Har MS endelig greid det med Windows 7?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Firestone » man 26.10.2009 22:40

Dette er et spørsmål jeg egentlig stiller meg selv hver eneste gang Microsoft slipper sine store oppdateringer av Windows.

Ville bare lufte mine tanker om denne saken.. det er IKKE ment for å hisse opp om noen Windows/Mac/Linux-hva-er-best-diskusjon, men bare for å høre hva dere tror om fremtiden. Selvfølgelig blir det mye spekulasjon oppi alt dette.

Jeg har testet Windows7 den siste tiden (mest gjennom VMWare Fusion), og det ser ut som de har greid å få ting til litt bedre denne gangen enn den totale skivebommen det ble med Windows Vista.

Skal sies at jeg aldri har vært noen stor fan av Microsoft Windows noen gang, og har stort sett alltid lett etter alternative løsninger til Windows. Forøvrig skal det nevnes at jeg startet med Commdore64, og ble senere enormt stor fan av Commodore Amiga, og spesielt AmigaOS...men greit nok. Jeg jobber med IT til daglig og får min porsjon med Windows, og hysteriet om Windows7-lanseringen ser ut til å bare være økende. Folk spør stadig om dette, og flere og flere kunder spør om dette er veien å gå.
Føler at folk står i et veikryss nå og er litt usikre på hvor de skal gå?

Jeg får bare en litt sørgelig følelse inni meg hvis Microsoft plutselig nå skal ha greid å gjort ting såpass riktig at de kan begynne å sammenligne seg med f.eks MacOS X, som rett og slett ble en slags redning for oss som ikke vil være med i Microsofts verden. Akkurat nå smiler verden til alternative systemer, men vil det vare?

Jeg har et motto som sier at kopien aldri er like bra som originalen, og jeg sikter vel til at MS ofte kopierer ting fra andre (ikke bare apple), og har egentlig lite originalt å komme med selv.

Bevares, MS har mye bra programvare, så jeg kan ikke si at jeg legger min fulle hat mot dem... jeg bare unner dem ikke den posisjonen de har i markedet i dag.

Hva tror dere kommer til å skje? Kommer migreringen til Mac-platformen til å bli mindre? Skal vi begynne å se at folk går tilbake til Windows igjen?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav slogmo » tir 27.10.2009 0:37

Er ikke godt å si.
Har brukt XP siden det kom ut, og synes det er det mest veldesignede OS'et fra MS.
Vista ble litt for "rotete" etter min mening.
Nå har jeg ikke vært mange timene innom Vista, det har vært i jobbsammenheng.
Har ikke prøvd W7, og det blir vel ikke med det første heller.
Regner med det blir i jobbsammenheng, og ikke på mine egne maskiner.

OSX er et veldig godt designet (utseendemessig) OS, og jeg liker stabiliteten samt mange av de herlige funksjonene som gjør arbeidet mitt mere effektivt.

Eneste jeg føler at jeg kan si er at W7 ikke kommer til å få like mange folk til å switche slik Vista gjorde. Det er i alle fall det jeg tror.
Men tiden vil vel vise. :D

Håper i alle fall at MS har klart å lage noe bra denne gangen. Jeg unner de det.
Samt at brukerene tjener på å ha 2 store aktører som kniver om kundene.
Det vil påvirke Apple til å finne på enda mere ting som vil gjøre OSX enda bedre i fremtiden.
Og det vil gi Windowsbrukerene et enda bedre OS om de ikke velger å switche.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 27.10.2009 1:43

Ars Technica har akkurat sluppet sitt Windows 7 review:
http://arstechnica.com/microsoft/review ... review.ars

