Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav g-heiene » fre 12.06.2009 20:28

Enten er jeg dum eller så er filbehandling et par generasjoner bak på Mac sammenlignet med Windows. Jeg håper det første, men frykter det andre.

a) Jeg brukte ofte i Windows å søke etter filer. F.eks .wav-filer. Så kunne jeg sortere etter størrelse. Slik at de største kom øverst og jeg kunne enkelt finne store filer jeg ikke opplevde som viktige lenger og slette dem. Har ingen i Apple tenkt på dette, eller organiserer macbruker seg annerledes slik at dette ikke er relevant? Hvorfor forsvinner Størrelse-kollonen når jeg søker på filnavn?

b) Hvis jeg er i Word og skal åpne ei fil i f.eks. mappen "kulturskole", så må jeg scrolle gjennom alle filer i mappa. Er det mulig å få til at jeg bare får se filene som faktisk kan åpnes i Word. Jeg kan få aktuele filer til å bli mer framtredende, men må fortsatt bla i alle filene. Utrolig irriterende!

c) Så har jeg tenkt at kanskje jeg kunne løse det med å være ivrigere etter til å opprette mapper. Det hadde hvertfall løst problemet i Windows, for der får man alle mappene øverst og filene etterpå. Men; Nei. Mappene kommer jo a alfabetisk rekkefølge på nivå med alle andre filer. Så da må jeg først sortere på "type" og så må jeg scrolle meg ned gjennom alle filtypene til jeg finner filtypen Mappe. I de mappene jeg bruker mest har jeg løst det med å gi alle undermapper prefikset A A. (F.eks A A Sangtekster med chorder) men det er jo utrolig tungvint system i 2009. Hva er det jeg ikke har skjønt, eller hvordan kan jeg organisere meg for ikke å få slike behov? Eller er det bare at jeg er bortskjemt med smidigere filbehandling fra Windows?
medlem i 183 måneder
 

Re: Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav Lars A. Gundersen » fre 12.06.2009 20:45

Aner ikke hvorfor størrelses-kolonnen forsvinner ved filnavnsøk, det er som du sier merkelig. Jeg tror ikke det er noe enkelt svar på hvordan du kan få til akkurat det du er ute etter.

Det finnes så vidt jeg vet ikke noe mulighet for å bare vise filer av en bestemt type i åpne-dialogbokser. Med mindre det finnes 3.parts verktøy som gjør slikt.
Imidlertid, hvis du vet hva filen heter, kan du begynne å taste filnavnet, så vil listen hoppe ned til filer som begynner på de bokstavene.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav lfberge » fre 12.06.2009 20:58

Til a), det jeg gjør er å opprette en smart-mappe. Sier at mappen skal inneholde .wav-filer over 5mb feks. Eller alle filer over 300mb. Eller alle filer med CSI i navnet osv.
medlem i 182 måneder
 

Re: Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav kurka » fre 12.06.2009 21:14

Det er trist å måtte si meg enig. Det er veldig mye i Explorer som er mye bedre enn Finder. Heldigvis omvendt også, men Finder må se seg slått på mange områder.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav slogmo » fre 12.06.2009 21:21

Jepp.
Skal jeg sitte å jobbe på de diskene som er delt over nettverket mitt, så foretrekker jeg å sitte med remote desktop og jobbe i Windows Utforsker på serveren fordi Finder er så jalla.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav canutus » fre 12.06.2009 22:28

Godt det ikke bare er meg....
Hver greie har såvisst sine fordeler og bakdeler. Skal du behandle mye filer vil jeg anbefale Linux.
medlem i 180 måneder
 

Re: Jeg savner Windows' filhåndtering. Kan noen hjelpe meg?

Innleggav LarsP » fre 12.06.2009 23:05

b) Filtrering av filtyper i "Åpne fil..." er vel opp til utvikleren av det aktuelle programmet. I Finder kan du gjøre slik:
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]