer

Anbefaler deg å lese
http://mac1.no/switch
http://mac1.no/must

Velkommen til den gode side!
Sist endret av rub1 den tir 09.06.2009 15:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav Traktor » tir 09.06.2009 15:31

1. Er ikke helt sikker på hva du mener, men om du lukker lokket på en macbook vil maskinen gå i dvale, og da bruker den litt strøm. Om du tar ut bateriet vil maskinen skrive alt som ligger på RAMen til hardisken slik at ingen ting går tapt, har selv prøvd dette med min macbook alu, er veldig pratisk vis du må skifte bateri midt under en film.

3. Det er ikke akurat en smal sak å endre størelsen, for du må fjerne hele partisjonen med windows for å så instalere windows helt fra bånd av.

5. jeg bruker VLC for å se hd filmer, men har ikke prøvd noen andre.

6. Ja det er jeg nesten helt sikker på, har selv kjørt 720p og 1080p på tven min med en macbook alu 2.4 ghz.

Safari er helt klart min favorit.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav EsspeN » tir 09.06.2009 15:37

Fint. Skal lese linkene.

Takk

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav Norgesannonser » tir 09.06.2009 16:22

Jeg byttet over til Mac for 1 måned siden. Siden jeg gjorde det ville kona også ha det, og sa det så ofte, at hun fikk Mac til bursdagen på søndag :-)

1) Ja. Mac har en genial dvalemodus. Lukk ned skjermen, og den går i dvale i løpet av 20 sekunder ca. Deretter kan du ta opp lokket når du vil begynne å arbeide, og det tar ca 3-4 sekunder før den er klar. Grunnen er at den ikke tømmer Ram'en til harddisk slik PC gjør (utenom noen få slik som enkelte Fujitsu), men gir litt strøm til Ram|en som da alltid er klar for action. - Hvis PC går tom for strøm (ligger noen dager) - så vil det som ligger i RAM skrives til harddisk før den skrur seg av.

2) Det er skrevet en del om å undervolte Mac her på forumet. Jeg vet det kan gjøres, men har ikke gjort det selv ennå.

3) 4) og 5) Se svar over

6) Ja

7) Hvis du jobber med presentasjoner osv er KeyNote knallbra. iWork pakken koster 790,- og er verdt det (Apple sine programmer som erstatter Word, Excel og Powerpoint). Banker Microsoft på brukervennlighet - mener jeg. Spesielt hvis du bruker bilder i dokumentene dine.

8) Min favoritt er Firefox, pga plugins jeg bruker

9) Ingen erfaring

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav Traktor » tir 09.06.2009 16:46

Jeg har klart og sett to filmer på rundt 90 min, totalt 3 timer, på min macbook alu før den slokna og det var dvd-filmer. Riktig nok hadde jeg lysstyrken på det laveste, men unasett er det ganske bra. Har kjøpt et ekstra batteri, så nå går jeg nesten aldri tom får strøm på lange turer :-D

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav iMetal » tir 09.06.2009 17:00

5. Jeg bruker ikke VLC til annet enn å kjøre image-filer. Selve kvaliteten og stabiliteten er ganske dårlig på VLC i forhold til QuickTime. Derfor bruker jeg QT til alt den kan kjøre. Anbefaler at du laster ned Perian (Google er din venn), en genial pluginpakke til QT.

7. Must programmer for meg;
- Quicksilver
- Adium
- UnRarX (enkelt og bra program til pakke ut rar-filer)
- Stuffit Expander (alternativ til UnRarX)
- MultiClutch (lar deg programmere multigestures til valgte funksjoner i valgte programmer)
- Roxio Toast Titanium (suverent brenneprogram etter min mening)
- MacFUSE (plugin som lar deg lese/skrive eksterne lagringskomponenter formatert i NTFS, som normalt når man kjører Windows)
- InsomniaX (enelt program som gjør det enklere å bruke macen om man skal lukke igjen lokket uten at den skal gå i dvale fordi det kan aktiveres/deaktiveres med en tastaturkombinasjon.

Jeg bruker Safari med Sogudi og Inqusitor plugins. Da blir den perfekt for meg. Versjon 4 er den kjappeste og mest responsive nettleseren jeg har prøvd. Men de overnevnte pluginene fungerer ikke på v4 enda. Håper det ikke blir lenge til det skjer.

Håper det er til hjelp og lykke til! :-)

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav EsspeN » tir 09.06.2009 17:09

Takk for mye bra tilbakemeldinger her.

Den DVALE modusen oppfører seg da slik jeg IKKE vil at den skal oppføre seg.
Er det ingen måte å få den til å skrive alt til HDD slik at den bruker INGENTING strøm?

Det er nettopp det jeg vil unngå at den skal spise batteri.

På PC kan du velge mellom disse to scenarioer. Om den skal skrive til disk, eller bare ligge i "dvale" slik dere forklarer over.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav rub1 » tir 09.06.2009 19:18

Dvale på mac "spiser" ikke batteri for å si det sånn, den hos meg bruker den 10% fra jeg legger meg til jeg kommer hjem fra jobb.
Om du absolutt ikke vil at den skal bruke noe strøm må du slå macen helt av, men da blir ikke arbeidet du holder på med lagret.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: 9 kjappe spm ved overgang fra PC til MAC

Innleggav EsspeN » tir 09.06.2009 19:25

rub1 skrev:Om du absolutt ikke vil at den skal bruke noe strøm må du slå macen helt av, men da blir ikke arbeidet du holder på med lagret.

Neida, det går an å skrive en kommando så skriver den til hdd slik som windows.
Fant det ut i en annen tråd her.. Ellers hadde det vært helt håpløst.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 



Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]