Ekstern harddisk på pc og Mac

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Mad » søn 25.10.2009 15:20

Hei, er sylfersk på Mac,(og forum),over halveis i livet og noe over middels bekymra for å gjøre noe galt. Har surfet og søkt her og andre steder i timer og funnet ut at jeg ikke får lært og ordnet alt på en gang.

Har skjønt at jeg bare får lest fra min gamle externe hardisk pga fil-formatet. Og at det finns flere løsninger. Macfuse blant annet, også at det finns løsninger for å kjøre windowsprogram her. Kommer til å trenge det også tror jeg desverre.

Men tør ikke hoppe inn i dette og lurer i første omgang på om jeg bare kan dele den eksterne hd`n og kjøre ntfs på litt og formatere resten til Macèn min. Og kan jeg gjøre dette fra Macèn? Det er en to dager gammel Imac 22"

Bare sånn inntil videre for å få en litt mykere overgang uten å måtte laste inn for mye ( for meg ) fremmede program. Er litt lei alt tullball det fort blir ( på pc i allefall ).
Har bare noen timer på Mac og føler meg ikke helt trygg enda.
medlem i 173 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Staale » søn 25.10.2009 15:49

Ja, du kan partisjonere disken med en NTFS-partisjon og en HFS+ (Mac) partisjon. Du kan gjøre dette fra Macs Diskverktøy (ligger i mappen Programmer->Verktøy), men da slettes alle tidligere data på disken. Det finnes også programmer som kan gjøre dette uten å slette alt innholdet på disken (PartitionMagic til PC f.eks), men det er alltid en viss risiko involvert hvis velger et slikt program.

Selv bruker jeg FAT32 på min eksterne harddisk, dette er et format som kan leses og skrives til av Mac, Windows og Unix. Dessverre ligger det en øvre grense på 4 GB per fil. Hvis alle filene dine er under 4GB vil jeg derfor anbefale deg å kopiere alt innhold fra den eksterne over på iMacen, formatere til FAT32 vha. diskverktøy, for så å kopiere tilbake innholdet.

Ståle

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Mad » søn 25.10.2009 17:19

Takk.
Fungerer nydelig. Tok bare noen minutter også.
Mesteparten ligger slik Macèn ville ha den ( Mac OS Extended ) og 25Gb ligger som Fat32.
Nå kommuniserer jeg enkelt med den gamle laptopen.

De kommer opp som to hardisker når jeg plugger inn så jeg enkelt velger hvor jeg lagrer ting. Begynner virkelig å like Mac og ikke trenger jeg å kjøre windows her heller tror jeg.
I alle fall foreløpig.
medlem i 173 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav arntss » søn 25.10.2009 17:40

Det meste av programmer finnes også til Mac, eller man finner tilsvarende programmer.

For det meste er det helt spesielle programmer som gjør at noen velger å fortsatt bruke Windows på Macen i form av Bootcamp eller en eller annen virtuell løsning.

Selv har jeg hatt mange år på Windows og savner ikke noen programmer den dag i dag.

Om du trenger programmer som Office, Photoshop, løsninger for musikk etc, så finnes det gode alternativer for dette også til Mac.

MS Office finnes til Mac i egen versjon. iWork pakken fra Apple gjør rimelig god nytte for seg her hos meg som erstatter for MS Office selv om det er noen små konflikter mellom Excel og Numbers i blant. Gratis Office program er feks Open Office eller Neo Office, som også gjør jobben greit.

Ellers har Adobe egne versjoner for Mac, både Photoshop og de fleste andre programmene.

iPhoto som allerede ligger på Macen når man kjøper den tar godt vare på bildene dine, men om man vil har Google et alternativ som er gratis og heter Picasa.

I tillegg har Apple et program som heter Aperture som du finner en trial versjon av på sidene til Apple. Et litt mer avansert program enn iPhoto.

Redigerer du film er iMovie et helt okey alternativ, men vil anbefale å ta en titt på Final Cut Express.

