Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav MacSeb » søn 08.11.2009 22:10

Er meget fornøyd med Apple og Macbook'n min. Har en 13 tommer Aluminium macbook, den billigste og alt er bra her. Storfornøyd! Har ikke angret et sekund, Windows suger hardt. =) Go Steve Jobs!
medlem i 176 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav slogmo » søn 08.11.2009 22:19

fredarn skrev:Det går, men er vel masse styr..

Før var det litt styr.
Etter at Rebel EFI og Empire EFI kom ut så har alt blitt vesentlig enklere.
For min del var det nesten like enkelt å installere Snow Leopard som å installere XP på Hackintoshen min.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav T.B.Hansen » søn 08.11.2009 22:37

Angående «høyreklikk»:

Det eneste fornuftige når man bytter fra Windows til Mac, er å legge av seg Windows-vanene fortest mulig. Begynner man med å finne Windows-lignende løsninger på Mac, kaster man bort både tid og energi. Med en bærbar Mac kan du bruke styreflaten på måter som danker ut mus med en hel haug knapper.

Angående å kjøre Windows på Mac:

Har bare kjørt XP, og er usikker på om BootCamp støtter Windows 7. Men generelt: Windows går tregere enn Mac på samme maskin. Med emulering (Fusion, Parallels) går det ulidelig tregt. Er man avhengig av spill eller spesiell programvare som bare finnes for Windows, så er man kanskje avhengig — men i de aller fleste tilfeller finnes det et alternativ som virker på Mac.

Angående «hackintosh»:

Man kan få den samme ytelsen billigere enn med en Apple-maskin — men det koster i form av arbeidsinnsats. Kanskje vil det også koste i form av utgifter til nye deler, ettersom kommende systemoppgraderinger ikke nødvendigvis vil støtte de delene du valgte.

(Jeg er blant dem som brant meg på å kjøpe en «klone» på 90-tallet, da produsenter tilbød Mac-kompatible maskiner. «Klonen» var i praksis ubrukelig etter 3–4 år — mens en Apple-maskin etter min erfaring varer minst dobbelt så lenge.)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav arntss » søn 08.11.2009 23:25

Enig med T.B.Hansen. Legg helst vekk alt av gamle Windows-vaner. Da blir alt mye enklere. Selv slet jeg en god stund for å konvertere, men nå er alt så mye hærliar! ;)

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav andreas 30gb » man 09.11.2009 0:09

a) MSN, AMSN, ADIUM +++
b) Mac blir også treigere jo flere programmer man installerer, men ikke i samme dimensjon som på Windows. Oppstartstiden blir selvfølgelig lenger når man har f.eks flere programmer, widgets ol som skal starte opp. Det samme gjelder også å slå av, men som sagt ikke på samme måte som en PC med windows blir til sirup etter 2 mnd.
At noen påstår at den ikke blir treigere, er og blir en myte.
c) Bootcamp har støtte for XP/Vista og får snart for 7. Enkelt å installere, trenger ikke egne harddisker, men partisjoner.
d) Bruk BootCamp og start windows. Nå er "Alt" som om det var en PC
e) iMac 27" til 13000 er vel utentvil det beste Mac-kjøpet spør du meg.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » man 09.11.2009 0:46

Har ingen såkalte Windows-vaner, har faktisk prøvd å laget det så likt Mac som overhodet mulig, uten særlig sukse da mesteparten av programmene ikke fungerte riktig, og at det sinket systemet i høy grad.

Men hvis en kompis ringer og spør om jeg har lyst å spille litt Counter-Strike så frister det ikke å svare: Nei du, jeg har fått meg Mac nå, så no can do.

Det ble mye rot med emuleringen, en veldig lang guide og ikke minst mye å laste ned, dropper det å ser om jeg kan komme meg avgårde til eplehuset en dag :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav MacLet » man 09.11.2009 0:58

Hva er greia med høyreklikk? Var det noen macer en gang i tiden som ikke kunne høyreklikke? Det er det argumentet jeg hører hver gang jeg drar opp macbooken på skolen.. "EYh, høyreklikk da!!" også gjør jeg det å bare "hva nå..?" .... Men ja, hva er greia?:P :-)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » man 09.11.2009 1:10

MacLet skrev:Hva er greia med høyreklikk? Var det noen macer en gang i tiden som ikke kunne høyreklikke? Det er det argumentet jeg hører hver gang jeg drar opp macbooken på skolen.. "EYh, høyreklikk da!!" også gjør jeg det å bare "hva nå..?" .... Men ja, hva er greia?:P :-)

Greia er vell den at når jeg gikk på ungdomsskolen å ble introdusert til Mac, av inkompetente lærere som knapt visste hva en datamaskin var, så var det bare trøbbel med Mac, alle lærerene var ubrukelige i de timene vi skulle bruke data og vi ungdommer visste heller ikke hvordan en Mac fungerte og det var ingen som kunne lære oss det heller. Hver gang vi spurte om hvordan man høyreklikket sa det at det ikke gikk ann. Så mitt intrykk av Mac var at det var et inkompetent operativsystem som aldri funket og manglet høyreklikk.
Edit: Dette er selvfølgelig endret den dag i dag :) Jeg sitter jo her å vurderer om jeg skal bytte til Mac :) Det eneste som kan stoppe meg er penger :-/

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav nubbiz » man 09.11.2009 1:25

Tidligere måtte en vel holde inn alt mens en venstreklikket for å få et høyreklikk :-P

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » man 09.11.2009 1:38

Er det noen forskjell på MacBook og MacBook Pro, ikke spesifikasjoner og utsende men noen andre knapper og/eller andre programmer?
Og hva er MacBook Aluminium? Kunne tenkt meg en MacBook Aluminium eller Pro med tanke på designet.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav T.B.Hansen » man 09.11.2009 2:00

nubbiz skrev:Tidligere måtte en vel holde inn alt mens en venstreklikket for å få et høyreklikk :-P

Men det store spørsmålet er altså:

Hvorfor vil man høyreklikke?

Høyreklikk har fra gammelt av en funksjon i Windows. Mac har tradisjonelt bare hatt én museknapp, og det har aldri vært noen høyreklikk-funksjon.

Etterhvert som mus med flere knapper er blitt tilgjengelige for Mac, er det blitt vanlig å legge funksjoner, som tidligere krevde en finger på tastaturet, til disse knappene. På bærbare Mac'er er disse funksjonene mye lettere tilgjengelige med fingerbruk på styreflaten.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav nubbiz » man 09.11.2009 2:22

Fordi det er enkelt og bare høyreklikke for å lagre et bilde, bruk som bakgrunn, endre bakgrunn, åpne i et annet program eller opprette en ny mappe f.eks.
Hva vet vel jeg ;)

Men sant at det er utrolig mye enklere med de nye museflatene :-)


Forskjeller:
Macbook pro er i aluminium,
Har belyst tastatur,
SD-kort inngang,
Så vidt lettere og litt mindre.

For min del er belyst tastatur den største fordelen :-)

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Amer K » man 09.11.2009 3:23

Æ bytta og til Mac nylig etter mange år me win og kvartalvise reinstaleringer.
Kan vel fortelle ka æ syns og kas opplevelse æ sitt igjen me hittil.

Har vært video og bilde freak helt fra begynnelsen av og har klart mæ greit me forskjellige videoredigeringsprogrammer på PC etter mye tull og slit må man vel ærli innrømme..
Men d va først etter at æ kjøpte mitt første HD(1080p) kamera at d klikka for hele systeme. Hadde en ganske krafti pc, 4gb RAM , 512grafikk,3ghz dual core CPU, ja generelt en mye kraftigere data enn du finner i et expert reklameblad.

Men når æ kobla handycam`en og overførte råvideo`n til PC`n så va d full stahl:P fyrte i gang d dyre video redigeringsprogrammet og hele sjitn hakka og sleit, stressa og dura, syns æ hørte viftelyda æ ikke hadde hørt på et ventilasjonsrom tidligere, fy f... ka den stakkarn sleit me de klippan. å klippe og styre va d bare å glemme, legge på effekter e drit fra før av men d kunne du å bare legge vekk. det gikk overhode ikke an å holde på me noe samtidig. full stopp.. prøvde alt, oppdatere codec, oppdatere skjermkort, oppdatere alt som gikk an å oppdatere og oppgradere. null kjangs.

så kjøpte æ mæ en iMac 24" 2.8 core duo,2gb ram. lasta inn samme klippan i iMovie(d va d første æ gjorde på maskina) sa til mæ sjøl at hvis d va samme opplevelsen som på pc så pakke æ den ned å send tilbake.
ogSÅ prøvde å leke mæ å lære mæ litt og redigerte klippan.

D E ALTSÅ HELT UBESKRIVELI, TRUDDE IKKE MINE EGNE ØYNE, D VA EN SENSASJON FOR MÆ SOM HAR 40 MINIDV KASETTER LIGGENDE OG ALLE LAGT INN PÅ PC OG REDIGERT, SIKKERT 1000TIMER BAK SPAKAN PÅ TIDSLINJER OG RENDRING, REDIGERING OG KLIPPING OG STYR. AKKSOM EN HELT NY VERDEN ÅPNA SÆ, VISSTE IKKE AT D VAR MULIG.

alt fløt så fint , ingen hakking, ingen etterslep ingen venting, du kunne tom holde på andre ting samtidig, tja, surfe, skrive mail, høre på musikk.. uten at maskin sprengtes, eller at du ble så irritert over hakkinga at du ble blå... dette va snæcks :)
for å gjøre en lang historie kort:

D hær e jo en kongemaskin for Mediefolket, foto og video freaks raw fot og raw foto behandling. ikke minst de som har lyst å ha et smykke av en data ståanes i stua(snakke vi om kjærringa som e dritlei av støvsuge mellom 17forskjellige kabler bak datamaskin)
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » tir 10.11.2009 0:42

Skal se om jeg kan komme meg inn på tirsdag eller onsdag, men siden jeg er ganske hypet på Mac for øyeblikket har jeg googlet litt rundt og sett meg godt rundt på denne siden, og jeg leste at det går noen små rykter om nye MacBook Pro's, så jeg lurer på om jeg skal vente å se?

Edit: Testet både MacBook Pro og iMac, og må si at iMac falt mye mer i min smak. Med den gigantiske skjermen og Magic Mouse følte jeg meg trollbundet.
I tilegg innså jeg at Mac kunne by på problemer på skolen, at en lærer skulle vise meg noe og det ikke fungerte på samme måten eller at programmet ikke fungerte på Mac. Og jeg har jo allerede en laptop, som er skolepc'en.

Nå, jeg har 1.563,75kr som jeg er ivrig til å brenne på noe. Skal det vere fra 3.06Ghz til 3.33Ghz eller fra 4GB Minne til 8GB Minne?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » ons 11.11.2009 1:49

Tar tilbake det jeg sa om CPU og Minne.
Slik skal iMac'en være:
3.33GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
1TB Serial ATA Drive
ATI Radeon HD 4850 512MB

Macen vil bli brukt til videoredigering og kanskje litt gaming visst dette lar seg gjøre, vil jeg merke forskjell på 4GB Minne og 8GB i desse sammenhengene? Er det verdt 1700kr?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]