Noen få spørsmå om hard og software

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav osla » lør 13.06.2009 11:00

Hei! er blitt en lykkelig eier av mbp 13:)
Overgangen fra PC går overraskende bra! leser en del på nett, men sitter igjen med noen spørsmål:

1. Hvordan fungerer batterisystemet på mac, er det sånn at jeg griller batteriet hvis jeg har i laderen 24/7?

2. Hos mac synes jeg det er litt vanskeligere å holde styr på hvor filene til programmene ligger osv. hvordan forsikrer jeg meg om at jeg ikke har unødvendige filer eller rett og slett rot i innstaleringen av programmene?

3. Er det bare å trekke program filen fra program mappen til søpple bøtta og er da hele programmet er slettet? Hvordan kan jeg være sikker på at det ikke ligger igjen noen mappe stryktur noe sted?

4. I nettleseren, både hos firefox og hos safari, synes jeg noe av teksten på forskjellige internett sider blir litt kornete og uklar. Noen som vet hva dette skyldes

Håper på svar:)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav Henrik Christiansen » lør 13.06.2009 11:13

1. Nei, når batteriet er helt fulladet vil strømmen gå direkte til dataen, og ikke gjennom batteriet. Det kan dog være lurt å kalibrere batteriet ditt med jevne mellomrom.

2. Dra alle programmer du installerer til Programmer-mappen, ikke kjør de fra Desktop, nedlastningmappen eller andre mapper. Da får du kontroll over hva du har installert.

3. Ja, i teorien. Dog, det vil alltid ligge igjen noen filer i Bibliotek, disse kan man fjerne helt sammen med programmet med f.eks. AppZapper.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav Traktor » lør 13.06.2009 11:15

1. Du griller apsolut ikke batteriet ved å ha laderen i 24/7, mac har en sneding funksjon som kobler ut strømmen til batteriet når det er fult og maskinen tar strøm direkte fra laderen, derme blir det mindre slitasje på batteriet.

3. Ja det er bare å trekke programene til søple bøtta, men som regel blir det ligende igjen noen filer, det fines en del grtsi programmer for å avinstalere "helt" på mac, kommer ike på hva de heter.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav osla » lør 13.06.2009 11:16

takker. da står jeg igjen med spørsmål 4.

Er det foresten noen som vet hvordan man får iconer i steden for tekst på bokmerkene i firefox?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav eisa01 » lør 13.06.2009 12:50

osla skrev:3. Er det bare å trekke program filen fra program mappen til søpple bøtta og er da hele programmet er slettet? Hvordan kan jeg være sikker på at det ikke ligger igjen noen mappe stryktur noe sted?

Det holder å kaste det i søppelbøtta, ser at noen anbefaler Appzapper o.l., men det er ikke noe vits å gjøre det noe mer komplisert. Om man har en eller to innstillingsfiler liggende igjen på maskinen, har dette ingenting å si for ytelsen.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav avanore » lør 13.06.2009 13:06

osla skrev:Hei! er blitt en lykkelig eier av mbp 13:)
4. I nettleseren, både hos firefox og hos safari, synes jeg noe av teksten på forskjellige internett sider blir litt kornete og uklar. Noen som vet hva dette skyldes

Håper på svar:)


Sjekk at du ikke har zoomet inn eller ut som du fort kan gjøre når du bruker mus paden :)
Samme måte som du zoomer inn og ut på en iPhone om du har prøvd det.
medlem i 179 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav osla » lør 13.06.2009 13:26

Ja det har jeg prøvd, men føler at texten uansett er forskjellig fra windows. Det er særlig Fet skrift som gjerne ser ut som "går litt inn i hverandre"

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav Uggelfuggel » lør 13.06.2009 14:29

osla skrev:takker. da står jeg igjen med spørsmål 4.

Er det foresten noen som vet hvordan man får iconer i steden for tekst på bokmerkene i firefox?