Musikk er meget greit å behandle i iTunes og i tillegg så finnes det noen andre alternativer som feks Vox eller Songbird.

Etc etc....

Du skal ha meget spesielle behov i programvare for at man skal si at man MÅ bruke Windows.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Mad » søn 25.10.2009 18:07

Ja, er ikke like bekymra lenger.
Det jeg ikke får til så langt er en gammel scanner jeg ikke finner drivere / programvare til. En gammel Hp S20.
Har en Canon Canoscan 8800F så jeg klarer meg godt, men trives godt med den gamle Hp`n. Den virker kjappere og enklere på vanlig 135mm enn Canon-scanneren. Sikkert bare en vanesak.
Har i allefall ikke tenkt å kjøre windows på Macèn bare for det.

Savner også et program som heter PhotoRecord men der finner jeg helt sikker gode alternativer.
Har bare hatt Mac i 2 døgn og jeg har brukt tiden mest til å bli litt kjent og surfe i forumet her. Slik at jeg ikke skal laste ned noe galt eller noe jeg ikke trenger. Har vel brukt Pc for lenge.

Er storfornøyd så langt. Nesten redd dette er for godt til å være sant. Føler at laptopen fort blir støvete nå. :-)
medlem i 173 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav arntss » søn 25.10.2009 18:13

Gratulerer med valget forresten og velkommen på forumet.

Er dette programmet du leter etter: http://canon-photorecord.software.informer.com/2.2/

Ang scanneren din så kan du se om dette kan hjelpe deg: http://www.apple.com/downloads/macosx/d ... ivers.html
eller denne:
http://www.hamrick.com/vsm.html

Er det flere spørsmål er det mange her på forumet med god insikt og masse kunskap om Mac og Mac OS X, så det er bare å spørre. Det er vel derfor forumet er her.... :D

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Mad » søn 25.10.2009 18:44

Ja. Men finner ikke at de har tenkt på Mac når det gjelder den gamle scanneren ( 10 år allerede) eller Photorecord. Photorecord fulgte med når jeg kjøpte kompakt-kamera. Har cd`r for Mac og Windows. Både nye og eldre. Og på Mac cd`ne har de utelatt dette programmet helt.

Får også opp feilmelding på Ice-modemet jeg starter Macèn . Må trykke ignorer. Husker ikke hva det står i øyeblikket. Ellers virker det greit.
Tror det har noe med det innebygde minnet. Bruksanvisningen og installasjonsfilene ligger der. Plager meg ikke så mye i øyeblikket men skal ordne det etterhvert. Bagateller i forhold til pc`n min.

Foreløpig er jeg litt i himmelen her. Bare den ikke detter i hue på meg snart. :-)
medlem i 173 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav arntss » søn 25.10.2009 18:54

Klarer heller ikke finne dette programmet for Mac på nettet når jeg søker.

Men er ikke dette et program for å lage bildebøker eller bildealbum eller noe i den retningen?
I så fall så er dette funksjoner som er innebygget i feks iPhoto. Mener at det også er innebygget i feks Picasa fra Google. Eller om du velger feks å kjøpe Photoshop Elements, så er det også funksjoner for dette i det programmet.

Det er nok ikke sikkert at du finner drivere til den gamle scanneren om den er 10 år gammel. Mac OSX er ikke så gammelt en gang... hehe. Mac OSX kom i 2001 hvis jeg ikke husker helt feil. Men har sett det foreslått at Vuse skal dekke mange scannere som finnes. Det finnes i en trial versjon, så det kan sikkert ikke skade å prøve det ut og se om det fungerer. Har forsåvidt en Canon 4400 som er litt svakere enn din Canon 8800, men bruker ikke denne etter at jeg kjøpte multifunksjonsskriver. Blir lite scanning av gamle negativer. Det var faktisk derfor jeg kjøpte scanneren, men har ennå ikke brukt den til dette etter at jeg har hatt den i ca 1,5 år.... sløvhet? Ja!

