Norsk stavekontroll

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Norsk stavekontroll

Innleggav eidsvoll » søn 18.10.2009 15:47

Hei..

Har netopp skiftet fra pc til mac, (det skulle jeg have gjort for mange år siden) men problemet er at jeg mangler norsk stavekontroll.

Har prøvet at været inne på linken, ''kom i gang med stavekontroll på norsk'' men når jeg laster ned bliver det bare til en blank side. Er jeg nød til at laste ned og installere openoffice, for at kunne installere norsk sprog/stavekontroll..??

Jeg har set meg litt om i forummet men syntes ikke jeg kunne finne noget, men det kan jo godt være at emnet er blevet berørt før.

Eidsvoll...
medlem i 173 måneder
 

Re: Norsk stavekontroll

Innleggav MortenS » søn 18.10.2009 16:14

Heisann!

Først og fremst: har du OS10.5 eller 10.6? For 10.6 (Snow Leopard) skal det være ganske greit å fikse dette.

Om du laster ned filen som heter no_NO-pack2-2.0.10.zip fra for eksempel http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577 og åpner denne skal du finne alt du trenger. Først plukker du ut filene som er beskrevet i denne artikkelen:

http://mac1.no/artikkel/7929/kom-i-gang ... ow-leopard

Deretter limer du disse inn i Macintosh HD->Bibliotek->Spelling

Gå deretter inn i Systemvalg->Språk og tekst og i Tekst-fanen velger du Norsk Bokmål (bibliotek) eller Norsk Nynorsk (bibliotek) under Stavekontroll.

Håper det ordner seg.

Hilsen Morten

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Norsk stavekontroll

Innleggav eidsvoll » søn 18.10.2009 16:53

Hei.
Hvor finner jeg lige ut av om jeg har OS 10.5 eller 10.6..?? Jeg tror nu nok jeg har 10.6. :-/

Men som sagt er jeg litt ny i dette med Mac..

Hilsen Eidsvoll
medlem i 173 måneder
 

Re: Norsk stavekontroll

Innleggav MortenS » søn 18.10.2009 17:22

Hvis du klikker på eple-logoen øverst til venstre og velger "Om denne maskinen" vil det stå MacOS Versjon 10.5.x eller 10.6.x, disse vil svare til hhv. Leopard eller Snow Leopard.

Hilsen Morten

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Norsk stavekontroll

Innleggav eidsvoll » søn 18.10.2009 17:57

Så ser det ut til at det lykkes.. Nu har jeg ikke mere røde prikker unner ordne..

Mange tak for hjelpen.... :-)

Eidsvoll
medlem i 173 måneder
 

Re: Norsk stavekontroll

Innleggav MortenS » søn 18.10.2009 18:14

Bare hyggelig, flott at det ordnet seg!

Morten

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]