Fra PC til Mac HJELP!

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Fra PC til Mac HJELP!

Innleggav Handsome Mac » fre 13.11.2009 12:30

Heisan!
Mine foreldre har ENDELIG tatt skrittet fra PC til Mac.
I forbindelse med overgangen fra PC til Mac lurer jeg på et par ting:

1. På pc´en har de i dag to ulike brukerkontoer som inneholder egen mailadresse o.l. Hvordan går jeg fram får å sette opp dette på deres nye iMac? Oppretter jeg 2 kontoer først for så å sette opp mailkonto til hver bruker? Dette høres "riktig" ut for meg, men vil gjerne ha en bekreftelse fra noen som har bedre peiling enn meg:-)

2. Så til Time Machine: hvordan lagres dette på ekstern harddisk i og med at det er to ulike brukere? Dannes det to bruker-mapper på denne harddisken og blir de automatisk passord-beskyttet, eller hvordan funker dette?

3. Kan bookmarks eksporteres fra PC til Mac?

Håper noen kan gi meg fornuftige svar.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Fra PC til Mac HJELP!

Innleggav iKarlsen » fre 13.11.2009 12:43

For det første så anbefaler jeg å gå igjennom denne guiden som dekker en del info om mac for switchere (fra PC til mac)
http://mac1.no/switch

Når det gjelder spørsmålene dine:
1: Ja, det mest kurrante da er å opprette fler profiler, man kan da velge hvilken profil man vil bruke når man slår på maskinen. Her kan du da definere egen mail, egne gallerier i iPhoto, egen musikk i iTunes osv. Det blir to eller fler brukere som er uavhengig av hverandre.

2: Dette er jeg usikker på, men tror ikke det er noe problem... Uansett så kan man partisjonere en ekstern HDD, og selv definere hviken partisjon man vil bruke til Time Machine, så dette skal forsåvidt heller ikke by på noen problemer.

3: Bookmarks kan enkelt eksporteres fra pc til mac. Ved eksport så eksporteres alle bokmerkene til en HTML-fil som begge plattformer leser likt. Så dette er heller ingen problem.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Fra PC til Mac HJELP!

Innleggav mordor » fre 13.11.2009 12:56

Du kan også slå på "Raskt brukerbytte" i systemvalg->kontoer->påloggingsvalg. Da kan dine foreldre velge brukerkonto oppe i høyre hjørne på skjermen.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Fra PC til Mac HJELP!

Innleggav cladi » fre 13.11.2009 13:05

1: Dette har du oppfattet helt rett. Det lønner seg i tillegg å opprette en Administrator-konto som tar seg av installering av nye programmer, oppdateringer osv.

2: TimeMachine lagrer alle brukerne på maskinen, men du vil ikke se forskjellige mapper i TMs backupmappe. Men er du logget inn som f.eks mor, vil det være mors brukerdata som gjenopprettes osv. Skal du foreta en fullstendig gjenoppretting fra TM, gjør du dette fra admin-konto. Det hele er veldig enkelt, greit og trygt. (min erfaring, i alle fall).

3: Det er uproblematisk å eksportere bookmarks fra PC til Mac. Før i verden måtte man - om man brukte IE - først eksportere fra IE til Firefox, og deretter til f.eks Safari på Mac. Om denne prosessen er enklere i dag, vet jeg ikke.
medlem i 199 måneder
 

Re: Fra PC til Mac HJELP!

Innleggav Handsome Mac » fre 13.11.2009 20:03

Takker for svar, folkens:-)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]