Uansett så finnes det alternativer til det meste av programmer som blir brukt i privat sammenheng. Det er litt verre med spesialprogrammer for enkelte bedrifter eller enkelte veldig spesielle programmer. Auto Cad finnes ikke for Mac, men mener det finnes alternativer også der.

Fortsatt lykke til videre med Macen.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Lokehue » søn 25.10.2009 20:03

Mad: Jeg tror du trygt kan erstatte Photorecord med iPhoto, som allerede ligger på Macen din!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav ingfrid » man 26.10.2009 19:59

Staale skrev:Ja, du kan partisjonere disken med en NTFS-partisjon og en HFS+ (Mac) partisjon. Du kan gjøre dette fra Macs Diskverktøy (ligger i mappen Programmer->Verktøy), men da slettes alle tidligere data på disken. Det finnes også programmer som kan gjøre dette uten å slette alt innholdet på disken (PartitionMagic til PC f.eks), men det er alltid en viss risiko involvert hvis velger et slikt program.

Selv bruker jeg FAT32 på min eksterne harddisk, dette er et format som kan leses og skrives til av Mac, Windows og Unix. Dessverre ligger det en øvre grense på 4 GB per fil. Hvis alle filene dine er under 4GB vil jeg derfor anbefale deg å kopiere alt innhold fra den eksterne over på iMacen, formatere til FAT32 vha. diskverktøy, for så å kopiere tilbake innholdet.

Ståle


Hei jeg sitter akkurat med denne utfordringen. Har store AVI filer som jeg vil ha over fra Mac til PC. Ok å formatere til FAT, men det har som du sier begrensing på størrelse. Jeg klarer ikke å skjønne hva du mener med en NTFS-partisjon og en HFS+ (Mac) partisjon Flott om jeg kune fått en forklaring :-) Mulig jeg nok er noe klønete!! PS!! Disken er tom
medlem i 183 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav Mad » man 26.10.2009 20:48

Jeg hadde ingen store filer så jeg delte hardisken min i en liten Fat32 del og en større HFS+. Det står "Mac OS Extended (journalført)" på denne men regner med det er riktig.

Gjorde det slik så jeg kan skrive og lese til den lille delen fra Windows, mens Macèn nå kan bruke hele.

Har ikke prøvd med store filer enda men tror vel det skal gå på Mac-delen.
Hvis du skal bruke store filer i Windows må du vel formatere til NTFS formatet i stedet for Fat32 på den "lille" delen men da kan Macèn bare lese og ikke skrive tilbake dit.

Da må du skrive tilbake til den andre delen. Det blir vel dobbeltlagring i noen tilfelle, men for meg dreier det seg om å kunne flytte filer fram og tilbake mellom windows og Mac hvis det trengs. Noe fordi laptopen er mer praktisk å dra med rundt enn Imacèn.
Jeg lagde "windows" delen minst mulig. 25Gb. Resten ble 225Gb

Formaterte på Macèn så jeg er usikker på om den kan eller gidder å lage NTFS forresten. Det sjekket jeg ikke da jeg drev på. Mulig det da må kjøres på en pc.
medlem i 173 måneder
 

Re: Ekstern harddisk på pc og Mac

Innleggav drhouse » man 26.10.2009 21:43

Det finnes både gratis og kjøpe løsninger som lar Mac både lese OG skrive til NTFS.
MacFUSE er gratis og funker vel greit, men jeg plagdes litt så jeg gikk over til
kjøpt programvare.

Jeg bruker Paragon NTFS, det koster 110 kroner akkurat nå og er både sikkert,
velprøvd og stabilt (derfor jeg valgte det fremfor gratisalternativene).

Enkel å installere, og vips er det bare å skrive både avi filer og hva det måtte
være til og fra NTFS disken.

Mac er fint. :-)
medlem i 205 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]