Skal bytte, et par spørsmål

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Cleaf » tor 03.09.2009 11:24

Heisann.

På Lørdag drar jeg til Eplehuset i Bergen for å kjøpe meg en 17" Macbook Pro, og gleder meg stort til dette.

Dog to spørsmål:
1. Jeg har en gammel Windows XP Home Edition (32-bit) lisens + CD, går det greit å installere denne gjennom Bootcamp? (til evt. ting som ikke fungerer gjennom OS X).

2. Hvor varm blir egentlig maskinen? Jeg har hørt at de kommer opp i 70 grader, det er jo ikke så ille når jeg tenker tilbake på 85 graders laptopen jeg hadde en gang før i tiden. Noen som har et mer konkret svar på dette?

Håper dere kan svare på dette. :)
medlem i 175 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav MacMikkis » tor 03.09.2009 11:30

Ja det går fint å legge inn XP!
Det eneste du må huske på er at under installeringen må du velge NTFS filsystem hvis du skal bruke mer enn 30 Giga til XP.
Eneste ulempen er vel att du ikke kan gå inn fra OS X og forandre på filene du har på XP partisjonen. Da må du formatere til FAT filsystem og velge mindre enn 30 Giga til XP!
Nyeste MBP unibody blir ikke så varm, ihvertfall ikke min...

Lykke til med ny Mac! ;)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav xcitu » tor 03.09.2009 11:44

XP går fint ja. Hvis du skal bare ha noen enkle programmer som krever Windows så anbefaler jeg å kjøre det gjennom en virtualisering, som via VirtualBox(gratis) eller Parallells(pay, men trial finns).

Ang. varme.
Min MBP 13.3" blir maks 82 grader, det er det høyeste jeg har sett den på noen gang. Det er når jeg spiller og kjører en haug med andre programmer i bakgrunnen. Den blir nokså varm, du kan kjenne det godt også men ikke slik at du brenner/svir deg, eller at det gjør vondt å ta på.
Med virtualisering via VirtualBox med XP så ligger den på maks. 65 grader. Ellers loker den rundt på 40-50 grader ved normalt bruk, musikk, surfing, chatting, skriving osv.
medlem i 209 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Cleaf » tor 03.09.2009 11:58

Hei igjen.

Takk for gode svar. :)

Men formattere til NTFS? Kan jeg formattere partisjoner til et annet filsystem enn hva harddisken i seg selv er? (Dette er nytt for meg).

Blir ikke virtualisering da det dreier seg om spill. ;)

Lurer på om Vista eller 7 ville vært et bedre alternativ til XP? XP er jo tross alt gammelt, men tar mindre plass osv.
Er litt usikker på tvilsomme versjoner av Windows programvare, ser de låser disken dersom nøkkelen er blacklisted.

Antar likevel at de absolutt fleste spill fungerer utmerket på XP.

-- Det høres ikke så varmt ut da, det er vel kanskje kaldere i en 17" da det er mer 'fri' plass, eventuelt?
medlem i 175 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav MacMikkis » tor 03.09.2009 12:37

Men formattere til NTFS? Kan jeg formattere partisjoner til et annet filsystem enn hva harddisken i seg selv er? (Dette er nytt for meg).


Hvis du skal bruke BootCamp så partisjonerer den FØRST disken din i ønsket størrelse.
Under installeringen av Windows kan du da velge filsystem NTFS/FAT.

XP fungerer helt topp på Macen min, og jeg kjører med 70 giga NTFS i BootCamp. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Cleaf » tor 03.09.2009 12:40

Det er bra. ;)

Går det an å endre partisjonsstørrelse senere da?
medlem i 175 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav MacMikkis » tor 03.09.2009 15:22

Nei!
Det er et litet minus, men sånn er det nå bare... :-!

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav slogmo » tor 03.09.2009 18:21

Husk at driverne Apple har laget for Windows krever SP2 eller nyere.
Har du ikke CD med SP2 eller nyere så går det ann å slipstreame SP2 eller SP3 inn på en ny installsjons-CD.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Cleaf » fre 04.09.2009 8:53

Takk det var viktig å vite.
Har XP-cd uten SP i det hele på. :P
medlem i 175 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Meow » søn 06.09.2009 18:44

Cleaf skrev:Har XP-cd uten SP i det hele på. :P


Lag deg en Slipstream Boot-CD. Du sparer ufattelig mye tid ;)

En grei oppskrift ligger her http://www.howtohaven.com/system/slipstream-xp-service-pack-3.shtml

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Cleaf » søn 06.09.2009 19:20

Hei.

Tusen takk skal du ha, jeg skal se på den. :)

Sitter og koser meg med Macen, blir vel kun Windows i nøden har jeg funnet ut. :P
medlem i 175 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav maggekris » søn 06.09.2009 19:28

Bærbare macer blir generelt ikke veldig varme. Min 13" macbok unibody holder seg på 49 grader C under vanlig bruk (dog ikke når det kommer til filmvisning...da raser det oppover til 60-70C)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Skal bytte, et par spørsmål

Innleggav Cleaf » søn 06.09.2009 19:40

Tja, jeg syns den ble en del varm til jeg fant noen møbelknotter jeg satte under, da ble det fort bedre.

Kjøpte den dyreste 15" istedenfor 17" da jeg ikke fikk 17" ned i datasekken min, ble for ille å måtte kjøpe ny datasekk for det der... ^^

Er uansett storfornøyd, og angrer ikke et sekund.
Beste valget jeg har gjort noen gang i dataverden uansett.

Mulig jeg venter til jeg får tak i Snow Leopard og jeg legger inn Windows 7 RC istedenfor, da jeg har det for hånd. :)
medlem i 175 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron