Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Diskusjon rundt det å "switche" fra PC til Mac.

Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav vidarj94 » fre 13.11.2009 18:01

Vurderer og kjøpe meg en macbook eller macbook pro 13", men er usikker på hvilken jeg bør velge. Kommer til å bruke den som en slags erstatning for min nåværende HP bærbare. Det jeg bruker den til er surfing, tekst(skole for det meste), litt bilderedigering(Photoshop) og film redigering når vi lager film(premiere pro og after effects) kommet også til å spille litt så jeg må nok innstallere Windows som andre opperativsystem.

Så kommer da spørsmålet, mør jeg bruke litt ekstra penger på en mbp, eller tror dere det holder med en mb.

FireWire har jeg på hp'en, Sd leser er greit å ga men ikke helt nødvendig og vekt/ tykkelse har ikke alt for mye å si.
Går jeg for mb'en så kan jeg jo oppgradere minne og hdd, men fortsatt holde meg under 10000. Hvordan vil spillytelsen bli på en oppgradert mb i forhold til en basic mbp?

Å så lurer jeg også litt på hvordan det vil bli å bruke en 13,3" skjerm i forhold til en 15,4",hjemme er det ikke noe problem for der har jeg den bare koblet til en ekstern skjerm, men når jeg har den med meg har jeg ikke den eksterne med meg. Et alternativ kan jo være å spare litt ekstra så jeg får rå til en mbp 15" men det tar jo tid.

Takk for all hjelp, og kom gjerne med andre forslag.
medlem i 173 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav sjonasse » lør 14.11.2009 17:30

Jeg ville gått for 13" MacBook Pro, mye på grunn av skjermkort i forhold til video/bilderedigering og spilling. Tror ikke en 15" er så nødvendig, med tanke på at du vil ha det med på skole og har ekstern skjerm hjemme. Selv har jeg en 15", er kjempefornøyd med det, men kjenner en som nettopp byttet fra iMac til 13" for å spille på, og han har ikke angret på det.
Når det gjelder pris, det er en utgift som effektivt blir liten når man skal beholde maskinen noen år, så hvis du kommer til å angre på liten skjerm (noe jeg ikke tror du gjør), bør du vurdere det.
Men som sagt, med ekstra skjerm hjemme, kjøp 13" MBP, den kommer du til å elske:)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav nyfrelst » lør 14.11.2009 18:20

Det er samme grafikkortet i mb og mbp 13", så om du ikke skal bruke den mer enn du beskriver, og ikke ønsker en 15" vil jeg tro en mb er nok til ditt bruk.

Det du vil gå glipp av ved å velge en mb er; maks 4 Gb ram mot 8 hos mbp. Du vil ikke få bakbelyst tastatur, og heller ikke sd card slot.

Ellers er mb'n lik den minste mbp'n.

Lykke til med valget ditt. :-)

ps. Personlig vill jeg gått for mbp da belyst tastatur er helt uvurdelig mener jeg, og i tillegg har du mulighet til å legge inn mer ram.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav vidarj94 » søn 15.11.2009 22:07

Jeg kommer ikke til å oppgradere RAM'en mer en eventuelt 4gb om jeg velger mb uansett, men det jeg kom til å lure på er det at jeg vet godt at man ikke får virus på Mac, men om jeg innstallerer windows, kan jeg da få virus i windowsen?
Er fortsatt litt usikker på valget, vet godt om de godene jeg kommer til å få med en mbp, men strør jo ikke om meg med penger(er bare 15 år og skal jo snart ha moped også). Det blir ikke bedre med en far som er veldig imot alt som kan kalles "nymoderne", så han kommer jo til å prøve å få meg til å heller kjøpe en vanlig pc, noe jeg ikke ønsker. Vet jo da ikke helt om det er verd å betale mellom 1000 og 1500 mer for å få mindre ram, mindre hdd men en sd leser, FireWire og belyst tastatur. Mbp'en er jo penere å se på, og er tynnere og letter en mb'en men uansett, FireWire har jeg på min gamle pc, om sd leser er nødvendig så kan jo det kjøpes og kobles til via USB, forøvrig så har jeg det også på min gamle pc. Jeg har klart meg lenge uten belyst tastatur, og det hadde jo vært kjekt med litt ekstra ram og hdd, PCen jeg har klart meg med i noen år er jo tykkere og tyngre en mb'en, så jeg klarer jeg meg jo med den ekstra vekten. Har jo hørt at folk har vert plaget med sprekker i plasten, men er det noen som har opplevd det til nå med den nye unibodyen???
medlem i 173 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav Cybbe » søn 15.11.2009 22:17

Det er for tidlig å si om de nye Macbookene har samme slitasjeproblemer med plastikken som en tidligere modell hadde. Antakeligvis ikke. Det ser ut som om Macbook er den riktige modellen for deg.

Når det gjelder Windows så kan du få virus, men det vil ikke spre seg til Mac da installasjonene er på forskjellige partisjoner, og Windows kan kun lese Mac-partisjonen (med mindre du legger inn ekstra programvare). Men jeg ville ikke uroet meg for virus til Windows. Legg inn skikkelig antivirus, du kan f.eks. prøve Microsofts nye Windows Security Essentials (gratis) som har fått gode anmeldelser. Holder du deg til Mac OS X når du surfer på litt tvilsomme sider så burde du ikke ha noen problemer.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav Meow » søn 15.11.2009 22:43

Det er 3-partsleverandører som leverer 8Gb ram til den nye MB. Selv om Apple kun leverer 4Gb.

http://i1.no/09kn/

Både 2.26 GHz MB og MBP kjører Intel Core 2 Duo (P7550) ("Penryn") prosessor, bruker 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM og har Nvidia 9400M-skjermkort.

Det tilside - Aluminium er tha pr0n i motsetning til plastikk :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav nyfrelst » man 16.11.2009 1:58

Hjelper ikke om 3 part leverer hvis det er en sperre i HW for mer :-(

Det vet jeg altså ikke om det er, men det har jo brukt å være det

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav Judas » man 16.11.2009 11:55

Ein mb er plenty bra nok til ditt bruk. Så sant du ikkje MÅ ha FW og det har du jo i den gamle maskina di. Ein femtenåring har særs sjeldan behov for ein PRO maskin. Eg ville gått for mb og brukt litt ekstra pengar på RAM. Mac OsX elskar RAM og du vil få ein betre arbeidsflyt med meir RAM og større HDD.
Trur heller ikje du skal bekymre deg for skjermstørrelsen. Eg sit no med min 15" MBP, men eg saknar gode gamle 12" kvar gong eg er ute og reiser.
Lukke til :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpe Mac, hvilken bør jeg velge?

Innleggav vidarj94 » man 16.11.2009 12:14

Ja det Er vel ganske lgisk at man kan få virus i Windows siden det er opperativsystemet som ikke får virus. Det er nok ganske vanskelig å forutsi om de nye får sprekker alt nå, de har vel kommet etter noen år normalt. Kommer ikke til å oppgradere til
mere enn 4gb ram uansett, hadde jag valkt pro så hadde bare blitt 2 i første omgang også.
medlem i 173 måneder
 


Returner til PC til Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]