Har MS endelig greid det med Windows 7?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav cladi » ons 28.10.2009 0:36

@Cybbe
Det ser ut som om det er ganske mange av funksjonene i Pages du ikke har funnet, men som da vitterlig ligger helt opp i dagen.

Når det gjelder ordbøker/stavekontroll, blir disse aldri bedre enn ordlisten som følger med program eller operativsystem. Og jeg har til gode å høre noen med norskkunnsaper av betydning rose Words ordliste/stavekontroll. Pages har frem til SL lidd av at det ikke har vært god nok ordliste tilgjengelig (cocoAspell har definitivt ikke vært bra nok), men med den nye, åpne standarden for implementering av universal stavekontroll i OSX, har dette heldigvis bedret seg betraktelig.

Fletting er også en av de tingene jeg synes har blitt bedre i Pages enn i Word, og formelredigering synes jeg også er greiere i Pages enn i Word.

Har du ikke funnet autosave? Da snakkes vi når du har åpnet programmet.
medlem i 199 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Cybbe » ons 28.10.2009 2:07

De funksjonene jeg snakker om ligger ikke opp i dagen. Ordboken i Pages er merkbart dårligere enn Word, og analyserer f.eks. ikke setninger. Fletting har blitt bedre i siste utgave, men støtter fortsatt ikke flere sett data på en side. Når man krever litt mer avanserte funksjoner hender det Pages kommer til kort.

Det finnes ingen autosave innebygget i Pages. Synd du sprer feilinformasjon til fremtidige brukere. Kan man legge det inn via tredjeparts programvare man betaler for? Ja (ForeverSave). Men det er ikke en funksjon Apple har funnet det verdt å legge til selv. Bruker du virkelig programmet eller vet du rett og slett ikke hva autosave innebærer?

TextEdit har f.eks. autosave, men Pages 09 har det ikke.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav cladi » ons 28.10.2009 4:03

Hvorvidt ordboken i Word er bedre enn den i Pages, kommer jo som de fleste av oss vet, an på hvilken ordbok vi har installert under OSX. (Det finnes altså en rekke alternativer til den det er pekt til fra f.eks mac1). Jeg skal ikke snakke for andre, men jeg lever av å skrive, og for meg er ikke Words ordbok god nok.

At det er funksjoner i Pages som ikke ligger helt opp i dagen, er muligens en svakhet programmet deler med Word, eller?

Jo, Pages har autosave. Det er godt mulig du ikke har benyttet deg av funksjonen, men den funker for meg. Uten tredjeparts programvare. Søk på autosave på hjelpesidene til Pages, så finner du det sikkert, du også. Den er noe annerledes satt opp enn f.eks i TextEdit, men fungerer i praksis på akkurat samme måte.

Men nå bør vi kanskje gi tråden tilbake til OP?
medlem i 199 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav simple » ons 28.10.2009 6:50

Jeg likte Windows 7. Synes de har gjort en god jobb denne gangen. Men jeg vil ALDRI switche over til Windows igjen, etter at jeg kom til Mac så jobber jeg faktisk BEDRE og mer ryddig og profesjonellt bare ved å bruke Mac. Det bare gir en god følelse.

Rett etter Windows 7 kom er (nett)avisene fyllt med "X antall Tips til Windows 7 som gjør den raskere". WHAT A CRAP! :P

Men Win7 er rask og ganske mer stabil enn Vista crappen.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Maxell » ons 28.10.2009 9:45

cladi skrev:Hvorvidt ordboken i Word er bedre enn den i Pages, kommer jo som de fleste av oss vet, an på hvilken ordbok vi har installert under OSX. (Det finnes altså en rekke alternativer til den det er pekt til fra f.eks mac1). Jeg skal ikke snakke for andre, men jeg lever av å skrive, og for meg er ikke Words ordbok god nok.

At det er funksjoner i Pages som ikke ligger helt opp i dagen, er muligens en svakhet programmet deler med Word, eller?

Jo, Pages har autosave. Det er godt mulig du ikke har benyttet deg av funksjonen, men den funker for meg. Uten tredjeparts programvare. Søk på autosave på hjelpesidene til Pages, så finner du det sikkert, du også. Den er noe annerledes satt opp enn f.eks i TextEdit, men fungerer i praksis på akkurat samme måte.

Men nå bør vi kanskje gi tråden tilbake til OP?



Jeg tror kanskje begrepene blir litt sammenblandet her. For å klargjøre:

Hvis du åpner et .doc-dokument i Pages, begynner å skrive i det, og vil lagre litt etter hvert, da kan du ikke trykke Eple + S for å gjøre det, du må "lagre som" og huke av for kopi i wordformat hver jævla gang.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav sampaka » ons 28.10.2009 9:57

simple skrev:Jeg likte Windows 7. Synes de har gjort en god jobb denne gangen. Men jeg vil ALDRI switche over til Windows igjen, etter at jeg kom til Mac så jobber jeg faktisk BEDRE og mer ryddig og profesjonellt bare ved å bruke Mac. Det bare gir en god følelse.

Rett etter Windows 7 kom er (nett)avisene fyllt med "X antall Tips til Windows 7 som gjør den raskere". WHAT A CRAP! :P

Men Win7 er rask og ganske mer stabil enn Vista crappen.



Jøss. Den overskrifta har jeg gått glipp av. At nettavisene er kommet med tips og triks som gjør at en jobber smartere og mer effektivt i W7, har jeg derimot sett mye av. Og det synes jeg er helt naturlig når et nytt Windows kommer.

Litt OT, men tråden er jo der allerede: Dere som diskuterer Pages/Word; hvordan er muligheten for å henge EndNote og RefManager på Pages?

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav begriper » ons 28.10.2009 10:13

Enda en bitteliten digresjon ang. Pages/Word. Det eneste jeg egentlig savner fra Word er malekosten! :) Fins det noe tilsvarende i Pages som noen kan opplyse meg om, så blir jeg superglad.
medlem i 215 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Cybbe » ons 28.10.2009 14:24

cladi skrev:Jo, Pages har autosave. Det er godt mulig du ikke har benyttet deg av funksjonen, men den funker for meg. Uten tredjeparts programvare. Søk på autosave på hjelpesidene til Pages, så finner du det sikkert, du også. Den er noe annerledes satt opp enn f.eks i TextEdit, men fungerer i praksis på akkurat samme måte.

Nei, faktisk ikke. Den finnes ikke, fatter ikke hvorfor du insisterer på det motsatte.

Maxell: du må ha Endnote X2.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Har MS endelig greid det med Windows 7?

Innleggav Maxell » ons 28.10.2009 14:29

Jeg vil ikke ha noen tillegg, dette er elementære ting som burde vært med i programmet fra dag 1. Enda en grunn til å forkaste Pages.

Why change a winning team?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Forrige

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]