Selv om jeg alltid har brukt Mac leste jeg dette, og Ars det eneste stedet jeg kommer til å lese et Win OS review, fordi jeg vet at det er The Stright Dope. Grundig og teknisk, med meningers mot men uten fanatisme. Konklusjonen slik jeg leser den er at Win 7 er helt ok, men mest pga av at Vista også egentlig var det, men nå har driver-situasjonen blitt bedre og mer software er klar over nye ting som UAC, dessuten har hardware blitt kjappere.
Win 7 ser ikke ut til å være noe revolusjonerende, og iallfall som et konsumer-OS er det flere aspekter der hvor MS stadig sliter med å ta innersvingen på Apple, eller i det hele tatt hale innpå.
Merker at jeg egentlig synes det er helt greit om MS klarer å få til et ok OS som mange oppgraderer til. Toget har uansett kjørt i forhold til at MS skal kunne holde på den fullstendig dominerende rollen det engang hadde, og Apple kommer til å spise markedsandeler i årene framover uansett. De er blitt så store i konsumentsegmentet at de ikke er til å stoppe.

Én ting gjennomgangen til Ars nærmest hoppet over var installasjonsprosessen gitt at du har tidligere oppsett du vil ta med deg. Skal bli spennende å se hvordan det utfolder seg i forhold til det faktum at det er mange Win7-versjoner, mange Vista-versjoner og mangelen på oppgradering fra XP-maskiner.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Cybbe » tir 27.10.2009 2:16

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i det underkommuniserte premisset ditt, at Microsoft ikke har fått det til, greid det, med tidligere utgivelser av Windows. Markedssituasjonen tyder på det motsatte. Og som allerede er påpekt, Vista var faktisk ikke så katastrofalt dårlig som enkelte later til å tro.

Windows 7 er et solid OS. På mange områder er det sterkere enn Mac OS X, akkurat som Vista var det. På mange andre områder har Mac OS X overtaket. Jeg tror ikke du skal arbeide ut fra tesen om at Mac har klart seg greit de siste årene fordi Microsoft 'ikke har greid det'. Snarere tiltaler de til forskjellige personer, og akkurat som der er svært mye Apple aldri kan konkurrere mot MS med på OS fronten, så kan ikke MS konkurrere ut Apple heller.

Og hvor stor har denne migreringen til Mac-plattformen egentlig vært? Tar du en titt på markedstall ser du at Apple har forblitt en nisjespiller overalt. Selv i USA, et meget sterkt Mac-marked, har de aldri klart å få stort mer enn 10% (siste tallene jeg så lå komfortabelt under det). På verdensbasis er det under 4%. Apple vil fortsette innen sin nisje, men jeg tror selskapet aldri kan vokse til å bli særlig mye større enn det de er nå. Forretningsmodellen deres fungerer for en liten del av markedet, men ville aldri fungert som dominerende aktør (MS kunne f.eks. aldri ha tilbylt en programvarepakke tilsvarende det som følger med Mac OS X til Windows, av elementære årsaker).

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav mortenv » tir 27.10.2009 5:12

Jeg har ikke nok kunnskap til å kunne uttale meg noe om forholdet mellom Microsoft og Apple sine markedsandeler eller lignende. Jeg kan derimot uttale meg om hva jeg synes om win7 tatt i betraktning til OSX;

For det første har jeg brukt Windows XP siden det kom ut. Jeg er enig i at Windows Vista ikke på noen som helst måte var et solid operativsystem i forhold til windows xp. Det skal sies at jeg bare prøvde windows vista i en liten periode da det ble lansert. Windows 7 har jeg derimot tatt i bruk lenge, helt siden den første RC utgaven kom ut, og allerde da var dette et sinnsykt gjennomført operativsystem. Til og med sammenlignet med Windows XP. Jeg har nå brukt OSX 10.5 og 10.6 i ca. 4 måneder etter at jeg investerte i min første mac (mbp). Og jeg må si at Det er et utrolig gjennomført OS. Kanskje mest med tanke på utseendet. Det er fantastisk å se på.

