Mine første tanker om "switchen"

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Mine første tanker om "switchen"

Innleggav Uluen » fre 25.09.2009 18:13

(Er dette rett sted å poste slikt på?)

Jeg har skrevet litt om hvordan min "switch" har gått så langt, er det noen som vil ta en titt og kanskje komme med kommentarer og/eller råd?
 

Re: Mine første tanker om "switchen"

Innleggav MacKennsan » fre 25.09.2009 18:40

Utrolig bra blogg/ hjemmeside.
Kjente meg mye igjen når det gjelder overgangen/Switchen selv om jeg ligger milevis bak deg når det gjelder erfaring og knowhow angående data. Når det gjelder lightroom og behandling av bilder:
Kan man ikke lagre de behandlede bildene i en egen mappe og derfra importere dem til iPhoto fra den mappen? Gjør dette selv når det gjelder bildebehandling fra Canons egen programvare til mitt kamera.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Mine første tanker om "switchen"

Innleggav slogmo » fre 25.09.2009 20:14

Veldig bra skrevet.

Kjenner meg veldig igjen i mesteparten av det du skriver.
Har aldri hatt store problemer med XP, bruker det enda, men i mindre og mindre grad.
På jobben er det Lenovo laptop med XP som gjelder. Funker bra i grunn.

Men jeg gikk veien om en Hackintosh. Hadde bra hardware, og var ikke helt klar
til å kjøpe en ny maskin til >10k bare for å prøve.
Ble såpass fornøyd at det siste året har det gått 99% i OSX på PC'en min. :D

Har i lang tid vært motstander av iTunes. Har alltid sverget til Winamp som musikkspiller på datamaskinen.
En gang for mange år siden overtalte en kollega (Macbruker) til å prøve iTunes.
Det varte i et par dager til jeg synes at 40% CPU-bruk på en Intel Pentium M 1.7GHz CPU var litt vel mye bare for å spille musikk.

Har faktisk ikke brukt iTunes i OSX frem til for 2 uker siden. Venter på en 32GB iPod Touch, og dermed fant jeg ut at det var vel ikke noe vei utenom.
Og når man begynner å bruke en software så vil man komme til et punkt der irritasjon over ting blir mindre, og man ser mulighetene mere enn begrensningene.
Dog, synes iTunes kunne hatt bedre funksjonalitet rundt albumart, og burde hatt støtte for å importere WMA, OGG og FLAC.
Bare for å være hakket enklere å ta i bruk for oss switchere. ;)

Og når det kommer til e-post, så var jeg heldig med den.
Hadde begynt å bruke IMAP 1-2 år tidligere, så det var en veldig smal sak å få all e-posten inn i Mail.

En ting er sikkert. OSX har kanskje sine begrensinger/irritasjonsmomenter, spesielt for power users.
Men du verden så bra det funker.
Har fått en helt annen verden etter at jeg begynte å bruke ting som Exposè på museknappen. Slipper å alt-tab'e hele tiden.
Og det at man kan scrolle i et bakenforliggende vindu, bare ved å holde musa over det, uten å måtte flytte fokus til det programmet slik at det blir liggende øverst.

Har ikke testet W7 enda, men sett en del videoer. Og skal si at det ser faktisk veldig bra ut. Men tviler sterkt for at jeg ofrer OSX til fordel for W7. :D

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Mine første tanker om "switchen"

Innleggav Uluen » fre 25.09.2009 23:32

Takk for hyggelig kommentar fra dere begge.

Jeg var ganske uklar i posten tror jeg. (Jeg skriver sjelden og såpass lange poster er definitivt ikke vanlig fra min kant, dette koblet med at jeg er veldig selvkritisk fører til en sånn "post nå ellers blir det aldri ferdig" tilstand.)

Uansett, iTunes duger til å fylle musikk på iPhonen, det er den ekstra operasjonen for å transcode fra FLAC til MP3 som er litt irriterende.
Jeg får finne en bra spiller til FLAC når jeg får lyst til å plugge Mac-en i en ekstern DAC.
En Squeezebox 3 er den vanlige spilleren.

Jeg får bare forsøke å importere en mappe med RAW filer og se hva iPhoto gjør. Jeg tenker at jeg kanskje rett og slett holder iPhoto vekk fra mappene med RAW filer, evt. bare ber den importere fra den samme mappen jeg eksporterer JPG fra Lightroom en sjelden gang.

Bildene jeg jobber med i Photoshop ender opp som TIFF og de igjen er vel ikke så godt egnet for iPhoto?
Det blir mange spørsmål dette, det er noe av sjarmen med en ny platform, at det er så mye å finne ut av og det bare er å prøve seg frem :)
 

Re: Mine første tanker om "switchen"

Innleggav arntss » lør 26.09.2009 0:21

Leste bloggen din. Bra blogg!

Når det kommer til RAW og iPhoto er det ikke noe problem. Selv har jeg Nikon D80 og jeg har frem til for noen mnd siden så godt som 100 % av bildene i jpg, men nå blir det kun RAW fremover. Fungerer glimrende med iPhoto.

Men jeg forstår at du allerede bruker Lightroom, så jeg lurer litt på hvorfor du vil bruke iPhoto i tillegg til dette.
Anbefaler heller å teste Aperture om du vil ha et avansert "Apple" bildebehandlings-/bibliotekprogram.

Når det kommer til musikk, slet jeg også med musikken som jeg allerede hadde rippet fra mine plater til Windows i WMA format. Dette endte til slutt opp med at jeg slettet hele biblioteket og rippet på nytt med iTunes og da i AAC 320Kbs. Dette er helt okey for mitt vedkommende og jeg har ikke noe å utsette på kvaliteten når jeg spiller dette på mitt anlegg. (Harman Kardon AVR635 + (SA) System Audio 1750)

Når det gjelder overgang fra win...:
Selv slet jeg ekstremt med overgangen da jeg kjøpte min første Mac i 2005. Jeg er/var kanskje ikke så avansert bruker av datamaskiner som du ser ut til å være, men har blitt mer og mer avansert etterhvert etter overgangen til OSX.
Selv hadde jeg heller ikke særlige problemer med Windows, men etter at jeg lærte OSX å kjenne har jeg skjønt at det hadde jeg egentlig uten å tenke over det. Det hadde blitt en del av hverdagen og holdningen "sånn er det bare" eller "dette må man bare forvente" hadde nok tatt overhånd. Har blitt mer kritisk til hvordan ting skal være og fungere etter overgangen kan man vel kanskje si.
Ang din kommentar til stabilitet er jeg nok dermed noe uenig i etter noen år på OSX.

Ang W7 tror jeg dette er et steg i riktig retning for Microsoft, men det er heller ikke for meg god nok grunn til å konvertere tilbake. Det er nok, som du sier i bloggen din, en Vista 2.....

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron