Helt fersk

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Helt fersk

Innleggav amunds1 » tor 01.10.2009 6:57

Da den stasjonære PC'en tok kvelden ble det valgets kvaler. Etter timer på nett for å sjekke både det ene og det andre blei det til slutt mac, for det har jeg aldri hatt før. Etter et døgn er jeg godt fornøyd, men sjølsagt dukker det opp et og annet spørsmål.
Det jeg ikke finner på min iMac er et program der jeg enkelt og greit kan endre størrelse på bilder. På PC'n brukte jeg et lite gratisprogram som heter photofiltre. Det er så langt det eneste jeg savner.
Kan et sånt program, beregnet på windows, kjøres på mac, eller finnes det noe lignende for mac?
medlem i 174 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav arntss » tor 01.10.2009 7:41

Når du sier størrelse på bilder, mener du da filstørrelse eller mener du klipp/croping?

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav amunds1 » tor 01.10.2009 8:31

Det dreier seg om beskjæring, endre størrelse osv. Altså om den fysiske billedstørrelsen. For eksempel er jeg ansvarlig for ei webside der bildene er 475x267 px. eller i format 16:9.
medlem i 174 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav Hubro » tor 01.10.2009 8:44

Hei
Jeg kjenner til to enkle metoder for endring av filstørrelsen - uten nye programmer.

1 - Bruke Mail:
I iPhoto marker du bildene, klikk e-post symbolet nede til høyre, velg stor (høy kvalitet). I mailen kan du endre størrelsen (3 aleternativer) etter eget ønske med valgknappen nede til høyre, samt se direkte endring i størrelse nede til venstre.
Markerte bilder kan også dras rett inn i Mail fra iPhoto eller fra Finder for så å endre på de etterpå som over. Hvis du ikke skal sende de, kan du velge å lagre de. Enkelt? :-)

2 - Bruke Preview:
Åpne et bilde i Preview, velg Arkiver som og velg akkurat den kvaliteten du ønsker. :-D

Beskjæring gjøres i iPhoto ev. Picasa (gratis)

Jeg vil tro iPhoto´s eksport muligheter også vil være til god hjelp
Sist endret av Hubro den tor 01.10.2009 8:49, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav paal » tor 01.10.2009 8:45

Spørs om ikke Image Well (http://xtralean.com/IWOverview.html) er det du er ute etter. Tror det skal løse de utfordringene du nevner.
medlem i 240 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 01.10.2009 9:32

Bruk Preview - du vil fort oppdage at den er en kapabel liten kraftpakke. Verktøy for å endre pixelstrørrelse finner du under Tools-menyen. Beskjæring gjør du også enkelt. Endre format/komprimering også. Fargejustering/kontrast/ekpsonering etc finner du og.
MIn erfaring er at den faktisk er bedre til å skalere ned bilder enn Potoshop i mange tilfeller. Og den kan åpne native Potoshop-filer.
It slices, it dices.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav janern » tor 01.10.2009 9:33

Her har du en "bunch" med bilderedigeringsprogrammer som alle fikser dette (shareware): Link
medlem i 174 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav Jon » tor 01.10.2009 9:39

Les:Mac1s switchguide

Du bør også sjekke ut automator hvor du kan lage en resize action som du etterpå knytter opp til en mappe. På den måten er det bare å slippe bildefilene inn i mappa, også vil de bli resiza.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav amunds1 » tor 01.10.2009 9:42

Tusen takk for svar. Jeg ska bruke de neste dagene på å sjekke ut de forskjellige forslagene. Fikk maskina i går, men kjenner meg frelst allerede :-)
medlem i 174 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav SinWin » tor 01.10.2009 9:59

Når du har markert et utsnitt i preview kan du trykke command+k (epletast+k) for å beskjære bildet slik du har markert. command+shift+s er "lagre som".

En kan også justere farger, kontrast etc. i preview. Hurtigtasten for det er alt+command+c, det ligger under "verktøy" i menybaren.

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav arntss » tor 01.10.2009 10:06

Bruker du iPhoto, så gjør dette programmet croping meget lett. Fargejusteringer og annet er også en lek der.
iPhoto følger også med maskinen.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav nils.j » tor 01.10.2009 14:32

Du verden.
Sinwin, tusen takk!
Jeg trodde Preview bare var "view", men det er jo et fantastisk program, og mye raskere enn Photoshop hvis man skal fikse på et bilde utenfor iPhoto.
Glimrende!

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Helt fersk

Innleggav SinWin » tor 01.10.2009 14:44

Fint å kunne hjelpe :-)

Preview er helt genialt til enkle, små justeringer av bilder. Det har i grunnen mye de samme funksjonene som iPhoto, men mangler et par stykker (eks. "rett opp"), og har et par ekstra (eks. bildeskalering).

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]