Men jeg vil gå så langt som å si at ikke bare windows XP, men også win7 kan hamle opp med OSX. Når det kommer til å multitaske, og gjennomføre mer krevende arbeidsoppgaver er windows unikt. Det kan godt hende at OSX er et mer stabilt OS. Men jeg tror dette har mye med det faktum at OSX som oftest (om ikke alltid) blir kjørt på MAC maskiner. Hvis man kjøper ordentlige pcer (Noe jeg har gjort) er windows7 helt sinnsykt effektivt! OSX blir nesten trangt, og man føler at man er begrenset på mange flere måter i forhold til windows. I tillegg vil jeg gå så langt som å si at jeg føler jeg har mye mer kontroll over hva som skjer på windows7 enn OSX. Blant annet er forenklingen av innstallasjoner og avinnstalasjoner på OSX skremmende. Når jeg skal avinnstalere et program bare drar man det i søppelkassen, og så er det borte? Det føles helt feil, og dermed føles måten man avinnstalerer programmer i win7 desto mer riktig. Måten OSX ikke skalerer vinduer når man trykker på grønn + over hele skjermen, og at menyen ligger nede der hele tiden, med mindre man velger å skjule den automatisk gjør at det virker veldig rotete når man har mange vinduer oppe. I windows7 føles det hele tiden ut som at man har kontrollen over hva som skjer.

Jeg elsker macbook proen min, og den tilfredstiller mine behov som en bærbar pc. Den er også veldig effektiv under forelesninger og skolebaserte oppgaver. Designet på mac maskinene er også helt fantastisk. Jeg har vurdert nå i en ukes tid om jeg skal selge pcen min og kjøpe meg en iMac også. Da ville jeg endt opp med å kjøre win7 på den i så fall.
medlem i 175 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Firestone » tir 27.10.2009 9:31

Morsomt å se at vi faktisk kunne ha en høvelig saklig diskusjon rundt dette temaet her, og at noen faktisk tørr å si sin ærlige mening om denne saken her.

På andre forum som ville det vært som å kaste bensin på et bål. Tenker da spesielt på kommentarfeltene til f.eks ITavisen som inneholder så fantastisk mye usaklig av fjortisser som har null peiling i det hele tatt.

Jeg kan si meg enig med Cybbe om at overskriften kanskje ble litt teit, men det var egentlig for å dra med litt ekstra folk til diskusjon.

Greit nok at Windows Vista kanskje fikk mye ufortjent kritikk, og at det helt sikkert hadde vært bedre om ting hadde vært litt mer forberedt slik ting er i dag med Windows7. Men jeg tenker her på hva som faktisk er reelt. Hvordan brukeren opplever Vista osv.
Jeg husker da det kom ut og kundene kom og skrek ut "Kan jeg ikke få XP på denne maskinen i stedet?". Det er bare akkurat dette som fasinerer meg at brukerne ikke sier denne gangen, og derfor kan man vel spørre seg selv om de har "greid det".

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav cladi » tir 27.10.2009 10:42

@Cybbe
«Markedsandel» er en vanskelig størrelse å bruke i diskusjoner som dette. Snakker vi om antallet nysolgte maskiner i et spesifikt år? Om den totale mac-andelen (gamle og nye maskiner) på verdensbasis, eller om markedsandeler på operativsystemsiden? Her skal man altså holde tunga rett i munnen. Og veldig ofte gjør folk den tabben at de - når hardware markedsandeler sammenlignes - setter Apple opp mot røkla. Jo, Apple blir forsåvidt en nisjeleverandør dersom vi slår sammen salgstallene for all verdens PC-produsenter, og så sammenligner med antallet solgte Mac'er. Men det gjør ikke Apple til noen liten PC-produsent.

Det som er litt interessant, sett i lys av din påstand om at «Apple har forblitt en nisjespiller overalt», er at selskapet er USAs fjerde største produsent av personlige datamaskiner. Bare HP, Dell og Acer er større. En i andre sammenhenger «kjempe» som Toshiba, havner bak Apple. Det er også interessant å vite at Apple har 34 milliarder dollar «på bok». Det er 4 milliarder dollar mer enn børsverdien på f.eks Dell...

Tilbake til markedsandeler: Antallet mac'er på nett har doblet seg i løpet av de tre siste årene, iPhone har blitt den mobile enheten som har flest nettbankbrukere på verdensbasis osv osv.

Går vi til USA og kikker på tall for solgte maskiner med en prislapp på over 1.000 dollar, er det faktisk slik at Apple i gode kvartaler har over 50 prosent av dette totalmarkedet. Jeg synes det sier mye om hvem Apple er, og også hva de ønsker å være.

...og kikker vi på markedsandel når det gjelder salg av digital musikk - på verdensbasis - tror jeg jaggu vi skal forlate ditt begrep om at Apple er og blir nisjespiller, totalt. :bitchin:
medlem i 199 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Judas » tir 27.10.2009 11:18

mortenv skrev: Jeg har nå brukt OSX 10.5 og 10.6 i ca. 4 måneder etter at jeg investerte i min første mac (mbp).
.......... Måten OSX ikke skalerer vinduer når man trykker på grønn + over hele skjermen, og at menyen ligger nede der hele tiden, med mindre man velger å skjule den automatisk
gjør at det virker veldig rotete når man har mange vinduer oppe. I windows7 føles det hele tiden ut som at man har kontrollen over hva som skjer.


Eg trur desse tinga heng saman. Du er meir effektiv i W7, pga. din korte tid på mac. Eg må sei at min følelse er stikk motsatt. Eg er hundre gongar meir effektiv på mac. Exposè, quicksilver og alle hurtigtastar gjer at eg brukar mest ikkje musa lenger.

Men eg registrerer òg at W7 er vel det OS frå MS som liknar mest på Mac Os X. Du finn ganske mange detaljar og småting som minnar veldig.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Maxell » tir 27.10.2009 11:37

@Cladi

Din forvirring rundt markedsandeler er og blir det - forvirrende. For det første snakker vi om antall maskiner med Windows installert, og det er jo de langt fleste PC-er (med unntak av noen få til Linux of Hackintosh).

På den andre siden snakker vi om maskiner med OS X installert, som jo bare (med unntak av noen få Hackintosher) er macer.

Dette er og blir den mest korrekte måten å regne markedsandel på - Microsoft lager jo ikke pc-er.

"Antall solgte maskiner over 1000 dollar" er et SVÆRT ullent måltall. For det første har du da kvittet deg med en hel haug pc-er (gå på Elkjøp: Hvor mange laptoper finner du til under den prisen? En haug!)

Og så gjelder det igjen å se tallene i sammenheng. Hvis jeg starter mitt eget "OS X Maxell", og halvparten av alle som kjøper nytt operativsystem dette kvartalet velger "OS X Maxell" fremfor andre operativsystemer, så kan jeg skryte av dette 50 %-tallet. Men når man ser på det totale antall som bruker OS X Maxell i forhold til Windows, så er det fortsatt latterlig lavt.

Det blir det samme som de som sier at børsen har hatt en oppgang på 60 % i år, det er helt fantastisk og all krise er borte. Da sier økonomene "levels, you fucking idiots, levels". I denne fine prosentregningene har altså optimistene ikke fått med seg at hovedindeksen ligger på 350 poeng, og at den har vært over 500 poeng.

Edit: Fjernet siteringen, siden det ble en halv side.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav pmortenh » tir 27.10.2009 12:56

Hvorfor er Windows sin markedsandel så stor.
Fordi MANGE kontor applikasjoner er knyttet opp mot MS Office.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Lars A. Gundersen » tir 27.10.2009 13:21

mortenv skrev:.... Blant annet er forenklingen av innstallasjoner og avinnstalasjoner på OSX skremmende. Når jeg skal avinnstalere et program bare drar man det i søppelkassen, og så er det borte? Det føles helt feil, og dermed føles måten man avinnstalerer programmer i win7 desto mer riktig.


Heh, en klassiker. Ikke meningen å hisse noen opp, men det der kan bare ha blitt skrevet av en som har brukt Windows i mange år og som nå ha begynt å bruke Mac. En i motsatt situasjon ville sagt: "Hæ? Må jeg kjøre en avinstalleringsprosess for å bli kvitt det programmet? Hvorfor kan jeg ikke bare dra det ned i søppelkassa? Hva mener du, 'Registry'?" :-)
Morsomt hvordan ens forventninger om hvordan ting fungerer under panseret kan påvirke den psykologiske oppelvelsen av hva som er bra og hva som er dårlig eller uoversiktlig.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav HenrikWL » tir 27.10.2009 14:04

Maxell skrev:"Antall solgte maskiner over 1000 dollar" er et SVÆRT ullent måltall. For det første har du da kvittet deg med en hel haug pc-er (gå på Elkjøp: Hvor mange laptoper finner du til under den prisen? En haug!)


Dette har jo alt å gjøre med hvilket markedssegment man velger å fokusere på. Apple har helt klart og tydelig hatt fokus på $1000+ segmentet, og i det segmentet så er de faktisk ikke så marginale.

Maxell skrev:Det blir det samme som de som sier at børsen har hatt en oppgang på 60 % i år, det er helt fantastisk og all krise er borte. Da sier økonomene "levels, you fucking idiots, levels". I denne fine prosentregningene har altså optimistene ikke fått med seg at hovedindeksen ligger på 350 poeng, og at den har vært over 500 poeng.


Dette blir en digresjon, men jeg måtte bare kommentere.

Det som er interessant å merke seg i forbindelse med finanskrisen, er at bunnen var på rett under 200 poeng, mens toppen på forrige periode (rundt juletider 2001) var på like over 200 poeng. En hovedindeks på 350 er fortsatt vanvittig sterkt til Oslo børs å være.

http://hopey.netfonds.no/analysis.php?p ... change=OSE

Så har det seg jo selvfølgelig slik at hovedindeksen ikke eksponerer verdifordelingen innad i markedet, ei heller gir den et overblikk over den større sammenhengen som OSEBX er en del av, men det gir dog et aldri så lite perspektiv på ting.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Maxell » tir 27.10.2009 14:23

Siste topp, altså sommeren 2008, var over 500 poeng.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav MacLet » tir 27.10.2009 14:28

Det er jo bra om Windows har klart å lage noe brukbart. En av nøkkelfaktorene til sikkerheten vi har i OSX kommer jo av hvor populært det er blant hackere. Markedet er lite, dermed er det lite "streetcreds" å få om man lager virus, i forhold til det mange ganger større markedet til MS. Om MS nå lager noe brukbart, som fører til at deres markedsandel vokser, blir det jo bare enda mer populært. Da får vi ha vårt OSX i stadig fred å ro. Jeg ser på det at Apple og MS nærmer hverandre i markedsandel (heldighvis langt unna ennå), som en trussel for vår sikkerhet. Jeg er ingen hacker, men jeg vil ikke tro at OSX er umulig å hacke, om folk gidder. Så nøkkelen er å ikke gi dem motivasjon til å hacke, ved å holde markedsandelen liten nok. :-)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Maxell » tir 27.10.2009 14:34

pmortenh skrev:Hvorfor er Windows sin markedsandel så stor.
Fordi MANGE kontor applikasjoner er knyttet opp mot MS Office.


Det er en del av årsaken ja. Og for oss profesjonelle som bruker Office til daglig, er det faktisk en fantastisk bra programpakke. Jeg har prøvd ut Pages grundig, og det kommer dessverre ikke i nærheten når det gjelder seriøs dokumentbehandling.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]