Du tenker på bokmerkelinjen antar jeg? I såfall er det bare å høyreklikke på bokmerket, velge properties (antar det heter egenskaper på norsk versjon) og fjerne teksten fra navnefeltet. Da vil du sitte igjen med kun et emoticon i bokmerkelinjen. :)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav osla » lør 13.06.2009 15:02

Nei det har jeg prøvd og alt bare forsvinner. Det er ikke noe icon der i det heletatt.
merkelig greier :-/

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav convak » lør 13.06.2009 15:55

1. Bruk batteriet mest mulig, for det holder seg best når du bruker det. Det er en (feil) myte at det lønner seg å la laderen stå i mest mulig. Som sagt kan kalibrering f.eks en gang i måneden være lurt.

2. La alle programmer ligge i "Programmer", så går det ikke an å få det mer oversiktlig

3. Ja, men skaff gjerne et program ala AppZapper for å få med rusk og rask. Noen programmer har et medfølgende "uninstall"-program, og i noen programmer kan du kjøre installasjonsfilen og velge "uninstall"

4. Det er fontutgjevningen som gjør at fontene ser ulike ut. I XP kan du aktivere/deaktivere/justere dette med "Cleartype tuning". I OS X vet jeg ikke om det går å deaktivere/justere, og i så fall hvordan du gjør det. Personlig synes jeg fontene ser best ut under OS X, så jeg har aldri vurdert å endre det.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav slogmo » lør 13.06.2009 19:16

@convak:
Angående svaret ditt på #1. Vil ikke det føre til unødvendig mye cycles på batteriet?
Når man vet at batteriene tåler kun et visst antall cycles så vil man vel prøve å bevare batteriet så mye som mulig.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav Dr.Pepper » lør 13.06.2009 19:23

Vær obs på at du mister om lag 33% ytelse dersom du finner på å kjøre maskinen på bare strøm, det vil si uten batteri. Har selv testet det på min mb unibody.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav convak » lør 13.06.2009 20:22

slogmo skrev:@convak:
Angående svaret ditt på #1. Vil ikke det føre til unødvendig mye cycles på batteriet?
Når man vet at batteriene tåler kun et visst antall cycles så vil man vel prøve å bevare batteriet så mye som mulig.

Jeg vet ikke så mye mer enn det Apple skriver på sine nettsider
Der står bl.a.
(...) For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. (...)

Det er nytt for meg, dersom det stemmer at batteriene kun tåler et visst antall cycles. Hos Apple står føgende:
Battery Lifespan
For Apple notebooks with removable batteries — such as previous generation MacBook, MacBook Air, and MacBook Pro computers — a properly maintained battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 300 full charge and discharge cycles. You may choose to replace your battery when it no longer holds sufficient charge to meet your needs.

The built-in battery of the MacBook Air is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 750 full charge and discharge cycles.

The built-in battery in the new 13-, 15-, and 17-inch MacBook Pro is designed to retain up to 80% of its original capacity at up to 1000 full charge and discharge cycles.
...

Dette er bare en indikator på hvor bra batteriet kan være, gitt at det vedlikeholdes ordentlig. Ved uriktig bruk vil jeg tro at kapasiteten kan falle fortere.
Jeg lader batteriet ofte helt ut og opp igjen, og er utrolig fornøyd med hvor godt det holder seg på min 1,5 år gamle macbook.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav osla » lør 13.06.2009 20:26

Dr.Pepper skrev:Vær obs på at du mister om lag 33% ytelse dersom du finner på å kjøre maskinen på bare strøm, det vil si uten batteri. Har selv testet det på min mb unibody.



hvordan er det mulig å miste ytelse hvis du har i størm tilkoblingen? trodde den heller ville spare på ytelsen når den gikk på batteri?

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen få spørsmå om hard og software

Innleggav slogmo » lør 13.06.2009 20:32

@convak:
LiPo har tidliger hatt en gjennomsnittlig levetid på 500 cycles.
Som man ser på tidligere Applebatteri så sier de at man skal ha 80% kapasitet etter 300 cycles.
På nyere LiPo-teknologi så har dette forbedret seg betraktelig, og over 1000 cycles er vel det som beregnes nå.

Hyperion har nettop lansert nye LiPo-celler til RC. De kan lades med mye høyere strøm (5 ganger så høy) og tåler 4 ganger så mange cycles.
Regner med det er den samme forbedrete LiPo-teknologien Apple har tatt i bruk nå.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere