Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » søn 08.11.2009 19:51

Hei! Jeg er blitt mye mer kreativ og opptatt av "eye candy" og mindre spillegal, og jeg vurderer nå sterkt å bytte over til Mac fra PC.
Jeg har nesten ingen erfaring med Mac bortsett fra noen veldig gamle Mac'er på ungdomsskolen jeg gikk på, som brukte uhyggelig lang tid på alt den skulle gjøre.
Jeg vil starte ferskt på en ny Mac, det eneste jeg kunne tenke meg og overført er musikken min.
Her kommer spørsmålene!

a) Windows Live Messenger, også kalt MSN. Fungerer dette på Mac? Hvis ikke, er det en lett overgang?
b) En laptop med Mac, hvor lenge vil den leve i sine glansdager? Windows på laptop virker som at den blir ett sekund tregere for hvert program du installerer.
c) Kjøre Windows XP/7 på Mac? Hvordan fungerer dette? En HDD for hvert OS?
d) Har jeg forstått det riktig fungerer ikke diverse spill på Mac, men at crossover skal vere redningen? (Og trenger jeg det i det hele tatt hvis XP/7 fungerer på Mac?)
e) Hvilken pris er det snakk om? Noen anbefalninger? Helst laptop men kom gjerne med stasjonær til forslag også.

Til dere som har byttet fra PC til Mac, er det noe som har slått dere i fjeset som dere ikke var klar over?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Yzzer » søn 08.11.2009 20:01

Overlater noen av punktene til andre, men jeg gikk selv fra å være PC-bruker i mange år til å skaffe min første Mac (en iMac) i februar 2008. Har ikke angret et sekund, og går neppe tilbake til PC og Windows igjen.

Ang. MSN, ja - dette kan du bruke på Mac også. Finnes flere forskjellige klienter som tilbyr det samme, hvor vel Adium er det mest populære.

Du kan også fint kjøre Windows og XP på en Mac. Dette gjøres vel via Bootcamp om jeg ikke tar helt feil. Dette lar jeg imidlertid andre svare på, da jeg har sverget å ikke installere Windows på en Mac (Jeg kjøpte ikke Mac for å ha Windows på den ;) )

Pris avhenger av modell osv.. Men dyrere enn PC er det nok.


Uansett: Kjør på med Mac om du synes det frister. Et tips er jo å oppsøke en forhandler og "prøvekjøre" diverse Macbooks osv i butikken før du bestemmer deg :)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav spiffers » søn 08.11.2009 20:07

A) msn finnes for mac. Det som irriterer meg er at microshit ikke har støtte for videochat.
B) min macbook pro fra desember 09 er like kjapp og responsiv, selv med utallige applikasjoner installert og mange som er fjernet igjen. Merker ingen forskjell der.
C) du kan ha inne windows på en egen partisjon på samme disk og dualboote med hjelp av bootcamp. Eller du kan kjøre windows som en virtuell maskin.
D) er masse bra spill for mac, men de spillene som kun er for pc kan du kjøre i windows. Crossover er ikke så stabilt og kjapt..
medlem i 183 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav slogmo » søn 08.11.2009 20:07

a) Microsoft har en MSN-klient for Mac. Den støtter ikke webcam. Men funker til å chatte og overføre filer med.
c) Funker helt fint. OSX har noe som heter Bootcamp. Det følger med. Du må ha en Windowslisens evt kjøre pirat (noe man selvfølgelig ikke gjør.)
e) Om du har en stasjonær eller laptop som er grei nok, så er det mulig å installere OSX på den. Ikke 100% sikkert, men det går på en del PC'er med litt ninjatriksing.

@spiffers: Desember 09? Har du brukt Time Machine litt vel mye nå? ;)
Sist endret av slogmo den søn 08.11.2009 20:08, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav www.films.no » søn 08.11.2009 20:08

b) min macbook har holdt i 4 år nå!:D bruker den forsatt, den har enda ikke mistet noe av glansen sin og er utrolig fornøyd:)(windows suger)
medlem i 174 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav David_Hansen » søn 08.11.2009 20:14

skyndt deg å bytte.. hehehe :-)

A messenger fungerer helt fint, men det er ikke støtte for cam, anbefaler http://adium.im/ , som støtter b.l.a msn, facebook, aim osv.

B Jeg har installert en Haug av programmer på min macbook, har ikke merket noe forskjell siden den var ny.

C Dette er jeg ikke 100% sikker på, men det skal funke ja. mener du kan velge hvor mye av harddisken du vil bruke til Windows.

D har ikke peiling, men apple maskiner er vel ikke de helt store spill maskinene som jeg har forstått (er ikke noe særlig til spillemann) :-)

E Det spørs helt hva du trenger, jeg har en vanlig Macbook med 250gb og 4 gb minne, fungerer helt fint til programmer som photoshop osv.. foreslår du kikker på http://store.apple.com/no der kan konfiguere maskin sånn som du vil.

Er selv ganske fersk i apple verden, å jeg har aldri tenkt meg tilbake til windows søppelet..

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav paNh » søn 08.11.2009 21:28

A) Ja, Microsoft har en klient som heter Microsoft Messenger for Mac.
B) Jeg hadde en ny MacBook fra 2008 til 2009 og den rakk ikke å bli treigere:P
C) Man installerer gjennom ett program som Apple har som heter BootCamp, den partionerer den harddisken du kjører OSX på og så velger du selv hvor mye plass du vil ha på hver av OS'ene.
D) Jepp, helt klart, men har du tenkt å spille vil jeg anbefale å installere enten XP, Vista eller 7 på macen også. Crossover er en dårlig løsning.
E) Jeg ville gått på de billigere MacBook proene, men selv kjører jeg en iMac E'09 som fungerer godt til alt fra skolearbeid til photoshop.

Det som slo meg i fjeset i etterkant var att jeg skulle aldri ha gått fra MacBook til iMac i år på grunn av skolearbeid, så det blir nok en billig Windows7 laptop til skolearbeid:P

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » søn 08.11.2009 21:29

Takker for raske og nyttige responser!
Den eneste grunnen til at jeg vil ha XP/7 på maskinen er i tilfelle ett spill ikke fungerer på Mac, det hender jeg fremdelest går til noen kompiser og spiller noen runder med CS :)
Hvordan er det med høyreklikk foresten, går det ann å koble til en "vanlig mus" å høyreklikke?

Jeg skal se om jeg klarer å teste Mac OS X på PC'en min slik at jeg får en liten feel om hvordan det er :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav paNh » søn 08.11.2009 21:32

CS funker bra med Crossover:) Du kan koble hva du vil i macen, det som funker med Windows skal også funke med OSX, er bare to ulike operativsystem i bunn og grunn.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav slogmo » søn 08.11.2009 21:38

Null problem med høyreklikk. Det er bare en hardlivet myte.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav nyfrelst » søn 08.11.2009 21:38

a) Som mange sier har du Msn for Mac, men dog uten videostøtte. I tillegg har du aMsn som mange bruker, og selvfølgelig Adium. Sistnevnte virker som den er den mest poøulære klienten til Mac. Jeg vil også trekke fram Skype. Få vennene dine over på Skype, uten tvil den beste klienten.

b) Vanskelig å si hvor lenge den vare, kommer an på hvordan du bruker maskina di. Men du har en maskin i mange år framover, det er det ingen tvil om :-)

c) Du har flere muligheter for å kjøre windblows på maskina di. Du har virtualiseringsprogrammer som VMWare og Parallells Desktop, og i tillegg det innebygde BootCamp. Med BootCamp blir maskina en helt vanlig PC, og du må velge Os ved oppstart. Bruker du Parallell eller VMWare kan du kjøre windblows direkte på skrivebordet ditt, side om side med Mac OS. Personlig har jeg begge løsninger, men foretrekker sistnevnte de få gangene jeg bruker windblows.

d) Det stemmer, er myyyyyyyyyyye mer spill til windblows enn til Mac, men som nevnt over, du har flere løsninger for å løse dette. I tillegg kan du, som du selv skriver, bruke Crossover. Men Crossover er ikke kompatibel med alle spill som finnes. Den beste løsningen er nok å gjøre som beskrevet i pkt c.

e) Forslag er vanskelig å komme med da det spørs på hvordan du bruker maskinen din. Skal du ta den med overalt sier det seg selv at du må ha en bærbar. Spiller du mye trenger du helst en Macbook Pro med et ok grafikkort. Jeg ville nok da gått for en 15".
Men hvis det er greit med en stasjonær kommer man ikke unna at iMac er "fete" maskiner. Nå med 27" skjerm, og en sinnsyk oppløsning blir det jo en nytelse å spille på de.

Uansett hva du velger er jeg rimelig sikker på at du kommer til å bli storfornøyd, og begynner å skal konvertere andre til Mac ;) (blir ofte sånn)

Noe som slo meg i fjeset var; HVORFOR SWITCHA JEG IKKE TIDLIGERE?!

Anyways, ønsker deg lykke til. Som nevnt over, sikker på at du blir fornøyd!


Edit:

Ikke bare bare å teste OSX på en PC altså. Da trenger du en "hackintosh"

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Problemac » søn 08.11.2009 21:48

nyfrelst skrev:Ikke bare bare å teste OSX på en PC altså. Da trenger du en "hackintosh"

Tenker via en emulator. Det går?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Prentom » søn 08.11.2009 22:04

Nei, man må ha spesiell ram og sånt, apple har ikke drivere for annet enn det som er i maskinene deres. Men du kan jo teste på Eplehuset for eksempel.
Sist endret av Prentom den søn 08.11.2009 22:05, endret 1 gang
medlem i 186 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav fredarn » søn 08.11.2009 22:05

Det går, men er vel masse styr..

Dra innom en Eplebutikk om du har en i nærheten avd er du bor: http://eplehuset.no
medlem i 217 måneder
 

Re: Vurderer å bytte fra PC til Mac, noen spørsmål.

Innleggav Prentom » søn 08.11.2009 22:06

Åja, det har ikke jeg hørt om... hvordan gjør man det?
medlem i 186 måneder
 

Neste

Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]