Tips for innflytting i ny iMac?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Tips for innflytting i ny iMac?

Innleggav Connecta » fre 10.07.2009 19:20

I følge sporingen hos TNT vil jeg få min etterlengtede iMac enten mandag eller tirsdag. Jeg har ikke rørt en mac før overhode, bortsett fra iPhonen jeg fikk i vinter. (Som forøvrig sjarmerte meg i senk og er skyldig i dette valget av datamaskin.)

Hva må jeg tenke på når jeg skal få med meg ting fra den gamle PCen? Er det bare å flytte bilder, dokumenter, videoklipp, musikk og slikt inn på en ekstern HD, og koble HDen til iMacen for å flytte det inn der? Vil alle filer kunne åpnes med standardprogrammene på iMacen? (Har fått forhåndsinstallert iWork) Både .pps, .doc, .docx, .pdf, .mov, .jpg og andre vanlige formater?

Jeg så i en annen tråd at det finnes et program som skal hjelpe til å flytte over, trenger jeg det om jeg har sortert ut de filene jeg vil spare?

Jeg er også litt usikker på hvordan det er med iTunes. Jeg har jo iPhone som jeg stadig tar sikkerhetskopi av på PCen, og jeg synkroniserer. Kan jeg uten videre koble telefonen til den nye macen og så legges alt inn på itunes der? Eller må jeg flytte over filene til HD fra pcen? KAn jeg koble telefonen til itunes på to ulike pcer uten at det vil få noe å si?

På forhånd takk for svar, og kom gjerne med andre oppstarttips til en fersking som venter spent.
medlem i 177 måneder
 

Re: Tips for innflytting i ny iMac?

Innleggav Kirkeby » fre 10.07.2009 19:30

Når du starter opp maskinen dvs. installerer/konfigurerer OS får du spørmsål om du vil hente filer fra en annen maskin, windows eller mac. Altså trenger du ingen ekstra program. Fysisk, hvordan er jeg ikke sikker på men det er det mange andre som vet.

Du kan ikke hente filene fra iPhonen og inn i iTunes, du må faktisk flytte filene over (f.eks. via ekstern harddisk), legge dem i iTunes, gjenopprette iPhonen og så og si begynne helt på nytt. (du kan bare synkronisere ipoden med en maskin) Med mindre du har tatt vare på sikkerhetskopiene på et vis... iTunes er veldig bakvendt slik...

Det er ingen forhåndsinstallerte fullversjoner innen kategorien office og lignende. Men alle filene støttes. .mov er vel faktisk ett apple/quicktime-format(?). docx må du nok laste ned en plugin for å åpne, slik som du er vant med om du ikke har nyeste office på PC-en din.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Tips for innflytting i ny iMac?

Innleggav Satan » fre 10.07.2009 20:46

Hei,

Regner med at du har breibånd og kanskje en router eller en switch?
Sett pc´n opp med en workgroup. Meld Macén inn i samme work group ( systemvalg, nettverk). Del harddiskene på pc´n og gi tilgang til at lokalnettet skal skrive/lese disken.
gå på "gå" menyen oppe i meny linja på macen og velg koble til tjener.skriv smb:// "navnet på pc´n".

Så er det bare å flytte over filer.

Hvis du bruker en ekstern disk, så husk at Mac skriver ikke (i utgangspunktet) til NTFS disker, kun til FAT.

eller så kan du bruke overføringsasistenten.

lykke til

mvh

Satan.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]